Kevin Roberts a plecat dupa o ofensa adusa femeilor din publicitate. In Romania, ofensa rezista.
Sambata, 20 August 2016



adplayers. Iulian Toma.

Publicis Groupe, august 2016.


Intr-o lume normala, una din legendele publicitatii mondiale, Kevin Roberts, Head Coach Publicis Groupe, Executive Chairman al Saatchi & Saatchi/Fallon si Membru al Consiliului Director si-a dat demisia dupa ce a afirmat doar ca femeile din publicitate sunt fericite daca nu sunt in pozitii de conducere.

Afirmatie regretata ulterior de executivul Saatchi & Saatchi, parerea de rau nu l-a impresionat pe seful grupului de comunicare care a taxat gestul lui Roberts si in final va parasi toate pozitiile de conducere din grup in lunile urmatoare. Dealtfel, adplayers a scris despre importanta demisie aici: 

„Demisie la varful grupului Publicis, dupa ce a afirmat ca femeile din publicitate sunt fericite daca nu sunt in pozitii de conducere”.

Romania, august 2016. Ofensa rezista

Oamenii mai gresesc, dar intr-o lume normala fac si un pas inapoi ca domnul Kevin Roberts. Nu se intampla si cu „domnii” creativi din Romania. La curent cu scandalul international, colegii de breasla de la iqads au aruncat navodul unei serii de articole sub titlul „directoarea de creatie” ca sa simta probabil daca si in Romania avem comportamente ofensatoare la adresa doamnelor si domnisoarelor noastre din creatie.

Judecand dupa cum a cazut marea legenda Saatchi & Saatchi cu o singura fraza dintr-un interviu in Business Insider din care toata lumea are de invatat, initiativa iqads este sinucidere curata pentru mandretile de barbati care nu dau multi bani pe valoarea femeilor in creatia de publicitate.

Respectul pentru doamnele si domnisoarele, din publicitate este un lux pentru unii „creativi”. Nu pentru toti. Daca unul ca Sorin Tranca de la Friends \ TBWA le vede directoare de creatie, numai sa-si doreasca acest lucru, nu de aceeasi parere este si Bogdan Naumovici, de la 23.

Barbatia. Cea mai importanta scula in creativitate?

Mai bine muream prost si nu stiam cine nu vede femeile la conducerea creatiei din publicitate, decat sa aflu ca un roman din publicitatea romaneasca stabileste limite de cariera pentru femei, sub masculii creativi. Nu-mi foloseste la nimic sa aflu ca „barbatia” este iata, mai nou, si cea mai importanta scula creativa intr-o agentie.

Spre deosebire de Sir Kevin Roberts care a inspirat mii de creativi dar care a platit cu scaunul o singura fraza intr-o viata de om in publicitate, in Romania nu veti vedea scuze publice. Necum demisii. Cel putin pana la data publicarii prezentului articol in adplayers. Nimeni nu regreta, nimeni nu si-a cerut scuze. Nimeni nu si-a dat demisia.

La noi generali de creatie ridicati in rang la apelul bocancilor de creatii facute special pentru a fi premiate vor ramane bine-merci la carma departamentelor de creatie. Nu neaparat pentru ca sunt priceputi ci pentru ca sunt sefi sau proprietari de agentie. Sa nu ne mai miram ca suntem luati drept o tara in care libertatea de sanse este calcata in picioare tocmai in domeniul in care cineva ar trebui sa o promoveze in prima linie. In marketing si comunicare.

„La noi nu vei fi directoare de creatie” 

Altfel spus, „La noi nu vei fi directoare de creatie” sta scris pe insasi fruntea managerului agentiei. Poate ca si doamnele au opinii nu tocmai „fratesti” despre creativitatea barbatilor, insa cel putin pana acum le ascund foarte bine doar la o cafea intre prietene. Nu isi ridica poalele in public sa le arate barbatilor cum ca sunt niste idioti care nu stiu sa conduca departamentele de creatie.

Daca ar fi spus-o un junior, mai ziceam ca-i mic si n-a dat cu nasul de femei in publicitate. Dar cand astfel de pozitii devin publice din multpremiata gura a sefului de agentie, acest lucru exprima o filosofie a organizatiei. Cel putin aia de acum, ca sa nu acuzam trecutul. In loc sa ofere sanse egale dupa valoare atat femeilor cat si barbatilor, omul nostru le arde una peste ochi femeilor ca nu-s bune sa conduca. 

Nimic mai fals. Si inca ce bine s-au descurcat femeile in locul lui Bogdan la creatie. Ema Prisca si Carmen Tiderle sunt doar doua dintre nume. Dar mai sunt si alte femei de toata isprava in conducerea creatiei care au maturat masculi grei de pe fata licitatiilor in publicitate.

Deocamdata, ofensa este adusa strict pe ascensiunea profesionala. Indiferent cat ar imbatrani ea in agentie, femeia afla ca in Romania anilor 2016 exista companii in care va ramane vesnic o junioare sub un mascul priceput sa o conduca. Masculul Alfa, frate. Dar bine ca nu-i mai rau. BIne ca n-a zis omul ca femeile ar trebui sa se multumeasca doar sa fie lasate sa lucreze in publicitate.

Asadar, bine ati venit in publicitatea in care femeia nu va putea conduce niciodata actul de creatie ci va fi doar condusa. Stie masculul alfa de ce. Femeile nu pot fi decat maxim sefi de grupuri creative, mai spune pe undeva directorul agentiei, pentru ca nu ai ce sa ii le dai altceva dupa 10 ani in agentie. Bine ca nu spune ca le da si afara dupa un deceniu de munca in agentie. Tot e ceva.

Scutire din publicitate 

Stimate domnule „creativ”, daca asta va este parerea despre femeile creative, mai bine luati o scutire din publicitate. Asa cum numai Ziua Barbatului a facut. Insa nu doar pe 5 mai, ci pe termen nedeterminat. In Tara Barbatilor, de exemplu. Acolo va puteti face o adevarata echipa de fotbal numai de barbati creativi in publicitate. Fara femei directoare de creatie si poate chiar si fara femei directoare de marketing.

O lume minunata, plina de directori barbati de creatie pentru directori barbati la marketing. O insula plina  de catarge dar fara femei, ca doar n-au inebunit sa fie toate slugi pe o insula a barbatilor. E clar ca ele  nu pot conduce nimic, nu doar creati. Poate asa se va vinde mai bine berea de Ziua Barbatului desi bugetul ar trebui sa urmeze caldura din timpul anului nu doar frigul si ploile de la inceput lunii mai pana la inceputul lui iulie. Sau nu va uitati nici la Meteo, pentru ca sunt prezentate tot de niste femei?

Sigur ca nu poate da nimeni un proprietar de agentie afara din publicitate. Dar un comunicat de presa la fel de  public prin care un manager isi cere scuze pentru ofensa adusa femeilor din creatia de publicitate era un minim gest  reparator de Bun Simt! Daca banii de odinioara nu mai sunt, trag nadejde ca macar acesta din urma a mai ramas in publicitatea romaneasca.

Mai mult in Opinii, Editorial



PUBLICITATE: