Potrivit cercetarii, 58% dintre romani se autoevaluează ca avand o stare predominat pozitivă, insă 82% cred că cei din jur sunt nervoși și apatici
AdPlayers. info
1 din 2 romani consideră că ceea ce cumpără in prezent reprezintă strictul necesar pentru a-și asigura traiul. Interesul pentru comunicări precise despre produse și prețuri din partea brandurilor crește la 36%, de la 27% in martie, releva cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research care a analizat starea actuală a romanilor, aspectele importante ale momentului, precum și evoluția acestora comparativ cu studiul similar desfăsurat in urmă cu 6 luni (martie 2025).
Potrivit cercetarii, 58% dintre romani se autoevaluează ca avand o stare predominat pozitivă, insă 82% cred că cei din jur sunt nervoși și apatici.Dintre aceștia, 31%, spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se intamplă in jur, iar 27% se declară optimiști și cu energie.
Comparativ cu martie 2025, starea pozitivă a romanilor a crescut de la 50% la 58%, evoluție susținută și de revenirea multor romani din vacanțe, cu energie și forțe proaspete.
In contrast, percepția romanilor asupra stării celor din jur continuă să fie predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (59%) sau obosiți și plictisiți (23%), această discrepanță putand fi explicată prin efectul de negativity bias și influența mediului social tensionat, care ii face pe oameni să perceapă mai ales trăsăturile negative ale celorlalți.
Resursele principale de bunăstare: relațiile cu familia și prietenii (86%) și nivelul de dezvoltare personală atins (76%).
Relatiile interpersonale - cele mai mari resurse de satisfactie (86%)
Cele mai mari surse de satisfacție in viața de zi cu zi a romanilor provin din relațiile interpersonale: 86% declară că sunt mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii, 76% de nivelul lor de dezvoltare personală și 71% de relațiile sentimentale. Totuși, persoanele cu venituri sub 5000 RON raportează un nivel mai scăzut de satisfacție in viața de cuplu (55%).
La polul opus, cele mai scăzute scoruri de satisfacție se inregistrează in sfera economică (situația financiară personală – 57%) și in domeniul socio-politic (situația politică a Romaniei – 32% și situația economică a Romaniei – 29%).
In ceea ce privește mandria națională, 46% dintre romani se simt mandri in mare sau foarte mare măsură că sunt romani, procentul fiind in scădere cu 5% comparativ cu martie 2025.
Romanii și inflația: 1 din 2 romani consideră că ceea ce cumpără in prezent reprezintă strictul necesar pentru a-și asigura traiul.
49% dintre ei sunt de acord, in mare și foarte mare măsură, că achizițiile lor actuale sunt strict cele necesare pentru acoperirea nevoilor de bază.
Doar 35% spun că achizițiile actiuale ii fac să se simtă sănătoși și in siguranță, iar 31% că le oferă oportunități de dezvoltare personală sau experimentare.
In ultima lună, romanii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (72%), utilități (65%), produse de igienă personală (62%), produse pentru ingrijirea casei (55%). Comparativ cu martie 2025, mențiunile pentru vacanțe și călătorii au crescut de la 13% la 25%.
Ce așteaptă romanii de la companii și marci in această perioadă?
Intr-un context economic și emoțional dificil, romanii se așteaptă ca firmele și companiile să protejeze angajații și să evite concedierile (49%), și să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri de care este cea mai mare nevoie acum (40%).
In plus, romanii consideră că brandurile ar trebui să acorde mai multă atenție comunicărilor punctuale despre produse și oferte de preț (36%, față de 27% in martie 2025) și măsurilor luate in actualul context economic și politic (27%, față de 22% in martie).
Pornind de la realitatea actuală a romanilor, care resimt tot mai puternic efectele schimbărilor economice asupra stilului de viață, și utilizand studii de imagine de brand, analize ale traseelor din Consumer Decision Journey (CDJ) și cercetări de tip U&A (Usage & Attitudes), brandurile pot ințelege mai bine consumatorii și iși pot adapta strategiile la nevoile lor actuale.
Metodologie:
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online in perioada 17-22.09.2025 pe un eşantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și peri-urban. Mărimea eșantionului a fost de 1004 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.
Mai mult in Cercetare, Research, Responsabilitate Sociala, CSR,