Cine imparte 83 de jurati pentru 10 minute de jurizare? Culisele Effie (II)
Vineri, 04 Iunie 2010
 (AdPlayers., Iulian Toma)

Desi poate parea surprinzator comparativ cu juriul unei festival de creatie, care cu 10-15 oameni poate juriza sute de lucrari, Effie este si de aceasta data diferit.

Cum se face ca 83 de oameni sa analizeze si sa puncteze 48 de plicuri inscrise in cele doua categorii de concurs (16 categorii, si 4 speciale) ? Aflati tot din AdPlayers, pentru ca nici la IAA, nici la effie.ro nu veti gasi. Organizatorii spun insa ca cei interesati au putut afla din corespondenta directa cu reprezentantii Effie.

Cine imparte juriul pe categorii?
La Effie Awards Romania 2010, 82 de oameni ( mai putin presedintele juriului) sunt impartiti tot de Comitetul Effie in paneluri care vor juriza diverse categorii, astfel incat sa judece 48 de campanii.

Timp de cateva ore, Comitetul de Organizare sparge juriul in paneluri, astfel incat, spre exemplu, cine administreaza comunicare de bere nu poate juriza brIef de bere, sau un om dintr-o agentie nu-si poate juriza propriile cazuri. Pe de alta parte, In juriul Effie, oameni de marketing din financiar vor intra in procesul de jurizare pentru produse alimentare, iar oameni de marketing si comunicare din categoria bauturilor non-alcoolice pot juriza cazuri inscrise la financiar.

Jurizarea se desfasoara in doua etape. In prima etapa se puncteaza doar strategia – brieful scris, si se da o nota intre 1 si 100. Printre cei mai cautati si apreciati oameni din juriul Effie Awards sunt oamenii de cercetare. Ei lucreaza si mananca date pe paine cum ar fi date privind marimea pietei sau cote de piata in categorie.

Un alt beneficiu adus de un om de research este ca un om de cifre a lucrat pentru aproape toate industriile, ceea ce nu insemna ca ar putea intra in conflict cu vreuna, ci dimpotriva. Un om de cercetare este asociat si cu neutralitatea, asa ca poate fi pus sa jurizeze in orice categorie. La fel se intampla si in cazul oamenilor din agentii. Experienta pe mai multe industrii este apreciata, mai putin in categoria in care a inscris un caz – este limpede ca nu poate juriza.

Un an de munca, 10 minute de jurizare. 
10 minute dureaza jurizarea unui caz de catre un membru care evalueaza o campanie. Poate parea putin pentru un an de munca, dar asat e realitatea. Juriul Effie Awards este alcatuit din mai multe comitete de jurizare, asa numitele paneluri, cu un numar dat de motive obiective legate de numarul de sali disponibile la locul de desfasurare al festivalului. Deci daca un panel are mai multi oameni si implicit o lucrare e vazuta de mai multi jurati, asta este pentru ca numarul optim este dat inclusiv de numarul de sali.

Pentru ca in ultimii ani jurizarea s-a desfasurat la sediul IAA, locatie unde sunt disponibile un numar de 4 sali, Comitetul de Organizare ia in calcul de obicei in jur de 4 paneluri de jurizare care evalueaza in doua etape diverse categorii de concurs in acelasi timp.

Juratii dintr-un panel trec rand pe rand si puncteaza cate un caz, asa cum spuneam si mai inainte, timp de 10 minute. Cele doua etape de evaluare a cazurilor au note doar pentru ochii Deloitte si Presedintelui Juriului, singurii care vad toate notele si calculeaza media notelor, in functie de ponderea diverselor componente ale briefului.

JURIZAREA: Marti, 8 iunie, la IAA
La Effie Awards 2010, marti, 8 iunie, in jurul pranzului, se va incheia prima etapa de jurizare. In functie de numarul de jurati dintr-un panel, care poate avea in jur de 10-15 oameni, rezulta ca dupa 150 –180 de minute, adica aproximativ doua - trei ore, se stabileste ce cazuri merg mai departe la a doua etapa, si care se opresc la prima.

A doua etapa, se jurizeaza tot in jur de 2-3 ore. Pe langa brieful scris, se proiecteaza si creatia. In final se dau doua note: intre 1 si 100 la strategia de comunicare, si alta intre 1 si 100 la creatie. La Effie nu se urmareste la creatie criterii din festivaluri dedicate creatiei cum ar fi prospetimea ideii si calitatea executiei, ci legatura cu strategia, sau relevanta in target a mesajului. Altfel spus, Effie descurajeaza creatii fara legatura cu brandul. In final, se dau 2 note ce conduc la nota finala, in care o pondere de 2/3 este strategia si 1/3 creatia.

Presedintele juriului nu jurizeaza in mod obligatoriu. Exista editii Effie la care presedintii au jurizat de la cap la coada toate lucrarile, dar exista si editii la care au intrat doar in cateva panelurile de jurizare. Este de dorit insa ca Presedintele juriului sa fie o persoana cu vasta experienta in publicitate. De ce? Pentru ca el seteaza praguri de premiere si decide daca, in baza punctajului final, categoriile de concurs merita premii sau nu.

Desi ne-ar fi placut sa va facem cunoscute numele juratilor din panelurile de jurizare care la aceasta ora sunt stabilite, cel putin deocamdata, AdPlayers nu are aceasta pretioasa informatie petru cei care au inscris la Effie. Practic toata lumea, de la agentii la investitori, ar trebui sa poata afla cine este responsabil de jurizarea unei categorii de concurs. In fond, juriul unei categorii in orice festival este public. Pentru panelurile din juriul Effie, mai incercam. Poate aflam luni :)

Ramanesti asadar pe "frecventa" Effie Awards Romania 2010, la AdPlayers.

EFFIE AWARDS ROMANIA 2010

CATEGORII DE CONCURS

Produse alimentare I (de exemplu, carne, lapte si produse lactate, alimente pentru animale de companie)

Produse alimentare II - (gustari, produse de patiserie, deserturi)

Produsele non-alimentare (bunuri de larg consum - de exemplu, imbracaminte, incaltaminte, accesorii, bunuri de uz casnic si de ingrijire, produse de frumusete)

Bauturi alcoolice - Bere & Vinuri

Bauturi alcoolice - Bauturi Alcoolice

Bauturi non alcoolice (de exemplu, apa minerala, cafea, ceai, carbonatate si necarbonatate)

Bunuri de folosinta indelungata (de exemplu, automobile, electronice, de uz casnic mobilier si electrocasnice, calculatoare)

Vanzare cu amanuntul (de exemplu, fast-food, restaurante, magazine, supermarketuri, lanturi de magazine, vanzare cu amanuntul de automobile, etc)

Servicii financiare (de exemplu, servicii bancare la domiciliu, de asigurare, imprumuturi, ipotecare, fonduri mutuale, cecuri de calatorie, etc)

Media & Entertainment (de exemplu, statii de televiziune, reviste, ziare, piese de teatru, muzee, organizatii de muzica, seria de concerte, festivaluri culturale, festivaluri de teatru)

Non-profit / pro-bono, campanii publice de servicii (publicitate au un caracter de serviciu public pentru o organizatie non-profit sau asociatie, inclusiv mesaje politice, si un interes deosebit)

Corporate Reputation, Image & Identitate (include sponsorizari, imaginii corporative si de identitate)

Telecomunicatii voce (de exemplu, fix, mobil telefoane mobile, pre platit, etc)

Telecomunicatii Internet & date (de exemplu, furnizorii de internet, furnizorii de internet de viteza mare, oferte, pachete de date, etc)

Farmaceutice (medicamente, vitamine, OTC lui, stomatologie)

Altele (de exemplu, produsele de lux si servicii, software, imobiliare, transport, Travel & Tourism)

+ Categorii speciale:

David vs Goliat –  campanii pentru branduri mici, impotriva brand-urilor mari

Renastere – Campanii care au reusit sa renasca un brand mai vechi

Produs / Seviciu nou – orice efor de comunicare poentru a introduce un produs nou

Sustinere a succesului - cel putin 3 ani de succes durabil;

 

JURIUL EFFIE AWARDS ROMANIA 2010

Membrii juriului sunt reprezentanti din agentii, investitori in marketing si comunicare, companii de cercetare, management de companii

Presedintele juriului Effie Awards Romania 2010

James Miller - Head of International Planning, AMV BBDO

Membri

Adina Rotileanu, Eureko Romania

Adrian Nicolaescu, Caroli

Afrodita Blasius, Bridge Communication

Alex Badila, Publicis

Alfred Dumitrescu, Lighthouse

 

Alina Serbanica, Ipsos Interactive Services

Alina Tudose, Cohn & Jansen

Andreea Mihai, Carrefour Romania

Andreea Teodorescu, Scandia

Andreea Toloaca, Orkla

 

Beatrice Danis, Brand Tailors

Beatrice Iftimi, McCann Erickson Bucharest

Bianca Dordea, BRD Groupe Societe Generale

Bogdana Butnar, APG

Calin Clej, PepsiCo International

 

Camelia Panait, SabMiller

Carmen Barda, Saatchi&Saatchi

Cosmin Alexandru, B&P Brandivia

Cosmin Radoi, Graffiti BBDO

Cristian Mucichescu, OMD

 

Cristina Bold, Millenium Bank

Dan Medrea, Grey Romania

Dan Oprescu, HOCHLAND ROMANIA

Dan Petre, D&D Research

Dan Zloteanu, The Network

 

Dana Bursuc, Cosmote

Dana Levitchi, AD consulting

Daniel Enescu, DaedalusMillwardBrown

Daniel Gavrila, Glue

Diana Flutur, Odyssey

 

Doron Zilberstein, URBB

Elena Nica, Research International Romania

Eusediu Margasoiu, The Network

Felix Tataru, IAA

Fulvio Guarneri, Unilever SCE

 

Geanina Babiceanu, Wrigley's

George Stefanescu, Whiteland

Gina Leu, Ogilvy & Mather, Bucharest

Ioana Gheorghita, GMP

Ioana Gorganeanu, MasterCard

 

Ioana Manea, Loco Communication

Ioana Moga, Lactalis

Ioana Curtali, Raiffeisen International

Iolanda Bilaus, Zentiva

Lacramioara Loghin, Exact

 

Madalina Oanta, Propaganda

Magda Niculescu, Rise and Shine Coaching

Marian Marcu, Novel Research

Mariana Iosif, BancPost

Marius Caluian, MEMRB

 

Mihaela Ungar, Colgate-Palmolive Romania, Moldova

Mihai Ciobanu, Johnson&Johnson

Mircea Kivu, Mercury Research

Mircea Staiculescu, Headvertising

Mirela Angelescu, DDB

 

Natalia Predut, Coca-Cola Romania

Oana Petroff, Mindshare

Oana Stincel, Pepsi Americas

Panicos Christopoulos, 360 Insights

Paolo Chighine, Enel

 

Paul Markovits, Heineken

Peter Jansen, UAPR

Radu Budes, Splendid Media

Raluca Raschip, GfK

Raphael Treguer, Dacia

 

Razvan Dumitrescu, Lowe

Razvan Matasel, Arsenoaiei&Matasel

Razvan Mircea, Strauss Romania

Romina Tazlaoanu, Vodafone

Ruxandra Rau, Romtelecom

 

Ruxandra Stanuica, Cadbury Romania

Silviu Matei, CSOP

Sorin Bozdog, Hame

Sorin Popescu, Next Advertising

Stefan Chiritescu, APG

 

Stefan Teodorescu, Savana

Stelian Tudorache, P&G Balkans

Steve Dallas, Initiative Media

Steve Watson, Nestle

Teodor Cucu, Frank


Tiberiu Mercurian, StarBev

Victor Stroe, Leo Burnett


PUBLICITATE: