Ce vor agentiile in licitatii? Etape obligatorii, 3-5 agentii, buget si transparenta. Onorariul, optional.
Marti, 23 Iunie 2015
 adplayers. Iulian Toma

Clienti care au chemat pana astazi zeci de companii de comunicare in licitatii de publicitate nu mai pot spune ca nu stiu ce vor agentiile sau cum ar trebui organizat un pitch. Scanarea pietei, lista lunga, lista scurta si desemnarea castigatorului sunt etape obligatorii vazute de agentiile de publicitate in alegerea unui furnizor de servicii in marketing si comunicare in practica internationala si locala din domeniu.

Uniunea Agentiilor de publicitate din Romania (UAPR) a lansat Ghidul de Licitatii in Publicitate, un set de recomandari menite sa asigure respectarea standardelor profesionale si transparenta licitatiilor in industria locala de comunicare. Evenimentul a avut loc marti 23 iunie 2015, in prezenta mai multor reprezentanti ai agentiilor de publicitate membre ale organizatiei, in sala de conferinte de la sediul IAA Romania.

Adresat atat clientilor cat si agentiilor, Ghidul de Licitatii in Publicitate reprezinta o invitatie la respectarea unor practici de lucru in industria de marketing si comunicare adresate atat ordonatorilor cat si furnizorilor de servicii, care participa la procese de selectie pe diverse expertize de servicii.

Ce vor agentiile? Etape, 3-5 agentii, buget, transparenta, onorariu, copyright, consultari.

Printre recomandarile desprinse la evenimentul de lansare a Ghidului de Licitatii in Publicitate pentru a creste eficienta si competitivitatea in concursuri se numara si parcurgerea unor etape obligatorii in concursul de selelectie.

Din experienta si practica internationala, doar un numar de 3-5 agentii ar trebui alese pentru a fi chemate in licitatie.  Tot pentru o mai buna organizare a licitatiilor, participantii din piata solicita clientilor evidentierea bugetului pentru ca agentiile sa recomande solutii in limita acestuia. Transparenta competitorilor - cunoasterea agentiilor ramase in licitatie in diverse faze ale selectiei, este vazuta de agentii ca menita sa creasca nivelul de competitivitate in randul participantilor.

Cunoscuta in trecut ca “taxa de licitatie”, astazi "Onorariul de Pitch - contributia clientului la investitia in participarea la concurs, a fost lasat doar ca optiune si nu o obligatie din partea clientului de a sustine inclusiv financiar efortul agentiilor de a se prezenta in licitatii. Agentiile sunt de parere, deasemenea, ca licitatiile impun uneori si unele reglementari de Copyright. Consultarile client – agentie sunt creditate deasemenea ca elemente de cresterea a eficientei si obtinerea unor rezultate foarte bune in licitatii.

 “Rolul Ghidului de Pitch este sa simplifice si sa eficientizeze desfasurarea pitch-urilor in general, si pentru client si pentru agentie, oferind un model usor de implementat al carui scop este un proces de pitch clar, previzibil si transparent. Pentru ca atunci cand agentiile participa cu incredere la un proces de selectie, clientii au o sansa mai buna sa isi atinga obiectivul propus“, spune Stefan Iordache, vicepresedinte UAPR, prezent la evenimentul de lansare.

Rating la clienti

In curand este foarte posibil ca nu doar programele TV sa aiba rating. Intrebat de adplayers daca exista posibilitatea ca si agentiile sa ofere clientilor un rating privind modul de lucru inclusiv in organizare licitatiilor, Iordache a spus ca UAPR ia in calcul ca pornind de la studiul AdMarket privind imaginea agentiilor in ochii clientilor sa existe si posibilitatea ca, in oglinda, si agentiile sa noteze modul de lucru al clientilor.

 “Ghidul de Pitch este un set de recomandari ce vin in ajutorul clientilor cand cauta, evalueaza si aleg cea mai potrivita agentie pentru nevoile lor de marketing” afirma Radu Florescu, presedinte UAPR. “Nu este un set de reguli obligatorii, ci, mai degraba, o lista cu ce se face si, mai ales, ce nu se face intr-un pitch. Recomandarile vizeaza modul in care trebuie conduse pitch-urile pentru a asigura transparenta procesului si corectitudinea ce sta la baza respectului reciproc in relatia agentie – client“.

Ghidul de Pitch a fost elaborat de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania, in colaborare cu IAA Romania si Musliu & Asociatii, cu sprijinul Asociatiei Europene a Agentiilor de Comunicare si in dialog constant cu factori de decizie in domeniu. Documentul are la baza ghiduri asemanatoare realizate de asociatii internationale reprezentative pentru industria de publicitate.

Invocate tot mai des in ultima vreme, dupa ce mai multi ordonatori de servicii de marketing si comunicare au invitat in licitatii zeci de agentii de publicitate, recomandarile privind selectia agentiilor din Ghidul de Licitatii in Publicitate sunt de natura sa evite astfel de accidente in care criteriile clientului de invitare si departajare a participantilor in pitch sunt departe de asteptarile agentiilor furnizoare de servicii. 

Ghidul este gratuit si poate fi solicitat atat de agentii cat si de clienti la UAPR, sau office@uapr.ro 

Mai mult in
Licitatii, Reglementare


PUBLICITATE: