80% dintre hainele aruncate la nivel global ajung la gunoi sau la incinerare. Harta Reciclării lansează campania „Muntele de Haine”
Marti, 02 Decembrie 2025

In fiecare an, un roman aruncă in jur de 8 kg de haine și incălțăminte. Programul asociatiei Viitor Plus iși propune sa combata impactul deșeurilor textile cu soluții practice de reducere și reutilizare

AdPlayers.ro / News

Asociatia Viitor Plus, prin programul Harta Reciclării, cu susținerea ING Bank Romania, lansează campania „Muntele de Haine”, o inițiativă menită să atragă atenția asupra volumului alarmant de deșeuri textile generate anual in Romania care poate fi combătut cu soluții concrete pe care oricine le poate urma: reutilizare, reparare, reinventare, donare, colectare separată și obiceiuri de cumpărare responsabile.

„Industria modei trebuie să-și asume responsabilitatea impactului grav asupra mediului. Pe de altă parte, nici consumatorii nu pot rămane pasivi. Fiecare dintre noi contribuie la creșterea «Muntelui de Haine», dar tot noi putem incepe să-l doboram. Cum? Alegem mai atent, reparăm, donăm sau pur și simplu cumpărăm responsabil. Este momentul să ințelegem că sustenabilitatea nu se face doar in fabrici, ci in fiecare casă. Campania Muntele de Haine nu doar atrage atenția asupra acestei probleme care pare invizibilă, ci aduce soluții și exemple concrete pentru fiecare utilizator ”, spune Teia Ciulacu, Președinta asociației Viitor Plus.

Consumatorul, parte din problemă, dar și din soluție

Responsabilitatea cifrelor ingrijorătoare legate de poluare, supraconsum și lipsa de soluții pentru deșeurile generate nu aparține exclusiv companiilor din industria modei. Atat timp cat consumatorii răman complici ai marketingului unei industrii care promovează excesul, „Muntele de Haine” din deșeuri va continua să crească. De la decizia de a cumpăra impulsiv, pană la refuzul de a repara, fiecare gest ne costă resurse de sol, apă și aer. Campania „Muntele de Haine” reamintește că schimbarea nu incepe in fabrici, ci in dulapuri – prin gesturi mici, dar consecvente.

„Sustenabilitatea nu este doar despre energie sau transport, ci și despre obiceiurile noastre zilnice. Din păcate, industria textilă este responsabilă pentru o parte semnificativă din poluarea globală, iar Romania nu face excepție. In ING avem un pilon strategic dedicat climei și credem că este esențial să susținem inițiative care reduc acest impact. O astfel de resursă este și campania «Muntele de Haine», prin care reciclarea și reutilizarea textilelor devin mai ușor de făcut și la indemana oricui iși dorește să invețe mai mult despre combaterea acestui tip de risipă” , afirmă Tomina Vodarici, Community Investment, ING Bank Romania. 

Muntele de Haine - o platformă interactivă 

Prin platforma interactivă munteledehaine.hartareciclarii.ro, Harta Reciclării invită utilizatorii să devină parte din soluție, urmand cei 7 pași ai schimbării: colectare, reutilizare, reinventare, reparare, donare, intreținere și alegere responsabilă. Pagina de campanie oferă resurse utile – o colecție de sfaturi practice, recomandări și ghiduri pentru intreținerea hainelor, shopping sustenabil, alegerea materialelor, cu exemple pentru fiecare pas in parte.

Campania nu vizează doar schimbarea percepției asupra hainelor, ci și mobilizarea societății civile - școli, ONG-uri, parteneri instituționali - prin includerea obiceiurilor de reutilizare și colectare separată in abordările și activitățile lor. 

Harta Reciclării adună, la nivel național, peste 1.000 de puncte de colectare a textilelor și inițiative care incurajează reutilizarea - ateliere de retușuri și croitorie, centre de donații, magazine vintage și second hand - iar numărul lor va crește in continuare. Oricare dintre acestea poate servi drept soluție de reducere a Muntelui de Haine. In plus campania aduce in prim-plan inițiative romanești care dau o nouă viață hainelor, de la magazine second-hand, ateliere de retușuri și croitorie, la proiecte de upcycling și donații. 

Harta Reciclării

Harta Reciclării este un program al asociației Viitor Plus, susținut de platforma de sustenabilitate După Noi, al cărui scop este conștientizarea importanței colectării separate și promovarea reducerii, reutilizării, reciclării și a principiilor de economie circulară. Pe Harta Reciclării sunt 17.000 de puncte de colectare, ateliere de reparații, centre de donații, de inchiriere și magazine second hand din toată țara. Oricine poate adăuga puncte noi sau raporta probleme la cele deja existente, indiferent dacă are sau nu cont pe platformă.

Viitor Plus este o organizație non-profit cu o experiență de aproape 20 de ani in dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu. Principalele programe derulate de asociație sunt: Adoptă un copac, Atelierul de Panză, Bine Primit, Biroul Eco, Eco Provocarea,  Harta Reciclării, Recicleta, Regenesis și Roua din Vurpăr.

Mai mult in Responsabilitate Sociala, CSR, Sustenabilitate, Parteneriate 


PUBLICITATE: