AdOr 2007 Exclusiv, Felix Tataru (GMP): 'Agentia Anului din viata reala nu a fost in sala'
Luni, 21 Mai 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Felix Tataru, Managing Director la GMP rupe tacerea comentariilor pe marginea AdOr 2007. Timp de doi ani la rand a doua clasata la festivalul de publicitate autohton, managerul companiei GMP vorbeste in AdPlayers despre faptul ca „Agentia Anului din viata reala nu a fost in sala” si ca Leo Burnett a luat cele 5 titluri cu orice pret.

Tataru crede ca desi festivalul a evoluat, aici aducand ca argument introducerea sectiunii si trofeului Online, agentia GMP era cat pe ce sa nu se inscrie la editia din acest an. Motivele? Cumva aceleasi care au dus la retragerea agentiei McCann, spune Tataru, legate de evolutia si modernizarea festivalului care este facut dupa nivelul  publicitatii din 1999. Executivul agentiei este insa de parere ca doar participand se mai poate schimba ceva, cu adevarat.

Oficialul GMP vorbeste de pasiunea lui Bogdan Naumovici pentru Agentia Anului care de multe ori a dus la lovituri incorecte din partea sefului de creatie Leo Burnett pe parcursul ultimelor 5 editii. Felix Tataru spune ca, pe cand Naumovici era membru in comitetul de organziare Ad’Or, executivul de creatie Leo Burnett “a carotat agentia D’Arcy la primele 2 editii ale festivalului eliminand orice lucrare premiabila din concurs pe motiv de ... ghost”.

Managerul agentiei crede ca pentru a castiga timp de 5 ani titlul de Agentia Anului cu Orice Pret, nu s-a dat la o parte inclusiv de la a fura 3 din 4 echipe de creatie de la GMP, cu care Bogdan Naumovici, Directorul de Creatie al Grupului Leo Burnett s-a mai si laudat la Gala AdOr.

„Ultima mare magarie este tocmai atacarea agentiei care era cat pe ce sa-i sufle titlul anul trecut, vanand sistematic oamenii GMP si reusind sa transfere 9 oameni in curtea Agentiei Anului, in mai putin de 2 luni (un sfert din GMP)”, acuza Tataru, care crede ca „Astfel de lovituri sub centura i-au facut pe unii sa nu mai participe la Ad’Or, dincolo de organizarea festivalului in sine”.

La intrebarea ce ii lipseste festivalului, spune ca mai sunt 3-4 agentii din piata care ar fi trebuit sa fie in competitie. McCann Erickson, Headvertising, Next, Cap, Cohn & Jansen (Cohn & Jansen |Ashley &Holmes n.r.). Din  acest motiv crede ca “AdOr nu este un festival national complet fara aceste agentii sau fara Agentia Anului la Golden Drum (McCann Erickson n.r.) festival in care a castigat in fata celor mai titrate agentii din peste 40 de tari”.

Toate acestea intr-o versiune de referendum in publicitate a bataliei intre baietii buni si baietii rai de la AdOr - eveniment la care a participat inclusiv Presedintele Romaniei Traian Basescu. Intr-un interviu AdPlayers cu Felix Tataru, Managing Director la GMP, seful agentiei care a semnat campania recenta pentru Basescu si pentru care a primit sambata seara multumirile acestuia la scena deschisa a festivalului de publicitate.

Cum a fost AdOr 2007

Mai bun decat AdOr 2006. Am luat de doua ori si ceva mai multe premii, am trecut de suta de puncte. Confirmam, de la un an la altul, iesim mai bine, pana o sa ajungem sa fim numarul 1. Din cate am inteles aseara in fuga de la organizatori, noi (GMP) am avut in jur de 110 de puncte, Leo Burnett (Prima clasata) a avut in jur de 130, in timp ce locul 3 a avut 40 sau ceva de genul acesta.

Cum a fost nivelul  lucrarilor inscrise anul acesta?

Absolut mai ridicat decat anul trecut. Cred ca lucrarile romanesti din ultimul an,  nu neaparat de la AdOr, pentru ca mai sunt 2-3 agentii de pe piata din romania care puteau si meritau sa fie la festival, vor fi apreciate la Cannes. Anul acesta sper ca romanii sa sparga gheata la Cannes. Global, nivelul creativ este evident mai ridicat decat anul trecut.

Aveti ceva de comentat legat de premiile AdOr 2007?

Ma bucur ca s-au dat premii la Radio. Ma bucur ca s-au dat premii la Online, pentru ca in ultimii 2 ani nu s-a dat niciun premiu la Online.

Credeti ca ar putea fi facut o intrecere pe categorii si nu un singur Premiu?

Da, dar ar trebui sa fie juriu separat la Online. Eu am fost in orice caz dezamagit din acest motiv pentru ca Webstyler care este Agentia Web a Anului (la Internetics n.r.) nu a fost premiata. Cred ca trebuie un juriu diferit pt ca juriul de offline jurizeaza altfel decat un juriu specializat Online. Dar cred ca daca AdOr va structura macar pe vreo 3-4 categorii la Online, ar merita sa aiba 2-3 oameni dedicati in Juriul  pentru Online.

Cum ati comenta lipsa lucrarilor din 6 dintre categoriile Tv

Sunt ani si ani. Nu e un simptom neaparat. S-a intamplat ca anul asta sa se produca mai putin in anumite categorii. Ori s-au produs sub un anumit standard. Si mai sunt  inca multe adaptari.

Dar in acelasi timp sunt multe categorii cu zeci de inscrieri. Cred ca acolo ar trebui facut ceva pentru ca este dezechilibrat. Nu este acelasi lucru sa castigi intr-o categorie cu o inscriere, sau intr-una cu 20 de inscrieri.

Ce mi s-a parut interesant anul acesta ar fi ca se pare ca a fost un juriu mult mai valoros decat cel de anul trecut. Cand ai competenta si valoare nu ti-e frica sa recunosti valoarea altcuiva si sa o premiezi. Anul asta s-au dat mai multe premii pentru ca oamenii din juriu si-au zis probabil ca lucrarile de anul acesta chiar isi merita premiile respective si nu au ezitat sa le acorde.

Anul trecut, dupa parerea mea, a fost un juriu mai slab, cu oameni mai putin titrati. Iar oamenilor slabi probabil ca le este greu sa recunoasca ceva bun. Iar daca va aduceti aminte au fost foarte putine premii. Asa se explica si faptul ca anul trecut Agentia Anului a avut putin peste 50 de puncte, din cate imi aduc aminte.

Cum vedeti evolutia de anul acesta?

O surpriza placuta care se numeste Propaganda, care inca de la AdPrint a facut o figura buna. Mi-a placurt cum s-a miscat Grey, Clicknet inseamna ca la grey se intampla ceva, fata de lucrarile cu care ne-am obisnuit noi de la aceasta agentie. Ogilvy, foarte bine. La fel si TBWA.  Ma asteptam la Graffiti BBDO sa iasa mai bine. Stiu ca au lucrari bune, de nivel international,  dar probabil ca mai trebuie si putin noroc.

Ce-i lipseste acestui festival?

In mare este faptul ca vreo 3-4 agentii care conteaza pe piata si nu sunt aici ( la AdOr n.r.). Aici marefer la McCann Erickson, Headvertising, Next, Cap, Cohn & Jansen (Cohn & Jansen |Ashley &Holmes n.r.). AdOr nu este un festival national complet  fara aceste agentii sau fara Agentia Anului la Golden Drum, (McCann Erickson n.r.) festival in care a castigat in fata celor mai titrate agentii din peste 40 de tari.

Ar putea fi facut ceva pentru a aduce aceste agentii la masa AdOr-ului?

Am vorbit cu McCann inainte, pentru ca eram si noi (GMP ) sa nu participam la AdOr. Festivalul trebuie restructurat, regandit. Inclusiv oameni din juriu au spus ca este un festival ciudat. Este un festival facut in 1999 pentru o piata care, atunci, era la nivelul Gradinita. (dupa cum se vede acum suntem la adolescenta..:). Anul acesta singura schimbare in categorii a fost  introducerea Sectiunii Online  dar si faptul ca UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania) a luat decizia inteleapta sa dea in franciza festivalul celor de la BMG care cred ca au adaugat valoare organizarii, desi cred ca pot si mai mult.

Spuneti ca era cat pe ce sa nu veniti la AdOr. Puteti sa detaliati motivele legate de aceasta decizie?

Cam aceleasi pe care le-a avut si McCann-ul (McCann Erickson n.r.). Foarte simplu. Acest festival trebuie modernizat, iar unii membrii ai juriului au spus-o efectiv. In plus, am avut o retinere uitandu-ma la ce mi s-a intamplat anul trecut ..dupa succesul de la Ad’Or si Golden Drum cand am ramas fara un sfert din agentie. Nu ai cum sa nu te gandesti si la varianta “statului acasa”, a neexpunerii pentru a-ti salva echipa de head-hunteri.

Ce-ar insemna acesta modernizare?

Eu cred ca ar trebui sa ne uitam la 2-3 festivaluri si sa vedem cum sunt, nu?  Ma refer de la procedura de jurizare la procedura de a imparti categoriile. Festivalul acesta este ca si Constitutia Romaniei care a fost scrisa pentru situatia de atunci si nu pentru viitor.

Este un festival  facut dupa  conjuctura de acum 8 ani si nu este un etalon valabil in timp. Asa era publicitatea atunci. Primele imbunatatiri timide au fost facute de BMG abia anul acesta si apreciez deschiderea lor (topul agentiilor, craft awards, categoria online de sine statatoare, nu la colaterale ec). Cred ca la anul ar trebui sa o faca, in acest sens, cu mai mult curaj.

Sunt produse sau servicii pe care nu ai pur si simplu unde sa le inscrii. Nu exista Corporate spre exemplu. Daca ai o campanie Corporate, si aveam (GMP) ceva, nu am inscris-o pentru ca nu am avut unde. Rosia Montana, spre exemplu, sa-mi spuna si mie cineva unde puteam sa o inscriem. (nu social, pt ca nu e...)

Plus ca vrem (GMP n.r.) sa facem ceva pentru AdOr prin participare, si nu prin neparticipare. Oricum, eu cred ca numai prin participare se poate face ceva. De aceea eu nici nu-i inteleg pe cei care stau pe margine si chiar le-am spus la cativa colegi din aceasta zona “hai sa facem ceva”, pentru ca, din pacate, neparticiparea intra la „Hai sa nu facem”. Acesta este si motivul pentru care am zis aseara pe scena AdOr ca Agentia Anului nu se afla in sala!! pentru ca a dovedit-o de departe la Golden Drum.

Agentia Anului la AdOr 2007?

Modul in care s-au gandit “colegii” nostri de breasla de la Leo Burnett sa-si securizeze pentru a cincea oara Titlul de Agentia Anului a fost sa fure pur si simplu nu mai putin de 3 echipe de creatie din 4 de la agentia GMP, in toamna anului trecut. Lucru cu care, am fost foarte surprins sa constat, Bogdan Naumovici (Director de Creatie al Grupului Leo Burnett) s-a si laudat aseara.

Le multumesc in aceasta directie lui Oliver Kapusta si colegilor de la creatie care au trebuit, pentru cateva luni, sa faca practic munca unui intreg departament cu resurse la jumatate.

Efortul lor a facut ca afacerea agentiei GMP sa nu fie practic afectata. Foarte curand speram sa va placa rezultatul efortului pentru un nou spot Timisoreana acum in stadiu final;  o lucrare de exceptie si unul dintre cele mai bune spoturi care s-au facut in Romania din ultimii ani, pe acest segment.

Asadar, daca eu le multumeam colegilor din agentie si colegilor care nu mai sunt in agentie pentru ca impreuna am castigat niste premii si am ajuns acolo, pentru ca asa mi se pare corect - si Emilian (Arsenoaiei n.r.) si ceilalti colegi au muncit pentru acele premii - Naumovici se lauda cu oamenii luati de la GMP. Mare realizare (subliniaza el).

Un alt motiv pentru care unele agentii nu au participat la festival este tocmai aceasta „ pasiune” pentru Agentia Anului care de multe ori a dus la lovituri incorecte din partea lui Naumovici pe parcursul celor 5 editii. Sa ne aducem aminte doar cum Bogdan Naumovici, pe cand era membru in comitetul de organizare Ad’Or, a carotat agentia D’Arcy la primele 2 editii ale festivalului eliminand orice lucrare premiabila din concurs pe motiv de ... ghost.

Astfel de lovituri sub centura i-au facut pe unii sa nu mai participe la Ad’Or, dincolo de organizarea festivalului in sine; meritau puse intrebari agentiilor importante care lipsesc.

In incheiere?

Asta ne motiveaza destul de tare, iar eu cred ca cei 5 ani ai lui Leo Burnett s-au terminat. Oricum, cel putin pe mine personal, declaratiile domnului Bogdan Naumovici de ieri seara ma motiveaza destul de tare.

Daca alti colegi din industrie au preferat sa se retraga jenati de magariile naumoviciene, eu voi incerca sa lupt. Nu cu orice pret. Pentru ca in viata exista lucruri care conteaza mai mult decat banii si faima facute cu orice pret. Iar noi, cei de la GMP, nu vrem sa fim Agentia Anului cu orice pret. Asa cum si McCann, Headvertising si altele au aratat ca nu vor.

Dupa parerea mea, cred ca Naumovici a facut orice, sau aproape orice, sa iasa 5 ani la rand Agentia Anului la AdOr, probabil doar pentru ca a promis acest lucru. Si e drept ca le-a iesit.  Insa intradevar cu orice pret.

Cu orice pret pentru ca, daca in urma cu 4 ani, acelasi Bogdan Naumovici respingea totalitar lucrari ale D’Arcy, in urma cu 3 ani GMP-ului ii erau mutate lucrari in alte categorii. Asta se intampla atunci cand lucrari cu Bucovina de la GMP din categoria Nealcoolice erau mutate in categoria Social pentru ca sa nu-i fie afectate premiile Prigat, spre exemplu.

Dupa parerea mea toate acestea se inscriu exact in aceasta ecuatie „Orice pret pentru Agentia Anului”. Si, daca tot a avut aceasta satisfactie ca a iesit 5 ani la rand Agentia Anului cred ca trebuia ca cineva sa aminteasca aceste lucruri. Si mai ales ca din cauza nebuniei unui om un intreg festival a avut de suferit, multi oameni de bun simt preferand sa se retraga.

Ma astept acum ca Naumovici, cu o atitudine foarte aroganta, sa anunte ca nu mai participa, pe motiv ca ii lasa si pe ceilalti sa se afirme. Eu il sfatuiesc ca, daca poate sa joace corect, sa participe, daca nu, nu. Pe de alta parte, daca nu participa, s-ar putea sa fie un castig pentru festival, pentru ca s-ar putea sa revina si celelalte agentii care au preferat sa stea deoparte.


PUBLICITATE: