Ziarele nu fac exceptie de la respectarea regulilor privind publicitatea la radio si televiziune
CNA
Vineri, 20 Mai 2005

( AdPlayers.ro ) Consiliul National al Audiovizualului (CAN) a emis ieri o noua instructiune privind respectarea de catre ziare a regulilor privind publicitatea. "In conformitate cu dispozitiile privind publicitatea din Legea audiovizualului 504/2002, ale Deciziei CNA nr. 254/2004 privind sponsorizarea, publicitatea si teleshoppingul, si in urma discutiilor cu reprezentantii Clubului Român de Presa, Consiliul National al Audiovizualului a stabilit ca ziarele nu pot fi exceptate de la respectarea regulilor privind publicitatea. In acest sens, este interzisa publicitatea pentru presa scrisa in emisiunile de stiri, inclusiv sport, si in cele de dezbateri" se arata in instructiunea de ieri.

In acelasi document se precizeaza ca "Prin publicitate, CNA intelege prezentarea sumarului, a unor date precum numarul de pagini, vizualizarea capului de ziar, a continutului publicatiilor si mentionarea repetata a titlului publicatiei". Cu toate acestea consiliul nu interzice citarea unor publicatii drept sursa a unor subiecte in emisiuni "La aceste emisiuni pot fi invitati ziaristi care sa isi exprime opinia in legatura cu evenimentele de interes public, iar in cazul in care un subiect este preluat dintr-o publicatie, numele acesteia poate fi mentionat. De asemenea, daca sursa unor acuzatii este un ziar, acesta trebuie citat".

CNA nu interzice emisiunile ce poarta numele unor publicatii din peisajul presei scrise dar "Pe de alta parte, emisiunile care au ca titlu denumiri ale unor publicatii nu trebuie sa serveasca drept pretext pentru promovarea acestora" mai spun oficialii sai. In cadrul acestor emisiuni, pot fi invitati ziaristi de la publicatiile respective, care sa comenteze un eveniment de interes public abordat de respectiva publicatie. "In cadrul emisiunilor de revista presei pot fi citate si vizualizate articole din ziare fara insa a se vizualiza capul ziarului" mai spun oficialii CNA.

Nici radioul nu scapa reglementarilor CNA. "In ceea ce priveste promovarea posturilor de radio, cu exceptia sponsorizarilor si productiei, aceasta se va face numai in calupurile de publicitate si promo" .

Instructiunile de ieri urmeaza unor precizari ale consiliului prin care CNA sublinia ca nu desfiinteaza emisiunile de revista presei si facea precizari suplimentare in privinta recomandarilor de prezentare a unor publicatii in emisiunile de radio si televiziune, in urma comentarii din industria media.

"CNA nu a desfiintat revista presei. Dimpotriva, Consiliul a mentionat clar ca aceste emisiuni pot fi difuzate, inclusiv cu nominalizarea titlurilor ziarelor din care se citeaza un articol sau altul, si ca aceste articole pot fi vizualizate" spuneau oficialii CNA intr-un comunicat remis AdPlayers.ro . "Interdictia de a vizualiza capul de ziar nu inseamna nici act de cenzura, nici desfiintarea acestui gen de emisiune si nici incalcarea dreptului la informare al publicului." se mai arata in comunicat.

Ultimele recomandari CNA privind citarea unor titluri din presa scrisa in emisiunile de radio si televiziune "Orice publicatie este in acelasi timp si un produs comercial, in conditiile in care se vinde si se cumpara pe o piata guvernata de reguli concurentiale. In consecinta, CNA este obligat de lege sa asigure, in audiovizual, respectarea acestor reguli. Acest lucru nu ii transforma pe directorii unor publicatii in invitati de drept ai unor emisiuni audiovizuale."

Singurele titluri ce "scapa" de sabia CNA sunt publicatiile si suplimentele culturale "In conformitate cu dispozitiile Deciziei CNA nr. 254/2004 privind sponsorizarea, publicitatea si teleshoppingul, publicatiile si suplimentele culturale sunt exceptate de la regulile publicitatii" se mai subliniaza in comunicatul semnat de Ralu Filip, presedintele CNA. (Iulian Toma)


PUBLICITATE: