ANBR: Taxarea repetată a băuturilor răcoritoare nu este o soluție fiscală, ci o eroare economică cu impact grav asupra consumatorilor și industriei
Vineri, 04 Iulie 2025

Asociația Națională a Băuturilor Răcoritoare (ANBR), care reunește cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din Romania, spune ca accelași sector economic ce a fost afectat grav in anii 2023-2024 de două măsuri fiscale consecutive: creșterea TVA de la 9% la 19% și introducerea acestei accize nearmonizate pe zahăr, aplicabilă exclusiv și discriminatoriu băuturilor nealcoolice va fi din nou afectat de o creștere cu 20% pentru 2025-2026 a acestei accize introdusa abuziv in urma cu doar un an.

AdPlayers. info

Asociația Națională a Băuturilor Răcoritoare (ANBR), care reunește cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din Romania, iși exprimă ingrijorarea profundă cu privire la modalitatea lipsită de dialog in care Guvernul Romaniei a ințeles să comunice pachetul de măsuri fiscale conținand propuneri cu un impact profund la nivelul cetățenilor, economiei și, nu in ultimul rand, al industriei de profil, anunța asociatia.

Intr-un comunicare a asociatiei, memrii arata ca ,,Propusa creștere a accizei nearmonizate la produsele cu conținut de zahăr, fără consultare și fără să țină cont de studiile de impact furnizate de industrie, ne face să considerăm că, din nou, se recurge la măsuri pompieristice, lipsite de fundament economic și care penalizează un sector ce contribuie corect și substanțial la bugetul de stat.”  

Potrivit informarii, același sector economic ce a fost afectat grav in anii 2023-2024 de două măsuri fiscale consecutive: creșterea TVA de la 9% la 19% și introducerea acestei accize nearmonizate pe zahăr, aplicabilă exclusiv și discriminatoriu băuturilor nealcoolice va fi din nou afectat de o creștere cu 20% pentru 2025-2026 a acestei accize introdusa abuziv in urma cu doar un an. Iar acest impact este suplimentar față de impactul majorării TVA, de la 19% la 21%, dar și al creșterii acesteia in sectorul ospitalității. Efectul preconizat este devastator.

ANBR subliniază că, de fiecare dată cand se pune problema acoperirii unui deficit bugetar, taxarea băuturilor răcoritoare revine in atenția guvernanților, de parcă ar reprezenta o soluție universală pentru acoperirea golurilor din buget, fără nicio evaluare a consecințelor economice in lanț și fără a ține cont de caracterul profund discriminatoriu al unor astfel de măsuri. 

Efectele măsurilor fiscale: scumpiri record și efecte in lanț asupra economiei

Conform studiului realizat de PwC Romania la solicitarea ANBR, consecințele cele două măsuri succesive, aplicate discriminatoriu industriei de băuturi răcoritoare, s-au resimțit nu doar asupra industriei, ci și asupra economiei și a consumatorilor.

Pană in prezent, prețul mediu per litru de băutură răcoritoare a crescut cu 1,2 lei, generand o scumpire la raft de 20–25% in medie și chiar pană la 50% pentru ambalajele mari (peste 2,5L); Această majorare este cu 14 puncte procentuale peste rata medie a inflației din Romania și cu 5 puncte peste inflația din industria alimentară. Mai mult, in 2024, industria a inregistrat o scădere a volumului de vanzări cu 3% față de anul  2022, in ciuda unei creșteri valorice de aproape 40%, cauzată exclusiv de scumpiri. 

ANBR ințelege nevoia unor măsuri fiscale care să contribuie la echilibrarea bugetului de stat, insă solicită ca acestea să fie construite pe baze solide, echitabile și in urma unui dialog real cu industriile afectate. Așa cum coaliția guvernamentală și-a acordat o lună pentru consultări și formarea unui nou executiv, ne așteptam ca același respect să fie arătat și față de mediul de afaceri, prin consultări transparente inainte de adoptarea unor decizii fiscale cu impact major asupra unor contributori subtanțiali la bugetul de stat, conchide asociatia.

Asociatia Națională a Băuturilor Răcoritoare

Asociatia Națională a Băuturilor Răcoritoare (ANBR) este o asociație non-profit, al cărei scop este să reprezinte interesele membrilor săi. ANBR este membră a ROMALIMENTA (Federația Patronală din Industria Alimentară) și a UNESDA (Uniunea Europeana a Asociațiilor Producătorilor de Băuturi Răcoritoare).

ANBR militează pentru impunerea și menținerea unor standarde de igienă și calitate la nivel european, pentru informarea corectă a consumatorilor și pentru promovarea comportamentului responsabil al membrilor asociației in problema nutriției echilibrate și a ingredienților folosiți de aceștia. ANBR iși propune să fie un partener de dialog activ și responsabil atat pentru instituțiile implicate in activitatea sectorului băuturilor răcoritoare, cat și pentru toți cei interesați de dinamica acestui sector aflat in ultimii ani in Romania intr-o continuă dezvoltare.

Mai mult in Business, Retail, Responsabilitate Sociala, CSR


PUBLICITATE: