Consumul total in industria bunurilor de larg consum, în crestere cu +1.1% in volum si cu +4,5% in valoare peste anul 2024
Luni, 03 Noiembrie 2025

De la inceputul anului si pana in septembrie (YTD), valoarea totala a FMCG a crescut cu +6.5%.

AdPlayers.ro / News

Inflatia generala a fost de aproape 10% in August si Septembrie, dar pretul mediu platit pentru bunurile de larg consum a crescut cu doar 3.5% in trimestrul 3, deoarece cumparam mai mult din magazinele cu preturi mici, alegem mai multe produse ieftine sau la promotie, si renuntam la unele din produsele de rasfat, potrivit celor mai recente date NielsenIQ.

Desi conform INS puterea de cumparare in Romania a fost in scadere in Trimestrul 3 odata cu cresterea inflatiei si incetinirea cresterilor salariale, consumul total in industria bunurilor de larg consum inca se situeaza cu +1.1% in volum si cu +4,5% in valoare peste cel de anul trecut, sustinut si de efortul marilor retaileri de a compensa cresterea de TVA in prima luna de la aplicare. De la inceputul anului si pana in septembrie (YTD), valoarea totala a FMCG a crescut cu +6.5%.



Conform NIQ Consumer Outlook mid-2025, consumatorii au devenit imuni la volatilitatea permanenta din ultimii ani, si aplica in mod constant diferitele strategii preferate de economisire: alegerea unui brand sau magazin mai ieftin, vanatoarea de promotii sau orientarea spre ambalaje mai mici ori mai mari, in functie de disponibilul din portofel. 

Este interesant ca la nivel declarativ, consumatorul “mediu” global foloseste in mod echilibrat mai multe strategii de economisire, pe cand romanii par sa acorde pretului o atentie preponderenta si sa foloseasca inca ceva mai rar sau in mai mica masura strategiile ce presupun efort de planificare. 

Supermakets & Discounters in crestere peste media nationala (+10.3% valoric) pe primele 9 luni ale anului 2025

Potrivit datelor NIQ, aplicarea acestor strategii este vizibila in vanzarile raportate de NIQ in Romania: canalul de Supermakets & Discounters a inregistrat in primele 9 luni ale lui 2025 o crestere peste media nationala (+10.3% valoric), in timp ce Comertul Traditional a crescut cu 4.1% iar Hipermarkets au avansat cu doar 1.9%. 

Vanzarile de FMCG prin Ecommerce au crescut si ele peste medie, cu +9.4% in primele 9 luni, impulsionate in special de produsele alimentare (+18.8%), care castiga pondere in online. 

Avansul se datoreaza atat dezvoltarii comertului online / omni si adaptarii romanilor la acest mod de a face cumparaturi, dar si unei accelerari inregistrate in trimestrul 3 dupa cresterea inflatiei, deoarece online-ul face mai usoara identificarea celor mai bune oferte si promotii de pret.

In trimestrul 3 al acestui an, promotiile castiga teren si in off-line, ajungand la o pondere de 25.3% din totalul vanzarilor de FMCG din comertul modern, in crestere cu 1.3% fata de aceeasi perioada din 2024. Industria bauturilor alcoolice este cea care se bazeaza cel mai mult pe promotii, care au o pondere de 41.2%, urmata de produsele non-alimentare cu 28.1%, in timp ce produsele alimentare depind cel mai putin de nivelul promo, care stagneaza la 22.2% in T3.


Conform  cercetarii, provocarile mediului economic isi pun amprenta pe evolutia consumului, dar per total industria de FMCG continua sa fie la fel de rezilienta ca si cumparatorul roman, care devine din ce in ce mai chibzuit in cheltuieli. Fiecare cumparatura trebuie castigata de catre retaileri si producatori, succesul lor depinde doar de modul in care isi gestioneaza sortimentatia, inovatiile si ofertele, deoarece consumatorii nu mai pot accepta cresteri de preturi si rasplatesc acele branduri care le asigura beneficii tangibile, aliniate la nevoile lor.

NielsenIQ: acopera aproximativ 85% din populatia lumii si un consum de peste 7200 de miliarde USD

NielsenIQ (NIQ), lider mondial in cercetarea de piata, livreaza o imagine completa a comportamentului de consum si dezvaluie noi cai de crestere pentru comercianti si producatori. Compania opereaza global in peste 90 de tari ce acopera aproximativ 85% din populatia lumii si un consum de peste 7200 de miliarde USD. Cu informatii complete si clare despre vanzarile din retail si despre comportamentul consumatorilor, acestea sunt livrate prin analize avansate pe platforme de ultima generatie, NIQ ofera “The Full View™”.  


Mai mult in Cercetare, Research, Market Research, Bunuri de Larg Consum, FMCG 


PUBLICITATE: