Un an de cand achizitia media TV a revenit la agentii. Fratia afisajului stradal, inca la Putere.
Vineri, 17 Iunie 2016
 
Un an de cand achizitia media TV a revenit la agentii. Fratia afisajului stradal, inca la Putere.

adplayers. Iulian Toma

A trecut un an de cand adplayers scria ca achizitia spatiului media TV a revenit la agentiile de media si publicitate. Intr-un cuvant, un an de cand „intermediarii” infierati de OUG25, care a stopat timp de trei ani achizitia spatiului media tv de catre agentii, au reintrat in randul agentiilor si profesionistilor de media din intreaga lume si pot achizitiona astazi spatiu TV. Un an de la "liberalizarea" achizitiilor in publicitate stranse cu usa ani de zile de o mana de oameni fara nicio legatura cu standardele industriei de marketing si comunicare.

Anul trecut, chiar in aceasta perioada, OUG 25  a fost adoptata cu amendamentele care au readus cumpararea media TV acolo unde mai ramasese doar planificarea si strategia de media. Asadar, a trecut un an de cand agentiile de media au revenit la normalitate. acesta este motivul pentru care vedeti cresteri de zeci de procente in 2015, fata de cifrele de afaceri din anul precedent. Un an de cand o comisie de „cultura” dintr-o Romanie integrata in UE si o ordonanta de urgenta a unui Guvern PSD condus de premierul Victor Ponta au facut mai mult rau industriei de publicitate decat toate guvernarile post-decembriste la un loc. 

200 mln. EUR din 300, scoase din "Piata"

Potrivit estimarilor adplayers, volumul de afaceri in media scos de ordonanta de urgenta din "piata" serviciilor profesioniste de achizitie, afacere care nu se derula prin agentii, se ridica in prezent la 200-220 Milioane de euro din cei aproximativ 300-320 Milioane de euro, cat reprezinta intreaga piata de media din Romania. In forma sa initiala, OUG 25/2013 excludea agentiile de media din relatia client – radiodifuzor, reprezentand astfel o interventie nepotrivita in relatiile comerciale dintre doua sau mai multe entitati private.

In esenta, amendamentele adoptate la jumatatea anului trecut in cadrul OUG 25/2013 au reintrodus toate serviciile de intermediere ale agentiilor de media in relatia dintre clienti si furnizorii de media, lasand liber partenerilor – client, furnizor de media, agentii de media - sa isi aleaga forma de contractare a serviciilor.

Printre vocile care au scos ani de zile industria de media din normalitatea in care isi desfasura activitatea se numara astazi persoane alese in fruntea Primariei Bucurestiului. Sunt cei care ar trebui sa faca ordine in publicitatea stradala din Romania. Intr-o industrie patronata de proprietari de panouri buni prieteni cu cei care au facut posibila aparitia OUG 25 si stoparea achizitiilor media TV de catre agentii, este interesant de urmarit cand se va rezolva problema publicitatii outdoor: Reglementarea panourilor stradale si intrarea in legalitatea prevederilor din Lega 185/2013, intrata in vigioare in noiembrie 2015.

Ordine in panourile detinute de proprietari apropiati de partid

Va face nou alesul Primar al Bucurestiului, Doamna Gabriela Firea, ordine in panourile detinute de proprietari apropiati de partidul care a propulsat-o? Viitoarea doamna Primar, pana anul trecut foarte vocala in interzicerea achizitiei spatiului media TV de catre agentii, va avea in mandatul de la Capitala una din cele mai spinoase probleme ale publicitatii. Legalitatea amplasarii panourilor pe domeniul public. O sarcina deloc usoara in conditiile in care acestea sunt detinute de catre persoane care pana mai ieri i-au fost foarte apropiate in campania de la Primarie. Si nu este vorba doar de Capitala. Retelele de publicitate stradala sunt locale dar si nationale.

Sa nu uitam ca alegerile nu s-au terminat. Daca nu cumva am intrat deja in campania de alegeri parlamentare. In conditiile fragmentarii publicului media TV dar si a altor canale, viitorii  alesi au mare nevoie de o vizibilitate la strada mai putin fragmentata. Poate nu au nevoie de un monopol, dar au nevoie de o audienta suficient de puternica pentru a inclina balanta intereselor celor care detin panourile, mai aproape de directia „autorizarilor” de partid, decat de reglementarile domeniului. Ce parte a politicienilor sau electoratului nu se va regasi in mesajele din publicitatea stradala e simplu de vazut. Fratia Panourilor este la Putere.

Mai mult in Media, Legislatie,


PUBLICITATE: