De ce nu va salva iPad-ul presa scrisa?
Luni, 31 Mai 2010
(AdPlayers, Iulian Toma)

Statisticile optimiste privind marea revolutie care ar trebui sa o aduca iPad in presa scrisa sunt distractive. Din pacate, asa cum nici iPhone, mobilul respectabilului Steve Jobs, n-a oprit inima terminalelor din categoria „smart-phone”, tot asa probabil se va intampla si cu mega revolutia iPad, plus sau minus 20%.

Atat timp cat nu va aparea un concurent care sa aduca la pachet si o solutie integrata pentru plati cash care sa inlocuiasca distributia de la coltul strazii ori in magazinele de proximitate, cel putin in Romania, marea jucarie a secolului - cititorul digital pentru carti - va ramane multa vreme nedescoperit omului cititor de presa scrisa. IPad nu va revolutiona niciodata ziarele din Romania mai mult decat o face iPhone, pe Internet.

Iar daca pana mai ieri nu era foarte clar, acum incepem sa ne lamurim. Un articol recent din Romania Libera arata ca mareata tehnologie a lui Jobs cu ajutorul careia poti citi cartile digitale este departe de a se imprieteni cu audienta de presa scrisa, cat timp aceasta n-a convins mai mult de 3% din cititorii WSJ. Ca si cum cifra n-ar fi si asa destul de prapadita, trei sferturi dintre cititori sunt nemultumiti de sistemul de plata, sau pentru faptul ca trebuie sa scoata din buzunar mai multi verzisori decat pentru editia tiparita.

Neputinta WSJ, un monstru sacru pe piata mondiala de publishing, ar trebui sa dea fiori reci lui Jobs, si sa mute gandul editorilor, nu numai romani din nefericire, de la audienta pe care ar urma sa o faca iPad. Omul din spatele revolutiei Apple cred s-a gandit doar la o revolutie numai pentru salvarea cartilor sau periodicelor rare, lucru crucial pentru accesibilitatea acestora. Restul planurilor sunt din pacate doar piete secundare sau campanie gratuita de promovare a beneficiilor iPad in ziare.

Daca ar fi fost altfel, atunci cand a facut frumosul instrument de citit digital, Jobs trebuia sa inventeze complexa masinarie mai intai pentru presa scrisa, cu toate neajunsurile si problemele pe care le poate avea un ziar sau o revista, de la un format la altul, de la un sistem de plata, la altul. Ori Jobs n-a facut asa. In plus cred ca stia ca nu in publishing sunt banii, ci in distributia de carte. Aici produsele au unitati de vanzare cu valori mai mari decat un singur ziar sau o singura revista, pentru ca este stiut - nu toata lumea se aboneaza sau citeste fiecare aparitie.

De ce ar fi trebuit sa fie gandit iPad mai intai pentru presa? Pentru ca una este o carte, si alta este sa citesti o publicatie. Bunii platnici de presa scrisa nu cumpara numai un instrument de citit, ci si un mod de a descoperi un subiect intr-o publicatie, de la subiectul principal al unui ziar, la cover story-ul unei reviste. 

iPad nu va salva presa scrisa. Sau cel putin pe piata din Romania. Cititorul de presa romaneasca nu va da fuga la iPad sa isi citeasca ziarele, asa cum nici cu iPhone pe Internet n-a facut-o decat un anumit public care a rezonat cu valorile marcii, in ciuda milioanele de euro investite de Orange in oferte speciale pentru telefoane. Pe piata autohtona posesorii de card sau de conturi sunt departe de a se imprieteni cu emitatorii de carduri care ii sfatuiesc sa faca plati de pe card, sau cu producatorii si magazinele care incurajeaza plata online.

Cumulate cu predispozitia pietelor sarace de a consuma mai multa media gratuita in vremuri de criza, tentatia de a nu da bani pe presa scrisa si neajunsurile unui sistem de distributie sau achizitie ca iPad ar putea sa dea o lipsa totala de previziune in privinta consumului de ziare si reviste. Televiziunea si continutul gratuit pe Internet va inflori, iar dracia lui Jobs va fi jucaria celor cu bani, pe de o parte, sau a celor predispusi sa citeasca o carte, sau o arhiva de ziare si reviste, pe de alta parte. Aceste segmente sunt insa departe de a inlocui milioanele de cumparatori de presa scrisa din Romania. Nici modelul de parcurgere a subiectelor sau de citire a unei publicatii nu poate garanta costurile sau investitiile de publicitate in presa scrisa de astazi.

Iar daca va ganditi ca cel care a facut unui browser de Internet nu stia obisnuinta de consum a informatei digitale, va inselati. Este putin probabil ca Jobs sa nu-si fi dat seama ca e prea mult continut digital gratuit pe Internet, si sa mai incerce sa convinga pe cineva sa scoata bani din buzunar, atunci cand cititorul se asteapta ca informatia sa fie gratuita. Dealtfel un studiu recent dat publicitatii arata ca cititorul de presa online nu este deloc dispus sa plateasca pentru informatia pe Internet. Este putin probabil ca Steve Jobs sa nu fi stiut ca sistemul de plata sau concurenta cu Internetul gratuit nu era un mare neajuns pentru planul sau de afaceri. Despre tari aproape bananiere la plata cu cash, printre care se numara si Romania, nici nu mai vorbim. Platile cu bani lichizi sunt aici la ele acasa.

De ce ar plati consumatorul presa digitala in forma promovata de iPad? Pentru beneficii exclusive ale digitalului cum ar fi, spre exemplu, integrarea informatiilor si graficii cu continutul si arhivele multimedia pe un subiect? Greu de crezut!

Salvarea presei nu va veni de la iPad ci de la cineva care se va gandi special la Presa Scrisa si modelul sau de distributie si achizitie de la coltul strazii, imbunatatit cu beneficiile informatiei digitale - multimedia, arhivare, cautare in arhive sau detalierea informatiei ori integrarea ei la pachet cu continutul pe Internet.


PUBLICITATE: