Putine companii romanesti cunosc mecanismul gratuit si rapid SOLVIT de aparare a drepturilor europene
Vineri, 06 Iulie 2018
 

Credit: INACO

De la aderarea Romaniei la UE pana in prezent, 2007-iulie 2018, SOLVIT Romania a gestionat peste 3.130 de cazuri de nerespectare a dreptului european in Piata Interna Unica, din care a solutionat 1.301 de cazuri, a calculat think-tank-ul INACO

adplayers.info

Prea putini cetateni si companii romanesti cunosc mecanismul gratuit si rapid SOLVIT de aparare a drepturilor europene, arata intr-o comunicare Andreea Paul, presedintele think-tank-ul INACO – Initiativa pentru Competitivitate si conferentiar universitar doctor la Facultatea REI din ASE in domeniul guvernantei economice europene.

Potrivit expertei INACO, nerecunoasterea calificarilor profesionale, securitatea sociala si taxarea sunt cele mai dese probleme adresate de romani centrului SOLVIT, dar prea putini cetateni si companii romanesti cunosc acest mecanism gratuit si rapid de aparare a drepturilor europene.

Potrivit comunicarii, de la aderarea Romaniei la UE pana in prezent, 2007-iulie 2018, SOLVIT Romania a gestionat peste 3.130 de cazuri de nerespectare a dreptului european in Piata Interna Unica, din care a solutionat 1.301 de cazuri, a calculat think-tank-ul INACO.

“SOLVIT este o retea europeana pragmatica, fara proceduri birocratice, gratuita si rapida in solutionare problemelor cetatenilor sau companiilor legate de aplicarea incorecta sau neaplicarea drepturilor europene, coordonata de Comisia Europeana. Pe intelesul tuturor, atunci cand o autoritate publica dintr-un alt stat membru ne incalca drepturile stabilite de legislatia europeana, poate fi activata reteaua SOLVIT. Este creata din anul 2002. In fiecare stat membru al UE functioneaza un centru SOLVIT, inclusiv in Romania din anul 2007, dar si in tari non-UE: Norvegia, Islanda, Liechtenstein. Termenele de solutionare sunt scurte, de pana la 10 saptamani, si solutiile sunt practice”, declara Andreea Paul, presedintele INACO si conferentiar universitar doctor la Facultatea REI din ASE in domeniul guvernantei economice europene.

“Nerecunoasterea calificarilor profesionale, securitatea sociala (pensii, alocatii pentru copii, indemnizatii de crestere a copiilor, ajutoare de somaj) si taxarea sunt cele mai dese probleme adresate de romani centrului SOLVIT de la infiintarea sa. Asadar, sunt aspecte ce tin direct de libera circulatie a persoanelor si dreptul lor la sedere pe teritoriul statelor membre UE, dar si de libera circulatie a lucratorilor. In afaceri, companiile reclama cu prioritate probleme la rambursarile de TVA; la libera circulatie a serviciilor (prestare transfrontaliera sau stabilire) – autorizatii suplimentare sau cerinte nejustificate pentru prestatori autorizati in alte state UE; sau la libera circulatie a marfurilor – solicitarea unor autorizatii suplimentare la introducerea pe piata a unor produse, comercializate legal in alte state UE. Dar prea putini cetateni si companii romanesti cunosc acest mecanism rapid de aparare a drepturilor europene, care nu presupune costuri si care este usor accesibil printr-un formular online”, a mai spus Andreea Paul.

Romania, pe locul 13 in sesizari

Ungaria, Marea Britanie, Polonia, Bulgaria, Germania, Spania, Italia si Franta sunt tarile cele mai active in sesizarile depuse la SOLVIT in ultimii trei ani, iar Romania e abia pe locul 13. In schimb, Germania, Franta, Italia, UK, Irlanda si Spania sunt tarile cel mai des vizate pentru nerespectarea drepturilor europene in aceasta retea in ultimii trei ani. Romania este pe locul 11 in UE.

“Romania este tot pe locul 11 in UE ca recipient net de cazuri in reteaua SOLVIT, ceea ce inseamna ca sunt depuse mai multe acuzatii de nerespectare a drepturilor europene de catre autoritatile publice romanesti, decat semnale venite dinspre cetatenii si companiile romanesti in relatie cu autoritatile europene. La polul opus, ungurii, polonezii si bulgarii sunt cei mai activi emitenti net de sesizari la SOLVIT”, sustine presedintele INACO.

In anul 2018, SOLVIT Romania a gestionat, pana in luna iunie, 203 de cazuri concrete si a solutionat 64 dintre ele, restul fiind respinse sau inca nesolutionate. O sesizare primita din partea unui cetatean sau a unei intreprinderi cu sediul in UE trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii pentru a fi admisa si gestionata de reteaua europeana SOLVIT: sa fie vorba despre neaplicarea sau aplicarea necorespunzatoare a dreptului UE de catre administratia unui stat membru; sa existe un element transfrontalier european; si, foarte important: sa nu existe deja o actiune in justitie pentru solutionarea sa.

Nu mai mult de unul din 10 cazuri raman anual nesolutionate, iar 9 din 10 cazuri admise sunt solutionate in medie in Romania, informeaza organizatia neguvernamentala INACO.

Solicitarile pot fi adresate SOLVIT printr-un formular online disponibil pe pagina web http://ec.europa.eu/solvit/index_ro.htm, prin e-mail solvit@mae.ro, prin telefon TelVerde SOLVIT 0800 672 507 sau 0374 300 270 (numar apelabil din strainatate).

Un caz solutionat de SOLVIT

Desigur, sunt situatii in care cetatenii sau companiile europene reclama nerespectarea legislatiei UE de catre autoritatile romane. De pilda, este cazul unei societati de transport rutier cu sediul fiscal in Bulgaria care a achizitionat servicii in Romania – combustibil, taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor, cazare, platind inclusiv TVA-ul aferent. Neavand rezidenta fiscala in RO, societatea a depus, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de catre Bulgaria o cerere de rambursare a TVA-ului. 6 luni mai tarziu, societatea inca nu primise nicio decizie privind sumele aprobate pentru rambursare.

SOLVIT BG a contactat SOLVIT RO si a indicat faptul ca in concordanta cu prevederile Directivei europene privind TVA-ul, rambursarea ar fi trebuit facuta in termen de 4 luni de la depunerea cererii (art.19 din Directiva 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare). SOLVIT RO a contactat ANAF, iar in 4 saptamani a fost emisa decizia privind rambursarea TVA-ului solicitat, in acord cu prevederile Codului Fiscal si a Normelor sale de aplicare. Situatii similare au fost solutionate si pentru societati din Cehia sau Danemarca.

“Cand vine vorba de afaceri, companiile romanesti sunt abia pe locul 26 in UE in activarea retelei SOLVIT in ultimii trei ani. Cele mai active companii care apeleaza la reteaua SOLVIT provin din Germania, UK, Belgia, Spania, Danemarca, Polonia, Slovenia, Olanda, Finlanda si Portugalia”, conchide presedintele INACO.

Mai mult Business, Management


PUBLICITATE: