Dupa 15 ani in publicitate, din care 10 ani la BBDO, Stefan Chiritescu la Ogilvy.
Marti, 21 Iulie 2015
 
FOTO: Stefan Chiritescu, Strategy and Business Development Director, Ogilvy

adplayers. Iulian Toma

Lucreaza in publicitate din 2001. Cu vizite mai lungi sau mai scurte la Imagoo, Vitrina Felix Media, Friday&Friends, Tempo si BBDO, vorbim despre un om de publicitate conducator sau coechipier care a facut campanii cu peste 25 de premii la Effie, Ador, Internetics, Gala Societatii Civile.

A lucrat, practic, pentru aproape toate categoriile de comunicare. A avut printre clienti Orange, Romtelecom,Petrom,  UPC, Pepsi, Lays, Mountain Dew, Prigat, Mirinda, Star, Scandia Group, Orbit, Five, Juicy Fruit, Tuborg, Ursus, Timisoareana, Ciucas, Mercedez Benz, Muller, Allianz, Tiriac, Uniqa, Banca Romaneasca, Volksbank,Kiss Fm, Magic FM, Rock FM, Salveaza Vieti, Fundatia Mihai Nesu, Domo, Sensiblu, Volvo.  Gata cu misterul.

Dupa 15 ani in comunicare, din care ultimii 10 la Graffiti BBDO, Stefan Chiritescu a venit la Ogilvy in postura de Strategy and Business Development Director al agentiei. De ce-ar lasa un veteran o agentie mare pentru o alta, nu mai putin cunoscuta, ca Ogilvy?

Pentru ca "Intotdeauna e loc de mai bine si de noi provocari", spune Chiritescu, nesfiindu-se sa adauge: “Oricat ar suna de banal am un singur raspuns: 10 ani intr-un singur loc sunt mai mult decat suficienti. BBDO a fost si va ramane casa mea, dar un restart era necesar”.

Cu Manuela Necula, directoarea agentiei Ogilvy, nu se stie de ieri, de azi. S-au intalnit in mai multe ocazii in juriile Effie. Sunt suficiente momente in care oamenii evalueaza campaniile dar se evalueaza si intre ei. „Franchetea, onestitatea si chimia pe care am avut-o cu Manuela au fost motivele pentru care am ales Ogilvy”, afirma noul Strategy and Business Development Director al agentiei de publicitate.

Ce va face Stefan Chiritescu la Ogilvy?  Nimic nou fata de ce facea si inainte.Ceva util, dar nu spectaculos, spune el. „Din perspectiva aceasta nu se va schimba nimic, caci voi continua sa fac ce am facut de cand sunt planner: adica voi incerca sa ajut agentia sa aiba un produs final mai bun, fie ca vorbim de clientii actuali, fie ca vorbim de clienti noi. Stiu, nu suna spectaculos. Nici nu cred ca ar trebui, caci strategia trebuie sa fie mai degraba utila decat spectaculaosa.”

Clientii in licitatii: De doua feluri - care stiu ce vor, si care nu stiu ce vor

Daca astfel de oameni ar fi consultati inainte, probabil ca licitatiile cu zeci de agentii invitate nici n-ar exista in publicitate. Excelenta Sa, veteranul in strategie Stefan Chiritescu, este de parere ca multe dintre acestea pot fi de multe ori evitate printr- o comunicare mai buna intre echipele de proiect de la client si din agentie. O evaluare periodica a relatiei client-agentie este cheia bunei colaborari intre cele doua parti iar aceasta ar putea duce de multe ori la evitarea concursurilor in publicitate ci la succesul comunicarii.

Cel putin din perspectiva profesionalizarii licitatiilor in publicitate, Chiritescu este de parere ca avem si doua tipuri de clienti: „Cred ca au existat mereu doua tipuri de pitchuri: cele facute de clienti care stiu ce vor si cele facute de clienti care nu stiu ce vor”.

„Pitchurile in care clientii nu stiu ce vor, adica cele care nu au o problema clar conturata in brief, sunt mereu de evitat. Eu cred cu tarie in rolul intrebarii „De ce facem asta?”. Daca nu ai raspuns consistent la intrebarea aceasta, restul e un lung drum si dureros financiaro-energetic spre esec”, spune omul de strategie, cu 15 ani de comunicare.

Abordarea ideii de cost al unui pitch nu i se pare corecta.”Nu cred ca e corect sa vorbim despre costuri in abstract. In momentul in care ai decis ca intri intr-un pitch, nu mai vorbim despre costuri, ci de o investitie. Am fost in pitchuri in care investitia a fost sa intru in roadsterul de agentii al unui client. Si a meritat pe termen lung”.

 Procesul de comunicare pune mare pret pe intelegerea dintre oameni. Pe chimia dintre acestia, vazuta ca prim generator de eficienta a comunicarii.

„Eu personal cred foarte mult in intalnirile de chimie pre brief de pitch. In spatele unor branduri, fie de agentie, fie de client se afla niste oameni. Daca oamenii acestia nu se simt, nu se inteleg, nu au o zona comuna de interactiune, cum ar putea sa lucreze eficient timp de minim un proiect?”

Cand nu poate fi evitat totusi un pitch?

„Atunci cand perfomanta relatiei dintre client si agentie este de nereparat. Cu accent pe relatie”, este de parere Stefan Chiritescu.

„Cu cat clientul si agentia investesc mai mult si mai onest in relatia dintre ei cu atat produsul comun va fi mai bun. Exact ca in viata: calitatea unei relatii nu o poti judeca dupa cateva luni. Nici de bine, nici de rau. O relatie buna se construieste in timp. La fel si un produs bun de comunicare”.

Internetul. Nu este un mediu de comunicare. Este un „Meta – mediu” care a schimbat tot.

Cum vede strategia de marketing si comunicare pe fondul tot mai multor schimbari in ultimii 10 ani a fragmentarii canalelor de comunicare, a cresterii platformelor sociale sau a informatiei „la purtator”?

„Cred ca avem nevoie de modele de business noi. As putea sa ma dau destept si sa folosesc cuvinte mari de tipul context, content, amplificare. Realitatea e ca Internetul nu este un mediu de comunicare, este un „meta mediu” care a schimbat tot: cum ne distram, cum cumparam, cum consumam celelate medii., samd. Simtim cu totii asta. Ironia este ca nimeni nu are insa un model al acestei lumi noi dominata de internet si de tehonlogie. Suntem cu totii intr-un experiment. Social, cultural, economic si, mai ales, comunicational.

Clientii de suflet

Ce clienti i-au marcat motivatia sau recunoasterea in cariera sau pregatirea profesionala? Proiectele sociale ii sunt cele mai mari bucurii. „Proiectele sociale cred ca sunt cea mai mare bucurie a mea. Fundatia Salveaza Vieti si Fundatia Mihai Nesu sunt singurele premii ale caror diplome le am acasa dupa primii mei 15 ani de cariera".

Dar nici clientii comerciali nu-s de dat la o parte la capitolul realizarilor profesionale:  „Cu Orange am aflat cum functioneaza o multinationala. Cu Petrom am aflat ca binele are foarte multe fatete. Cu  brandurile Pepsi cred ca mi-am facut un nume in piata. Cu Romtelecom am invatat „telecom”, Cu Timi si Ursus mi-am completat portofoliul personal de branduri romanesti pe care le respect.  Cu brandurile Wrigley am explorat niste lumi mai putin europene, iar cu Volksbank ma bucur ca am facut o platforma foarte frumoasa inainte ca toata piata sa vobeasca despre bucuria placerilor mici".

Stefan Chiritescu este doar unul dintre oamenii de comunicare pentru care adplayers si-a propus sa inaugureze si o noua serie de articole care ar trebui sa construiasca bunele practici in publicitate, marketing si media. Excelenta. Fie ca vorbim despre Excelenta in Licitatii, sau despre Excelenta in Comunicare, vorbim de Excelenta.

 Mai mult in Oameni, Excelenta


PUBLICITATE: