Românii vor ca produsele sustenabile să le aducă beneficii clare și imediate, asupra sănătății (80%) și eficiența în satisfacerea nevoilor (78%).
Joi, 26 Iunie 2025

 

Sustenabilitatea este tradusă in termeni de utilizare responsabilă a resurselor (29%) și reciclare (24%), potrivit unui studiu Reveal Marketing Research care a realizat in colaborare cu Kaufland Romania și PRO TV cea de-a patra ediție anuală a Barometrului Național despre percepțiile și comportamentele romanilor legate de sustenabilitate și modul in care acestea au evoluat in perioada 2022-2025. 

AdPlayers. info

Sustenabilitatea este tradusă in termeni de utilizare responsabilă a resurselor (29%) și reciclare (24%) 

Sustenabilitatea este personală: 72% dintre romani consideră că acțiunile lor contează cel mai mult

Romanii iși doresc ca produsele sustenabile să le aducă beneficii clare și imediate, precum impactul pozitiv asupra sănătății (80%) și eficiența in satisfacerea nevoilor (78%)

Produsele BIO continuă să fie aspiraționale pentru romani, care le percep tot mai mult ca fiind benefice pentru sănătate (71% in 2025 față de 66% in 2024), prietenoase cu mediul inconjurător (67% față de 62% in 2024) și de calitate superioară (60% față de 54% in 2024)

Inițiativele sustenabile sunt cel mai des asociate cu sectorul energetic (37%), alimente și băuturi (37%) și retail (25%)

Utilizarea responsabilă a resurselor (29%) și reciclarea (24%) sunt principalele carcateristici asociate sustenabilității

Potrivit rezultatelor Barometrului de Sustenabilitate realizat anual de Reveal Marketing Research, in 2025 componenta ecologică de „protejare a mediului" revine in prim-plan, după ce in 2024 percepțiile consumatorilor s-au axat mai mult pe reciclare, pe fondul introducerii Sistemului de Garanție-Returnare (SGR).

Astfel, protecția mediului este primul cuvant pe care romanii il asociază spontan cu sustenabilitatea (20%), procentul inregistrand o creștere semnificativă față de anul 2024 (14%) și asemnător procentelor din anii 2022 (17%) și 2023 (22%). 

In ceea ce privește principalele atribute asociate sustenabilității, utilizarea responsabilă a resurselor se menține in topul percepțiilor romanilor, fiind menționată de 29% dintre respondenți. Reciclarea rămane, de asemenea, un element important in această definiție, fiind indicată de 24% dintre participanți, procentul fiind similar cu cel inregistrat in anul precedent.

Sustenabilitatea este personală: 72% dintre romani consideră că acțiunile lor contează cel mai mult 

Sustenabilitatea este percepută in primul rand ca o responsabilitate individuală, 72% dintre romani cred că propriile acțiuni au cel mai mare impact in construirea unui viitor sustenabil. Totodată, aceștia recunosc rolul esențial al companiilor (68%) și guvernelor (66%) in atingerea obiectivelor de sustenabilitate. 

Spre deosebire de anul trecut, inovația in tehnologie capătă o importanță tot mai mare in acest proces, procentul celor care o consideră un factor-cheie crescand de la 47% la 64%.

In viziunea romanilor, principalele motivații pentru adoptarea unui model sustenabil la nivelul societății sunt protejarea mediului inconjurator (42%) și reducerea risipei (41%, in creștere cu 6% comparativ cu 2024). 

Principalele bariere in adoptarea unor practici și comportamente responsabile față de mediu răman costurile ridicate ale produselor sustenabile (47%) și neincrederea consumatorilor cu privire la caracterul sustenabil al produselor și serviciilor (46%).

Romanii iși doresc ca produsele sustenabile să le aducă beneficii clare și imediate, precum impactul pozitiv asupra sănătății (80%) și eficiența in satisfacerea nevoilor (78%)

Cele mai importante caracteristici sustenabile 

Referitor la atributele sustenabile ale produselor, se observă o schimbare semnificativă in prioritățile romanilor in 2025, care pun un accent mult mai mare pe beneficiile concrete și imediate ale produselor. Astfel, cele mai importante caracteristici sustenabile pentru ei sunt ca produsul să fie benefic pentru sănătate (80%, față de 56% in 2024) și să fie eficient in satisfacerea nevoilor consumatorilor (78%, față de 36% in 2024). 

Anul trecut, atenția era concentrată mai degrabă pe proveniența locală a produsului (77%, față de 62% in 2025), și pe implicarea companiei producătoare in măsuri pentru reducerea impactului asupra mediului (75%, față de 59% in 2025).

In ceea ce privește frecvența comportamentelor sustenabile, majoritatea romanilor adoptă obiceiuri precum colectarea separată a deșeurilor reciclabile și depozitarea lor in containerele dedicate (76%), utilizarea pungilor reutilizabile (75%), iar 65% aleg produse cu ambalaje reciclabile.

Produsele BIO, tot mai aspiraționale, insă prețul rămane principala barieră in achiziție

Produsele BIO continuă să fie aspiraționale pentru romani, care le percep tot mai mult ca fiind benefice pentru sănătate (71%, față de 66% in 2024), prietenoase cu mediul inconjurător (67%, față de 62% in 2024) și de calitate superioară (60%, față de 54% in 2024). Totuși, doar o treime dintre respondenți (33%) consideră că prețurile acestor produse ecologice sunt accesibile, procent asemănător celui de anul trecut.

Peste jumătate dintre romani (53%) cumpără produse BIO cel puțin o dată pe săptămană, in special tinerii din generația Z (62%) și Maturii fără partener (60%). Principalele motivații pentru alegerea acestor produse sunt beneficiile pentru sănătate (66%), siguranța pentru familie și copii (42%) și gustul mai bun (37%).

Eticheta ecologică, care poate include mențiuni precum reciclabil, biodegradabil sau reutilizabil, joacă un rol decisiv in procesul de cumpărare, fiind descrisă ca importantă sau foarte importantă pentru 62% dintre respondenți. Totodată, 89% consideră că un ambalaj ecologic imbunătățește calitatea și sustenabilitatea produsului.

Topul ambalajelor sustenabile

In topul ambalajelor considerate cele mai sustenabile se află hartia reciclată (47%), plasticul reciclabil (46%) și sticla (32%).

Cei mai mulți dintre romani (55%) spun că le pasă de sustenabilitatea produselor, dar țin cont și de pret. Astfel că, 41% ar fi dispuși să plătească pentru un produs sustenabil cu 1-10% in plus, iar 18% cu 11-20% in plus. 

„Intre 2022 și 2025, percepțiile romanilor asupra sustenabilității au evoluat semnificativ. Dacă in 2022 sustenabilitatea era percepută mai degrabă ca un efect al tendințelor globale, in 2023 presiunile economice au făcut ca teme precum sustenabilitatea și reciclarea să caștige relevanță, deși mulți consumatori au rămas sceptici in privința eficienței măsurilor adoptate. Anul 2024 a marcat o creștere semnificativă a interesului pentru reciclare, impulsionată de introducerea Sistemului de Garanție-Returnare, insă sustenabilitatea a continuat să fie un criteriu secundar in deciziile de cumpărare. In 2025, romanii iși doresc tot mai mult ca produsele sustenabile să le aducă beneficii directe și imediate, precum un impact pozitiv asupra sănătății (80%) și eficiență in satisfacerea nevoilor (78%), ceea ce face ca produsele și ambalajele BIO să devină tot mai aspiraționale", a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.

Inițiativele sustenabile sunt cel mai des asociate cu sectorul energetic (37%), alimente și băuturi (37%) și retail (25%)

Doar 10% dintre romani au declarat ca au auzit in ultima perioada de initiative sau masuri legate de sustenabilitate. Cu toate acestea, 73% afirmă că, in ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, in special alimente (51%) și imbrăcăminte sau incălțăminte (26%).

Referitor la sectoarele in care romanii consideră că există cele mai multe inițiative sustenabile, acestea sunt energia (37%), alimente și băuturi (37%) și retailul (25%). La polul opus, cele mai puțin implicate sectoare sunt construcțiile rezidențiale (8%), serviciile de telecomunicații (7%) și sectorul financiar-bancar (6%).

Privind viitorul

Romanii iși doresc ca organizațiile și companiile să sprijine inițiative eco-friendly in principal prin adoptarea de tehnologii și procese mai ecologice (40%, in creștere cu 4% față de 2024), dezvoltarea și lansarea de produse sustenabile (39%) și susținerea financiară a proiectelor eco-friendly și inovatoare (37%).

In această direcție, in 2025, romanii cred intr-o măsură mai mare decat anul trecut că tehnologiile inovatoare pot contribui semnificativ la protejarea mediului și dezvoltarea durabilă, in special prin soluții pentru reciclarea și valorificarea deșeurilor (75%, față de 71% in 2024) și prin reducerea consumului de energie și resurse (74%, față de 70% in 2024).

Metodologie: 

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online in perioada 15-20 aprilie 2024 pe un eşantion reprezentantiv național, aplicat online pentru universul persoanelor cu varsta 18+, din mediul urban și mediul rural mare. Mărimea eșantionului a fost de 1004 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%.

Cercetarea  este un produs Reveal Market Resources, un hub de date al companiei Reveal Marketing Research ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din Romania.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din Romania și alte țări din Europa.

Mai mult in Cercetare, Research, Sustenabilitate, CSR, Responsabilitate Sociala


 


PUBLICITATE: