La cea de-a IX-a ediție a conferinței naționale, Fundația Regală Margareta a Romaniei a lansat studiul care relevă că relațiile intre generații combat izolarea și construiesc comunități puternice
AdPlayers. Info
A IX-a ediție a conferinței naționale Bune Practici pentru o Bătranețe Frumoasă, organizată de Fundația Regală Margareta a Romaniei, a avut loc pe 30 septembrie 2025, la Teatrul Național ”I. L. Caragiale” din București, reunind reprezentanți din domeniul asistenței sociale, din instituții publice și autorități centrale și locale, membri ai societății civile și ai companiilor cu servicii dedicate varstnicilor, medici, psihologi etc.
200 de participanți din toată țara au discutat despre legislație, impactul metodei intergeneraționale in serviciile sociale, bune practici, soluții eficiente și inspirație pentru imbunătățirea vieții seniorilor din Romania.
Evenimentul, organizat cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor Varstnice, s-a desfășurat in prezența Majestății Sale Margareta, președinte al Fundației Regale, a Alteței Sale Regale Principesa Sofia, membru in Comitetul director al Fundației și a fost moderat de Mugurel Mărgărit, Director executiv al Fundației Regale.
Majestatea Sa Margareta a deschis evenimentul, afirmand:
”Este o plăcere să fim impreună la conferința dedicată Zilei Internaționale a Persoanelor Varstnice. Este o ocazie de recunoaștere a unei generații care ne-a format și ne-a oferit valori de viață. Am avut noroc că am petrecut mult timp alături de bunica mea, Regina Elena, care m-a inspirat in tot ce am făcut in viață. Astfel, am invățat că relațiile intre generații ne fac mai puternici și mai legați unii de alții, iar sprijinul și respectul reciproc transformă fiecare etapă a vieții intr-o perioadă plină de sens.
Seniorii au un rol esențial in familie și comunitate, iar datoria noastră este să le asigurăm condiții pentru o viață demnă și frumoasă.
Vă mulțumesc pentru angajamentul dumneavoastră! Vă invit să continuăm să construim impreună o societate bazată pe colaborare și sprijin intre generații!”
Lansarea studiului despre impactul modelului intergenerațional
Momentul central al conferinței a fost lansarea Studiului „Modelul intergenerațional ca soluție a incluziunii sociale a seniorilor și copiilor. Rezultate ale evaluării Programului Centrele Generații 2015-2025”, realizat in 2025 de cercetătorul științific Daniel Arpinte pentru Fundația Regală Margareta a Romaniei, cu sprijinul Hochland Romania și Fundația Bosch Romania.
Raportul evidențiază eficacitatea și relevanța modelului intergenerațional ca soluție sustenabilă pentru imbătranirea activă a seniorilor ca voluntari in sprijinul copiilor vulnerabili, aflați in posibile situații de abandon școlar.
Programul Generații a fost implementat in 42 de centre din 16 județe și București, mobilizand peste 150 de voluntari seniori anual, in sprijinul a 500 de copii beneficiari anual, implicand o investiție de peste 1.500.000 Euro pentru scalarea in diverse comunități a proiectelor intergeneraționale prin acordarea a 111 granturi. Programul a facilitat colaborarea intre generații, seniorii dezvoltand și deruland activități educaționale (pregătire școlară remedială și pentru examene), vocaționale (ateliere creative și practice), recreative și comunitare zilnice pentru copii și tineri.
Datele studiului arată beneficii semnificative la nivel individual și comunitar ale proiectelor intergeneraționale:
Seniorii participanți au sentimentul de implinire personală și recaștigarea sensului, satisfacția de a ajuta valorificand experiența lor și conexiuni sociale semnificative care combat singurătatea. Copiii au inregistrat imbunătățiri vizibile in rezultatele școlare și in dezvoltarea socioemoțională. Relațiile de tip mentorat au creat pentru mulți dintre copiii implicați repere adulte stabile, comparabile cu rolul unor bunici adoptivi, contribuind la formarea empatiei și a abilităților sociale. Din perspectivă comunitară, programul a demonstrat că interacțiunea intergenerațională consolidează coeziunea socială, facilitează transferul de cunoștințe și valori și reduce prejudecățile și clivajele dintre generații.
Rezultatele confirmă potențialul programelor intergeneraționale de a deveni parte integrantă a strategiilor publice naționale și europene, contribuind la atingerea obiectivelor de echitate și solidaritate intre generații.
Dialoguri și bune practici pentru o societate incluzivă pentru seniori
Pe parcursul conferinței, au fost prezentate multiple perspective și intervenții privind imbătranirea activă și incluziunea seniorilor. Printre temele discutate s-au numărat: Strategia națională privind ingrijirea de lungă durată și imbătranirea activă (2023-2030), prezentată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, dialogul privind imbătranirea activă din perspectiva relațiilor intergeneraționale, campania „Adoptă un bunic”, experiențe de sprijin pentru seniorii dependenți, rolul digitalizării in viața varstnicilor, activități de imbătranire activă pentru seniori in cadrul unui Centru de Zi Alzheimer, Trupa de seniori – Teatrul Masca, programele „Invățarea fără varstă” și „Seniori cu Pasiuni”, precum și dialogul cu reprezentanți ai sectorului privat despre perspectiva și rolul companiilor Kaufland Romania și Christian Tour in susținerea vieții active a clienților seniori.
Nevoilor varstnicilor și soluțiile oferite la Telefonul Varstnicului – la 10 ani de la primul apel primit
Totodată, in cadrul conferinței a fost lansat Topul nevoilor varstnicilor din Romania și soluțiile oferite acestora, statistică realizată de linia națională Telefonul Varstnicului – 0800 460 001, pe baza datelor culese in 10 ani de funcționare. Cristina Ciupercă, una dintre vocile calde care răspunde la Telefonul Varstnicului, premiată in 2025 la Gala Națională a Excelenței in Asistență Socială ca Asistentul social din domeniul protecției persoanelor varstnice şi ingrijirii la domiciliu, a evidențiat celor prezenți importanța liniei telefonice pentru seniorii care au nevoie de o sursă de informații de incredere și de un companion.
Telefonul Varstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni pană vineri intre orele 08.00 – 20.00 și sambăta intre 08:00 – 16:00.
Și in acest an conferința a fost avizată ca program de formare profesională continuă de către Colegiul Național al Asistenților Sociali, iar asistenții sociali inscriși in colegiu primesc două credite profesionale.
Relevant și curios la orice varstă
La finalul conferinței, acad. dr. Georgeta Filitti a inspirat audiența, intr-un speech motivațional, cu ce inseamnă să ai 87 de ani, pe care să ii privești cu bucurie, cu vitalitate, cu incredere că și această etapă a vieții are frumusețea ei, mai ales atunci cand pasiunile și rolurile sociale continuă. Iar specialiștilor prezenți in sală le-a recomandat: ”Indemnați-i pe seniori să rămană curioși!”
Expoziție InterGenerații și recital de muzică clasică dedicat seniorilor
In același cadru, in foaier și in Sala Atelier, a fost expusă colecția de lucrări de arte vizuale Jurnal de Viață, realizată de tineri artiști din programul Tinere Talente, care are la bază reprezentarea simbolistică a senectuții, pornind de la poveștile de viață ale seniorilor, precum și instantanee fotografice surprinse in cadrul Centrelor Generații.
Seara, Fundația Regală a organizat un recital de muzică clasică dedicat exclusiv seniorilor sprijiniți prin proiectele sociale ale Fundației şi ale altor organizații din București, susținut de bursierii programului Tinere Talente.
***
Sponsori programe sociale pentru seniori:
Centre Generații: Hochland Romania, Fundația Bosch Romania, Rompetrol Downstream, Fundația City Grill, Zentiva Romania, Dedeman, Agrii Romania, Booking Holdings Romania, Garanti BBVA
Telefonul Varstnicului: Kaufland Romania, Johnson Wax, Yardi Romania, Compania Națională Loteria Romană, Synevo Romania
Fondul pentru Varstnici: Procter & Gamble Marketing Romania, Imedica SA, Novaintermed, Kaeser Kompressoren
Conectăm Generații in Lumea Digitală: Fundația Vodafone Romania
Sponsori in-kind: Lăptăria cu Caimac, Toneli Holding, Editura Niculescu, Cosmopharm, Chocolissimo, ZIZIN ape minerale naturale, SanoVita
Partener eveniment: Teatrul Național „I. L. Caragiale” București
Parteneri media: Radio Trinitas, AGERPRES, Ziarul News, Ziarul Ultima Oră, Radio Romania Actualități, Radio Romania Regional, Radio Antena Satelor, mediaTRUST Romania
Parteneri comunicare eveniment: Asociația 4Change, SenioriNET
Mai mult in Responsabilitate Sociala, CSR, Parteneriate