Diana Graepel, Funky Business: "Totul porneste de la proprietarul brandului Ad’Or"
Marti, 23 Mai 2006

( AdPlayers.ro , Iulian Toma, iulian.toma@adplayers.ro )

Diana Graepel, Funky Business: Totul porneste de la proprietarul brandului Ad’Or

Evolutia Generala

1. AdPlayers: Cum apreciati evolutia generala a Ad’Or pana in acest an (participarea agentiilor, organizare, imaginea festivalului)?

Diana Graepel (foto), Funky Business: O apreciez destul de prost. Si cred sincer ca totul porneste de la proprietarul brandului Ad’Or respectiv RAAA care, se pare, nu reuseste inca sa comisioneze acest eveniment avand o viziune, strategie de promovare clare.  Clientul este evident primul care da valoare unui brand prin calitatea strategiei de construire si promovare a acelui brand si prin calitatea briefului pe care il transmite agentiilor care se ocupa de acel brand.

Este clar ca nu s-a reusit impunerea acestui festival la nivel de brand aspirational. Proba este perceptia audientei. Ad’Or este o manifestare, nu un festival de publicitate la care creativii sa aspire.

Ad’Orul in viziunea noastra ar trebui sa fie o adevarata celebrare a creativitatii publicitarilor din Ro care la randul lor ar trebui sa se simta pe deplin reprezentati de valorile festivalului iar in cadrul ceremoniei de premiere transpusi intr-un mediu cu totul special unic, memorabil pentru fiecare dintre ei. Ar trebui ca acest festival sa-i faca sa se simta inspirati, recompensati, sarbatoriti/celebrati....

In ceea ce priveste productia fesitivalului este normal, odata ce clientul este pe calea cea buna, sa se poata crea o adevarata experienta a brandului Ad’Or de catre o agentie care poate demonstra atat din punct de vedere conceptual cat si executional (credentials) ca intelege ce inseamna notiunea de brand experience. 

Mai cred de asemenea ca numai agentii a caror expertiza este in evenimente pot raspunde unui astfel de brief de festival- brief destul de complex de altfel.

Comunicarea si Organizarea

2. AdPlayers: Cum apreciati comunicarea / anuntarea perioadei de organizare / termenul limita de inscriere a lucrarilor?

Diana Graepel: In Romania inca se-ntampla ca totul se schimbe de la o zi la alta... si este evident ca asa e si cu Ad’orul, acelasi lucru ce spuneam mai sus, schimbarile constante de program, bresele in comunicare, netratarea unor probleme de perceptie care deja au devenit de lung termen tin de strategia clientului pur si simplu.

3. AdPlayers: Cand considerati ca era un moment optim pentru desemnarea organizatorului, stabilirea calendarului, conditiilor de participare, anuntarea juriului si programul final si al seminariilor Ad’Or?

Diana Graepel: Imediat ce se incheie editia precedenta.

4. AdPlayers: Cum apreciati unele opinii ale agentiilor potrivit carora organizarea festivalului se face intotdeauna pe ultima suta de metri si ce credeti ca ar trebui facut pentru a nu se mai ajunge aici?

Diana Graepel: Am spus si mai sus. Pe scurt, o cu totul alta abordare din partea clientului, selectia unei expertize de productie pe baza de concept si credentials, un an de organizare incepand cu pitch-ul de desemnare al agentiei care produce.

Participarea agentiilor

5. AdPlayers: Considerati ca cele 21 de agentii care au inscris lucrari la Ad'Or 2006 reprezinta o participare relevanta a creativitatii din industria de publicitate romaneasca?

Diana Graepel: Pentru o agentie ca noi- de evenimente si brand experiences- Ad’Or-ul are foarte mica relevanta, festivalul acordand extrem de mica importanta acestui tip de expertiza. In consecinta nu ne implicam deloc in Ad’Or, nu urmarim deloc daca sunt sau nu relevante participarile. Speram pt organizatori sa fie.

6. AdPlayers: Ce efect credeti ca are asupra festivalului si cum apreciati neparticiparea cu lucrari la Ad'Or a unor agentii romanesti membre / non membre RAAA?

Diana Graepel: E destul de evident ca nu poate fi decat un efect prost.

Dupa parerea mea motivele neparticiparii sunt f diverse, unele fondate, altele complet “balcanice” incadrandu-se intr-o gama larga: unii nu participa poate din aceleasi motive ca si noi- se acorda aproape zero atentie expertizei lor, unii nu au incredere in calitatea organizarii/jurizarii, unii nu aspira pur si simplu la brandul Ad’Or, pentru altii asta e singurul mod in care pot face diferenta J -respectiv critica celor care incearca- si lista continua...

Buget si Finantarea

7. AdPlayers: Care credeti ca este nivelul de buget de care ar avea nevoie Ad’Or pentru a atinge criterii de performanta a organizarii / relevantei pe piata a participarii agentiilor

Diana Graepel: Depinde ce-si propune, chiar nu se poate avansa o cifra fara a fi clar ce-ar include festivalul. Iar bugetul nu e deloc cel mai relevant privind cresterea participarii agentiilor nici performanta organizarii as spune nu depinde de asta in primul rand (presupunand ca vorbim de estimari de costuri realiste)

8. AdPlayers: Din ce surse cum credeti ca ar putea fi asigurat bugetul Ad’Or (inscrieri, pachete de sponsorizare, vanzarea evenimentului la TV, vanzari de CD-uri / DVD-uri, altele numiti-le, eventual procente )

Diana Graepel: Toate acestea sunt posibile surse de business, oportunitati pentru orice festival. Daca brandul este unul foarte puternic si cu impact la public, se poate dezvolta in TMD. Orice se poate vinde. Important este sa stii ca piata este pregatita si deschisa si ca brandul este indeajuns de puternic incat sa suporte acest tip de actiuni. 

Nu pare sa fie, inca, si cazul Ad’Orului...dar din nou clientul este cel care influenteaza cel mai mult calitatea promovarii brandului si perceptia lui.

Organizatorul si selectia lui

9. AdPlayers: Ce / Cat / Cand castiga o agentie de evenimente de pe urma unui astfel de eveniment si cum se face remunerarea serviciilor?

Diana Graepel: Catiga prestigiu si vizibilitate, insa este si supusa ochiului scrupulos si carcotas al tuturor publicitarilor, care pe piata locala nu pare suficient de obiectiv incat sa spuna simplu “bravo” atunci cand in sfarsit se face intr-un fel diferenta...

In cazul nostru sincer am simtit ca tot efortul depus, in creativitatea si executia festivalului pe langa ca a fost facut in conditii nevaforabile, restrictive,  a fost si neapreciat.

Remunerearea se face pe baza de fee-uri, ore de expertiza.

10. AdPlayers: Care ar putea fi avantajele / dezavantajele festivalului pe termen scurt/ mediu in urma incredintarii sale in regim de franciza de catre un antreprenor de evenimente si cum credeti ca ar trebui anuntata / facuta selectia companiilor?

Diana Graepel: Din cate stim noi toate festivalurile de gen au un comitet de organizatori care angajeaza mai departe producatori de evenimente, agentii etc. Ce este important, este ca exista acest comitet, care are o viziune clara si o strategie privind “produsul” lor, respectiv ia decizii coerente in timp si fata de obiectivele stabilite si se implica activ in organizarea evenimentului. Munca acestei echipe este concentrata exclusiv pe brandul pe care-l vand audientiei lor. Ad’Or este un brand si trebuie si el tratat ca atare, de catre oricine s-ar ocupa de organizarea lui. Ca orice brand, el trebuie sa-si comunice eficient valorile, atributele; sa beneficieze de o strategie coerenta de imagine si sa exprime la maxim creativitate.

Ad’Or trebuie privit astfel si este singurul mod in care acest brand poate depasi stadiul de brand controversat, derutat, fara identitate si valori clare, neaspirational de altfel pentru propria sa audienta. Echipele -client si agentie- care vor reusi sa dea identitate acestui brand mai departe si sa demonstreze ca stiu sa il trateze creativ; merita un asemenea proiect.

(si valorile ar trebui neaparat construite studiind audienta, ce asteptari au publicitarii in Romania, cum se poate ajunge la inima lor oare? e posibil asa ceva J ? etc )

Funky Business INFO

Funky Business este o agentie de evenimente si comunicare directa specializata în furnizarea de solutii de marketing tip „brand experience”. Funky Business a fost înfiintata în 2001 de Diana Graepel, actualul director general al agentiei. „Crearea unui eveniment înseamna crearea unui spatiu real, fizic, tridimensional, în care participantul sa fie nu doar informat ci si absorbit, angajat si inspirat de toate valorile brandului respectiv”, este crezul agentiei conduse de Diana Graepel, agentie care a organizat si festivalului de publicitate Ad’Or 2004.

Diana Graepel spune ca „numele si viziunea firmei sunt inspirate de „Funky Business”, cartea celor doi guru suedezi ai marketingului, Kjell A. Nordström si Jonas Ridderstråle, al caror mesaj simplu spune ca „traim „funky times” iar primul lucru pe care trebuie sa il facem pentru a ne adapta este sa uitam tot ce am invatat ieri...sa inspiram si promovam talentul, gandirea alternativa si modurile inovative de a actiona...”, adauga Diana Graepel.

Potrivit agentiei, serviciile pe care le ofera Funky Business sunt: lansari de produse, conferinte, expozitii locale si internationale, caravane, festivitati de premiere, team building, promotii de vânzari, relatii cu media si monitorizare, events branding, materiale promotionale, brand/corporate videos.

Lista clientilor Funky Business include: Achieve Global, Altex- Altex Megastore, Media Galaxy, Asociatia Prietenii Muzeului National de Arta al României, Aviva, Balkan Petroleum, Cesarom, Eli Lilly, Esplanada, Gorenje, Grupul F&J, L’Oreal Professionnel, Master Foods, Indesit, Ministerul Afacerilor Externe, MTV European HQ, Paneuro, Posta Emiratelor Arabe Unite, RAAA, Robert Bosch, Edipresse, Ruukki, Sony, Toyota, Uniunea Europeana, Ministerul Muncii/Solidaritatii Sociale si Familiei, Vichy, Wella, Zenith Media.


PUBLICITATE: