Vlad Ruta, Spectacular: "N-avem nimic cu Metrorex. Vinovati sunt doar 2-3 oameni iresponsabili ca Metrorex pierde milioane de euro din publicitate!
Joi, 23 Iulie 2015



adplayers. Iulian Toma

„N-avem nimic cu Metrorex, partenerul de contract. Vinovatii sunt doar 2-3 oameni iresponsabili ca Metrorex pierde milioane de euro din publicitate" este pe scurt pozitia lui Vlad Ruta, reprezentantul legal Spectacular, compania care a castigat reprezentarea spatiului de publicitate la metrou in 2011.

Trei ani de contract au adus Metrorex direct si indirect ( prin contractul cu Sindomet ), 4 milioane de euro, iar acum panourile nu mai sunt bune. Cativa oameni au venit cu ideea „geniala” de a le inlocui inapoi cu vechile panouri de 3x2 m, dupa ce au aprobat panouri 12x 3 m si investitii aferente ale companiei Spectacular de aproape 1 Milion de euro in reteaua de publicitate.

Cateva mii de QR coduri care verifica in timp real fiecare stare de decorare cu publicitate si  infrastructura ocupata de publicitate de la metrou si investitii de alte zeci de mii de euro sunt astazi acoperite cu vopsea, ca si cand nimeni n-ar mai face proiecte speciale de publicitate pe stalpii din statii.

Urmariti mai jos in detaliu toata povestea intr-un interviu in exclusivitate adplayers cu Vlad Ruta, reprezentantul legal al companiei Spectacular:

 

adplayers: Cum merge Contractul cu Metrorex? Inteleg ca primiti din cand in cand aprobare pentru redecorarea unor panouri? Cum si pe ce criterii sunt aprobate unele campanii, iar altele, pe aceleasi tiprui de panouri, nu sunt aprobate?

Vlad Ruta: „Pentru corecta informare a celor interesati de relatia Spectacular Metrorex,va pun la dispozitie chiar in acest moment o adresa cu caracter operational, parte a comunicarii noastre uzuale cu Metrorex, de unde puteti retine cateva detalii:

 "Conform prevederilor contractului......" , cu dimensiunile in tabelul demai jos ( suprafete clare ), se aproba desfasurarea unor campanii. In aceeasi masura Metrorex notifica Spectacular in canalele media, ca dimensiunile panourilor nu sunt conform anexei din contract. Probabil unele sunt, unele nu sunt..... Altfel, de ce ne-ar fi aprobat decorarea panourilor vreme de peste 3 ani?

adplayers: Din ce data vor sa rezilieze contractul?

Vlad Ruta: Nu stim. Nu suntem convinsi ca vor sa-l rezilieze. Ei inteleg ca,avand deja conflictul intrat in justitie, rezilierea le dauneaza la venituri. Dar, de principiu, daca vorsa acceseze institutia rezilierii, de oricand. Au mai facut-o acum doi ani si-au revenit....

Desi suntem intr-un parteneriat, in care Spectacular conduce si administreaza vanzarea spatiului de publicitate la Metrou,  noi nu stim cand va decide Metrorex, ca nu mai putem redecora campanii. In prezent, desi ne sunt aprobate redecorari ale unor campanii de publicitate, campaniile noi ne sunt refuzate, la fel ca si prelungirile unora mai vechi.

Intelegem astazi, inca o data, ca Metrorex „s-a pierdut” in interpretarea contractului. Bazic, cred azi ca singura persoana responsabila este noul director juridic – Sorin Cristea. Domnia sa nu intelege ca, in final, daca pastreaza „jocul actual” exista interpretari juridice care-i pot dauna in viitor. Eu cred sincer ca nu stie cum sa iasa din el, dar, personal nu e treaba mea.

Daca ar fi lucrat cu mine, pe considerente antreprenoriale, era concediat de mult. Pentru Metrorex insa  este un „asset” ( interesant in cat timp ii fac planul de amortizare J )

adplayers: Care sunt reactiile din piata de media?

Vlad Ruta: Cea mai bizara pe care o avem de trei luni incoace este sa refuzam publicitate de peste 700.000 de euro in campanii de panouri si proiecte speciale, unele de multe zeci de mii de euro de la fiecare agentie sau client.

Sunt strategii de comunicare si planuri de media care au programat metroul ca mijloc de comunicare in spatiul OOH si care pur si simplu sunt puse astazi in situatia sa nu mai livreze campaniile datorita unei decizii abuzive a unor reprezentanti Metrorex.

adplayers. Cum 700.000 de euro pierderi in cateva luni? Acesta era valoarea minimului garantat pe an.

Vlad Ruta:Eu vorbesc de venituri aduse dupa ce business-ul era copt si bine pregatit dupa 3 ani. O sa mai fie nevoie de 3 ani sa revina la ce a fost.Per an, impreuna cu proiectele speciale care nu se cumuleaza la minimul garantat, putem aduce peste 1 Milion de euro in casieria Metrorex. Dar asta nu reprezinta nimic pentru cine nu a vazut cum producea metroul sub 300.000 de euro pe an pana in 2011  ( desi consilierul juridic Cristea, atunci mult mai tanar si mai intelept semnase si acele contracte ).

Angajatii  Metrorex, care nu sunt in tema licitatiei castigate de Spectacular in 2011, ne spun astazi, dupa mai bine de 3 ani, ca nu e bine sa inlocuim 3 panouri in statiile de metrou cu un singur panou mai mare.

Acesti oameni insa uita ca cele 3 panouri nu vindeau nici de 300,000 de euro pe an prin fostii reprezentanti pe piata de media, in timp ce noul panou mai mare instalat de Spectacular si proiectele speciale initiate si dezvoltate in marea majoritate a cazurilor de Spectacular, aduc astazi milioane de euro la Regia Autonoma a Metroului.

adplayers. Cate campanii sau panouri au anulat oamenii de la Metrorex?

Vlad Ruta: Sunt sute de panouri  cu dimensiuni de 12 x 3 m (36 mp), 10 x 2,4 m, 10 x 2 m, 8x2 m,care pur si simplu nu pot fi decorate cu reclama. Ele nu pot fi schimbate cu acelasi efect financiar, spre exemplu de 2 sau 3 panouri cu dimensiuni de 3x2m. E ca si cum ai vrea din nou televizoare alb negru cu tuburi....

Oamenii din publicitate pur si simplu nu inteleg cum sa nu mai fie posibil ceea ce am facut de 3 ani incoace pana astazi - sa putem programa si sa se vada a doua zi dimineata monitorizarea prin instrumente in care am investit zeci de mii de euro si a caror finantare si mentenanta nu se justifica pentru 15-20% din panourile care ni se aproba.

Nu mai spun  de monitorizarea in timp real a tuturor mijloacelor de publicitate fixe de la panouri, la balustrazi, la fiecare stalp din statie si chiar fiecare treapta de scara, ce au fost inventariate si ofertate integral pe piata de media de Spectacular avand ca obiectiv maximizarea veniturilor, intr-o totala transparenta cu Metrorex, de la primul panou 12x3 m, la atragerea primelor proiecte speciale la Metrou pe piata de publicitate.

adplayers. La ce finantare a monitorizarii va referiti?

Vlad Ruta: Spectacular a investit zeci de mii de euro intr-un program de administrare si monitorizare a fiecarui obiect din infrastructura Metrorex care se ridica la nivelul tehnologic de inventariere a infrastructurii a metroului american in care, a doua zi dimineata de la decorare, este vizibila starea fiecarui spatiu de publicitate.

Astfel, dupa noaptea de decorare, a doua zi dimineata, clientul poate sa vada panourile decorate noaptea trecuta, pentru ca infrastructura noastra de administrare permitea prin mijloace mobile de monitorizare incarcarea in timp real a decorarii printr-un  QR Code diferit petru fiecare panou sau infrastructura de decorare cu publicitate.

Avem informatii ca zeci dintre acestea au fost deja distruse. Oamenii nostri le-au vazut de curand acoperite de vopsea in unele statii. Poate si pentru ca nu le mai acopera nimeni cu publicitate. Sau poate ca cineva nu vrea sa mai stie ce spatiu de publicitate mai este disponibil la Metrou.

adplayers. Cum e cu dublarea preturilor de publicitate?

Vlad Ruta. Da, pot sa va spun ca, in urma negocierilor pe care noi le avem punctual pe posibilitatea amplasarii sau neamplasarii de proiecte speciale noi, colegii mei din echipa de vanzari de publicitate Spectacular au fost pusi in situatia sa anunte de pe o zi pe alta in piata de media ca Metrorex a dublat preturile la anumite proiecte speciale care au fost deja vandute.

Acest lucru ne-a suprins deopotriva atat pe noi cat si intreaga piata de media, in conditiile in care stim ca Regia Autonoma nu are niciun instrument de fixare a preturilor de publicitate. Acei angajati Metrorex nu stiu ca regia nu fixeaza preturi, decat daca sunt publicate transparent ca tarife, tarife stabilite dupa anumite norme stricte.

Noi, conform contractului, trebuie sa dam doar un procent de 57% din incasarile nete rezultate in urma parteneriatului nostru. Spectacular este singurul reprezentant pe piata de media rezultat in urma unei licitatii de asumare a unor obligatii de vanzari de 3 ori mai mari decat minimul garantat de urmatoarea companie clasata in concurs. 

adplayers. Cine si cat conduce asocierea in piata de publicitate?

Vlad Ruta: Asa cum scrie in Contractul nr.70/2011, Spectacular conduce asocierea in participatiune pentru activitati de reclama. Altfel spus, noi vindem si noi solicitam aprobari de decorare la Metrou. Metrorex nu ar trebui decat sa ia la cunostinta de ceea ce le cerem in baza contractului: amplasarea de panouri si proiecte speciale, decorarea sau redecorarea lor.

Din pacate, societatea este specialista in transporturi pe cale ferata, insa acei 2-3 angajati noi la Metrorex nu au inteles nici dupa 3 ani ca publicitatea nu se vinde la centimetru patrat, ci pe formate cu beneficii  de expunere. Intr-o piata in care formatele mari castiga teren in  toata lumea noi nu putem aduce 1 milion de euro cu panouri de 3x2 m. Si ca sa fie foarte clar, noi n-am licitat formate, ci amplasamente / locatii, pe care au fost amplasate in trecut ( pana in noiebrie 2011 ) panouri Euromedia cu anumite dimensiuni.

Capacitatea de a atrage bugete din publicitate este dependenta de impactul pe care il poate avea un format de publicitate in ochii publicului calator, nu de zeci de panouri de 6 mp intr-o statie. Altfel, cum va explicati ca, desi nu au mai fost inaugurate magistrale de metrou noi, Spectacular aproape ca a triplat incasarile din publicitate comparativ cu bugetele atrase de fostul administrator de panouri publicitate?

Aceeasi oameni  cred ca noi vindem publicitatea cu rigla de scolar de 30-50 cm din clasa I cu preturi fixate din biroul de marketing / asocieri / inchirieri de la Metrorex.

adplayers. Dar de ce nu poate schimba Metrorex preturile de publicitate?

Vlad Ruta: Metrorex nu poate face politica de preturi in publicitate. Aceasta cade exclusiv in grija partenerului Spectacular care fixeaza preturile in directa legatura cu jocul preturilor de media de pe piata de publicitate. O regie a statului are tarife reglementate. Nu poate negocia ca la targul de masini sau ca in pietele agroalimentare, daca pretul e bun sau nu, in conditiile in care nici macar nu stie pe ce anume este solicitat un pret sau pana unde ar fi dispus un client sa plateasca, intr-o anume locatie, relavanta repet doar ca expunere publicitara.

adplayers. Ce reprosati Metrorex?

Vlad Ruta: Domnule Toma, Metrorex este partenerul nostru. Daca avem ceva de reprosat nu avem partenerului. Doar ca ne-am saturat de cativa oameni care nu sunt la locul potrivit. Sunt 2-3 "tehnocrati" pe salarii mari platite din buzunarul nostru in conditiile in care dau cu piciorul la milioane de euro din publicitate! Nu vorbim de o cartela de 1 euro, ci de pierderi Metrorex de milioane de euro prin neexecutarea contractului de publicitate!

Metrorex poate cere marirea plafonului de venit minim care in contract scrie ca poate fi negociat cu maxim 25% dupa primii 5 ani defunctionare (ianuarie 2017), in conditii de crestere a pietii de publicitate.

Daca acei „tehnocrati” Metrorex ar fi la locul potrivit si ar dori mai multi bani din publicitate puteam sa stam la masa si sa ne ceara acest lucru. Insa revenirea la panourile de 3x2 m, care ne-o solicita astazi, este un interes de neinteles, pe care nici macar competitia noastra nu l-ar putea fructifica, daca-l introduce in retele outdoor deja existente.

Spectacular nu poate sa renunte la panourile pe care le-a promovat de 4 ani in piata si care au garantat veniturile din publicitate, in care a investit sute de mii de euro. Doar renuntarea la aceste panouri si reconstruirea retelei ar dura luni de zile de munca si investitii de sute de mii de euro, care nu s-ar mai putea recupera.

adplayers. Inteleg ca aveti mai multe procese deschise impotriva Metrorex

Vlad Ruta: Spectacular nu lupta impotriva Metrorex ci impotriva neintelegerilor si a intepretarii eronate a catorva angajati numiti politic, care au facut posibila blocarea decorarilor cu publicitate a panourilor si implicit neexecutarea contractului rezultat dupa licitatia incheiata in octombrie 2011. Asistam, cel mai probabil, la comanda politica aplicata unor canale media, inclusiv in industria publicitatii stradale.

Am incredere ca revenirea in termenii contractului va duce la deblocarea situatiei si implicit la renuntarea la prejudicii de aproape 4 Milioane de euro pe care le solicitam in urma neexecutarii contractului rezultat in urma licitatiei din 2011. Nimeni nu are decat de pierdut, cu fiecare luna de prelungire a anularii comenzilor de la agentiile de media. Cu cat conflictul se va stinge mai repede cu atat mai bine pentru incasarile Metrorex si implicit pentru toata industria publicitatii."
 

Mai mult in Licitatii, OOH, Publicitate Stradala 

Pe acelasi subiect:

Metrorex vrea dublarea preturilor. Spectacular continua lupta in justitie.

Cine a blocat usile? Metrorex cere respectarea “formei si dimensiunilor". Spectacular - revenirea la contractul licitat in care au fost acceptate forma, dimensiunile si platile lunare 2011-2015

60 de oameni de la Spectacular acuza: Metrorex a decis unilateral blocarea activitatii

Bomba in publicitatea Metrorex. Exclusiv adplayers.

Bomba zilei. Publicitatea la Metrou, blocata. Spectacular da in judecata Metrorex. Exclusiv.


PUBLICITATE: