"(Ne)Comunicarea platilor online" Madalin Matica, DotCommerce
Luni, 12 Martie 2007
(Ne)Comunicarea platilor online Madalin Matica, DotCommerce AdPlayersFile Madalin Matica (foto), 37 ani (blog.dotcommerce.ro), Director de Operatiuni Europene, DotCommerce International USA

A absolvit facultatea de Drept. Matica a mai fost jurnalist la Catavencu, director la Accord, Mate Petroleum Trading, Poanie Un ltd, Euromall SA, otCommerce. Potrivit companiei, DotCommerce Romānia este liderul procesarii de carduri online pe piata romāneasca.

(AdPlayers.ro, Madalin Matica)

„Comertul electronic a generat foarte multe articole de presa, mii de īnsemnari pe bloguri si zeci de conferinte. Īn ciuda acestor eforturi ( facute īn cea mai mare parte de magazinele virtuale sau de procesatorii de carduri) plata prin intermediul cardurilor bancare este īnca extrem de redusa la nivelul Romāniei. Cea mai simpla explicatie ar fi gradul redus al nivelului de educatie īn zona metodelor de plata a populatiei. Dar asa cum toti am aflat cea mai simpla explicatie nu este neaparat si cea adevarata.

Comertul electronic este ruda cea mai saraca a produselor bancare. Si tocmai parintii acestei metode sunt si cei care o tin la un nivel redus de acceptata si cunoastere. Adica bancile emitente de carduri, bancile acceptatoare de plati online si organizatiile internationale emitente de carduri.

Desigur aparent aceste institutii fac eforturi īn promovarea cardurilor. Mai exact fac eforturi īn promovarea emiterii de carduri, cu orice pret si catre oricine. Este aici un pic din frenezia paguboasa a politicilor prin care angajatii companiilor erau obligati sa primeasca salariul pe carduri.

Am sustinut mereu ca ceea ce se impune poate pune īn pericol obiectul sau serviciul impus. Populatia s-a trezit īn fata unui card bancar impus ca obligativitate si pe care nu īl īntelegea. Desigur, īn frenezia emiterii, bancile nu au avut timp sa īsi explice acest mijloc de plata. Poate doar folosirea acestuia la ATM pentru a ridica numerar. Profiturile lor erau aici clare si immediate: comisioane de administrare, de ridicare numerar, aplauze ale managementului si atingerea cifrelor productiilor “cincinale”.

Investitii pentru profit de 1-2% versus 15%

Exemplu clar pentru anul 2006: o singura banca a alocat un buget pentru promovarea comertului electronic. Si acel buget mai mic decāt cel alocat organizarii unei conferinte de marime medie. Īn rest, liniste si credite.

Explicatia din punctul de vedere al managementului bancilor este simplu: nu este profitabil din punct de vedere economic sa fie facute investitii pentru un canal care poate aduce un profit de 1-2% fata de zona de credite catre populatie care aduce un profit mediu de 15%.

Nu īti trebuie un MBA pentru a-i īntelege pe cei care fac strategiile bancilor. Īn schimb nici nu cred ca ei au un MBA din punctul de vedere īn care nici unul nu arata o viziune coerenta sau īntelegerea dinamicilor pe termen mediu si lung.

O cifra trista: din 2004 si pāna la sfārsitul anului 2006 doar 4000 de detinatori de carduri si-au īnrolat cardul īn standardul 3DSecure (ceea ce nu īnseamna ca doar 4000 de carduri sunt acceptate, cifra cardurilor acceptate pe internet fiind īn jurul cifrei de 6 milioane).

Viitorul serviciilor bancare este bazat pe dezvoltarea tehnologica si a internetului, iar comertul electronic este nascut tocmai din aceste tehnologii. A ignora comertul electronic īnseamna a ignora internetul. Pare absurd dar este realitatea momentului.

Organizatiile internationale emitente de carduri īnteleg īnsa mult mai bine aceste probleme dar sunt legate de māini īn acest caz. Ei depind de bancile membre pentru a face aceste comunicari si au nevoie de colaborare pentru a reusi sa aduca īn atentia detinatorilor de carduri aceasta metoda de plata. Si revenim la motivele expuse mai sus.

Lipsa planurilor pe termen lung

Problema promovarii metodelor de plata la distanta se loveste de lipsa de viziune a bancilor emitente si de dorinta acestora de a-si satisface orgoliile si dorintele pe termen scurt.

Magazinele virtuale promoveaza plata prin card fara convingere. Pentru ele plata prin card are cāteva avantaje: īncasarea rapida a sumelor, certitudinea comenzii si usurinta īn administrarea magazinului si a stocurilor. Dar dezavantajul care īl au īn fata este mai mare decāt aceste avantaje solide: comisionul de procesare al cardurilor este (īn medie) de 4,5%. Iar comertul electronic este la fel de lipsit de imaginatie ca si retailul deoarece primul si uneori singurul indicator si diferentiator este pretul.

Lupta se da doar pe modulul de ieftin desi toti managerii par a īntelege ca ieftin= faliment. Īntotdeauna vei fi īn pericolul īn care cineva va fi mai ieftin ca tine si nu vei putea pastra cumparatorii. Iarasi avem confruntarea dintre planurile pe termen lung si mediu ( inexistente) si cele pe termen scurt.

Procesatorii de carduri sunt singurii care vor promova activ aceasta metoda de plata deoarece este singura lor sursa de profit.

La sfarsitul zilei cu totii facem calcule de profit. Si sunt perfect de acord cu ele. Ceea ce ma uimeste īnsa este lipsa de viziune si lipsa planurilor pe termen lung. Industria e-commerce traieste doar īn astazi si īn acum si cred ca acest indicator este tocmai īnceputul sfārsitului pentru ei.

Cui īi pasa de māine ?

Comertul electronic este īn crestere si poate raporta cifre acceptabile. Dar nu reuseste sa devina standard sau sa aiba acceptanta, dorita. Nu astazi cel putin. Iar māine.. cui īi pasa de māine ? Poate doar adevaratilor cāstigatori ai pietii care īnsa nu si-au spus cuvāntul."

 

PUBLICITATE: