Impactul AI în Comunicare și PR 2026, comparat cu saltul aparitiei Internetului, de acum 30 de ani
Miercuri, 05 Noiembrie 2025

Conform unei analize a V+O Communication, impactul folosirii sistemelor bazate pe AI reprezintă un salt al profunzimii și vitezei de dobandire a cunoașterii similar cu cel de acum 30 de ani, cand apariția internetului ne-a schimbat modul de documentare.

AdPlayers. Info 

Sistemele automatizate bazate pe artificial intelligence (AI), utilizarea covarșitoare a dispozitivelor și comunicațiilor mobile, scăderea nivelului de engagement in randul angajaților, incidența in creștere a fenomenelor meteorologice extreme și noi reglementări conturează tendințele pe 2026 pentru industria comunicării și a PR in Romania, potrivit unei analize a V+O Communication, afiliată la rețeaua globală de comunicații SEC Newgate.

Conform datelor cercetarii, impactul folosirii sistemelor bazate pe AI reprezintă un salt al profunzimii și vitezei de dobandire a cunoașterii similar cu cel de acum 30 de ani, cand apariția internetului ne-a schimbat modul de documentare.

Căutările prin AI vor deveni mainstream și vor inlocui in mare măsură căutările prin Google search, subliniaza analiza. Consumatorii vor solicita din ce in ce mai mult instrumentelor AI rezumate și review-uri, recomandări și credențiale. 

Prin urmare percepția asupra unui brand va fi tot mai mult influențată de narațiuni agregate, nu doar de știri online, postări și conținuturi disparate, pentru că instrumentele de căutare prin AI rezumă sentimentul public, recenziile, acoperirea știrilor și rețelele sociale in rezultate unice. Mesajele de PR care nu sunt ușor de descoperit și "lizibile de AI" s-ar putea să nu ajungă niciodată la public.

Gestionarea reputației unui brand in timp real

Gestionarea reputației unui brand in timp real, prin analiza sentimentelor cu ajutorul AI, va deveni obișnuință și va inlocui actuala paradigmă om-monitorizare, oferind și răspunsuri gata de utilizare in cateva minute, ceea ce este deosebit de util pentru identificarea problemelor inainte ca acestea să prindă teren și să devină crize complete. Experiența și intuiția umană răman esențiale pentru interpretarea concluziilor generate de inteligența artificială.

Autenticitatea și transparența ca monede de schimb: Intr-o lume plină de "fake news" și de comunicare poleită, publicul caută povești și branduri autentice. PR-ul viitorului va pune un accent și mai mare pe crearea de narațiuni care reflectă valorile reale ale organizației, pe comunicarea deschisă, chiar și in situații de criză, construind incredere pe termen lung, respectiv pe demonstrarea angajamentului prin fapte tangibile.

Influența Micro și Nano-Influencerilor: Deși influencerii mainstream răman importanți, micro media va crește in 2026, populand YouTube cu postcasturi serioase pe aproape orice temă posibilă, cu audiențe relevante care le fac să pară o alternativă mai dinamică și mai flexibilă. Autenticitatea și relația de incredere dintre acești influenceri și comunitățile lor devin un atu valoros pentru campanii de PR targetate și credibile.

Prevenția și gestionarea crizelor de comunicare trece la un nou nivel, cu ajutorul AI, care poate ajuta companiile să includă in scenariile de pregătire pentru situații de criză și incidentele generate de fenomene meteorologice (caniculă și secetă cronică, intrerupte de ploi torențiale și furtuni violente), și care pot amenința fie direct, fie indirect atat resursele umane cat și activele mobiliare și imobiliare deținute. 

Specialiștii de PR vor trebui să invețe să navigheze printre polarizările sociale și ideologice. Trăim intr-o eră a „camerelor de ecou” și a bulelor informaționale, unde indivizii sunt expuși predominant la informații care le confirmă propriile convingeri, amplificand astfel diviziunile. Rețelele sociale, in special, au transformat modul in care oamenii percep realitatea și interacționează cu brandurile, făcand ca o singură declarație sau acțiune să poată fi interpretată in moduri diferite de segmente mari ale publicului.

„Specialistul in PR de astăzi trebuie să fie un sociolog, un psiholog, un expert in comunicare strategică pentru a-și dezvolta capacitatea de a construi punți de comunicare și de a facilita ințelegerea reciprocă”, spune Loredana Visa, Director General V+O Communication.

Comunicarea internă, mobile-first

Comunicarea internă va deveni mobile-first pentru că tot mai mulți angajați sunt utilizatori fervenți ai aplicațiilor mobile de mesagerie in detrimentul e-mail-ului. De fapt, lucrătorilor din Generația Z le displac in mod activ e-mailurile, 40% dintre aceștia afirmand că e-mailul le restricționează capacitatea de a-și arăta personalitatea la locul de muncă. 

Potrivit analizei, comunicarea internă trebuie „să ajungă la oameni acolo unde se află” și asta inseamnă din ce in ce mai mult pe smartphone-uri, tablete și prin intermediul aplicațiilor mobile, pentru că funcțiile mobile first (aplicații mobile, comunicare nativă mobilă) fac parte din experiența digitală in evoluție a angajaților, mai ales a celor din Gen Z, care vor reprezenta in 2030 aproximativ 30% din forța de muncă. 

Sustenabilitatea, parte a strategiei de afaceri

De asemenea, companiile vor fi nevoite să considere tot mai mult sustenabilitatea ca parte a strategiei de afaceri. Sustenabilitatea va insemna un efort financiar imediat cu impact asupra profitabilității, dar cu caștiguri pe termen mediu și lung. Sub presiunea activiștilor, companiile iși vor repoziționa treptat ciclurile de viață ale produselor către un model de tip 3R - "Reparare, Reutilizare, Reciclare". 

Pe de altă parte, vorbind de activism, apare și un fenomen in creștere - Activismul CEO - in care liderii de afaceri seniori vorbesc public despre probleme sociale care nu sunt neapărat direct legate de operațiunile de bază ale companiei, dar se pot lega de probleme ESG mai largi și de așteptările consumatorilor și angajaților de la companii.

Evenimentele sustenabile de la „ar putea fi” la „obligatoriu” Sustenabilitatea este și in BTL mai mult decat un concept. In 2026, susținerea inițiativelor ecologice va asigura că evenimentele companiilor rezonează cu audiența și cu participanții care prețuiesc angajamentul etic și semnificativ. Organizatorii de evenimente vor adopta spre exemplu soluții de producție care includ materialele ecologice, vor alege locații eficiente din punct de vedere energetic și vor invita la evenimente vorbitori ținand cont de criteriile de diversitate și incluziune socială. Integrand aceste practici, ele vor diferenția evenimentele, ridicand brandul și inspirand schimbări mai ample in industrie.

V+O Communication Romania, din 2006

Catalizator al comunicării pe piața locală din 2006, agenția V+O Communication Romania oferă clienților soluții de comunicare 360 – de la strategie, creație, servicii de PR clasice și digitale, social media, pană la servicii pentru producție tipărită și audio-video și organizare de evenimente – prin companiile V+O Communication, Bakers Digital și Unlimited Production.

V+O Group, lider de piață in sud-estul Europei, este una dintre cele mai mari agenții independente și integrate din regiunea EMEA, cu peste 180 de angajați. V+O Group, cu 12 prestigioase IPRA Golden Awards, este o agenție de referință pentru mai mult de 250 de companii din regiune.

SEC Newgate este un grup global de comunicare strategică și consultanță, bazat pe informații și cercetare, cu sediul in Milano, Italia și operațiuni pe cinci continente, ajutand clienții să-și demonstreze in mod clar scopul și valoarea, oferind consiliere și asistență non-stop, implementand campanii la nivel local, național și internațional.

Mai mult in Cercetare, Research, Sustenabilitate 


PUBLICITATE: