Programul Fundației Vodafone se extinde cu o inițiativă la nivel european adresată bunăstării digitale a copiilor cu varste cuprinse intre 9 și 16 ani, printr-un parteneriat strategic cu Salvați Copiii UK;
AdPlayers. Info
Fundația Vodafone și Salvați Copiii UK lansează raportul „Click, Scroll, Conectare și Echilibru”, care arată că stresul digital in creștere, lipsa sprijinului adecvat oferit copiilor și noile tipuri de pericole depășesc practicile și măsurile de protecție actuale din școli. Documentul subliniază o nevoie urgentă de colaborare intre guverne, profesori și platformele digitale pentru a dezvolta abordări coordonate, incluzive și bazate pe dovezi pentru a crește bunăstarea digitală a copiilor din intreaga Europă.
„Bunăstarea digitală este o responsabilitate comună, modelată de sectoarele public și privat, precum și de mediile in care copiii trăiesc, invață și se conectează. Fiecare copil merită abilitățile, sprijinul și garanțiile necesare pentru a prospera online, indiferent unde locuiește. De aceea, Fundația Vodafone iși extinde programul Skills Upload Junior intr-o inițiativă la nivel european pentru copiii cu varste cuprinse intre 9 și 16 ani, contribuind la integrarea bunăstării digitale in sălile de clasă, comunități și cămine”, a declarat Lisa Felton, Director al Fundației Vodafone la nivel global.
Fundația Vodafone și Salvații Copiii UK colaborează pentru a imbunătăți bunăstarea digitală a elevilor din Europa prin crearea de conținut educațional dedicat. Acesta include 20 de planuri de lecții pentru elevi cu varste intre 9 și 16 ani, adaptate pentru cele 8 țări care fac parte din programul Skills Upload Jr, inclusiv Romania. De asemenea, sunt organizate sesiuni de formare pentru profesori pentru a ghida implementarea acestor conținuturi și predarea lor la clasă.
Raportul „Click, Scroll, Conectare și Echilibru” analizează aspectele legate de bunăstarea digitală a copiilor și include recomandări atat pentru actori din sectorul public, cat și pentru cei din sectorul privat. Printre problemele identificate, se numără:
• Stresul digital și impactul asupra sănătății mintale: In Romania, 50% dintre copii au raportat că au fost jigniți online, iar 26% au avut probleme cu somnul după un incident online. In țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), 17% dintre tinerii de 15 ani se simt anxioși fără dispozitivele lor, iar 10% raportează o utilizare problematică a rețelelor sociale - cu rate mai mari (14%) in randul copiilor proveniți din familii de migranți.
• Lacune in sistemele educaționale: Mulți copii nu ințeleg modul in care sunt utilizate datele lor, iar profesorii raportează o instruire insuficientă pentru a aborda riscurile digitale. Doar 51% dintre tinerii de 15 ani pot modifica cu ușurință setările de confidențialitate, iar 28% nu compară sursele atunci cand caută informații online.
• Riscuri disproporționate pentru grupurile marginalizate: Tinerii LGBTQIA+, copiii cu dizabilități și cei proveniți din medii cu venituri mici sau rurale se confruntă cu riscuri online, inclusiv hărțuire, excluziune și dezinformare bazate pe identitate. Aceste grupuri sunt adesea trecute cu vederea in strategiile naționale.
• Prejudiciile emergente depășesc reglementările: Materialele cu abuzuri sexuale asupra copiilor generate de inteligența artificială sunt in creștere rapidă, peste 20.000 de imagini fiind găsite pe un singur forum de pe dark web intr-o lună. Incidentele de deepfake care vizează copiii au crescut cu 550% din 2019.
• Implementare fragmentată a reglementărilor: In ciuda unor cadre solide la nivelul UE, precum GDPR și DSA, aplicarea acestora variază foarte mult. De exemplu, expunerea la mesaje de ură variază de la 4% dintre copiii cu varste cuprinse intre 12 și 16 ani din Germania la 48% in Polonia. In Spania, 44% dintre copii raportează că rareori intalnesc relații bune online.
De asemenea, raportul identifică măsuri proactive care pot fi preluate de părțile interesate pentru a crește bunăstarea digitală a copiilor, precum:
• Integrarea bunăstării digitale in educație: Dotarea educatorilor cu instrumentele necesare pentru a preda siguranța digitală, reziliența și empatia și adoptarea unor abordări la nivelul intregii școli care să integreze bunăstarea in culturile, politicile și rutinele zilnice ale școlii.
• Creșterea participării copiilor: Copiii ar trebui să fie implicați activ in elaborarea politicilor, programelor și instrumentelor digitale care ii afectează.
• Promovarea echității și incluziunii: Strategiile trebuie să fie incluzive și să răspundă nevoilor tuturor copiilor, in special celor care se confruntă cu riscuri mai mari online, cum ar fi fetele, tinerii LGBTQIA+, copiii cu dizabilități și cei din comunități cu venituri mici sau din mediul rural.
• Consolidarea dovezilor și a evaluării: Guvernele și organizațiile ar trebui să investească in cercetare și să dezvolte sisteme robuste de monitorizare și evaluare a impactului inițiativelor care adresează bunăstarea digitală.
• Alinierea politicilor și guvernărilor naționale: Strategiile naționale ar trebui să fie aliniate la standardele internaționale. De asemenea, guvernele trebuie să consolideze aplicarea legii și să se asigure că platformele digitale sunt responsabile pentru protejarea drepturilor și bunăstării copiilor.
Raportul a combinat cercetarea documentară și interviuri calitative cu experți cheie pentru a explora și a oferi o ințelegere holistică a stării actuale a bunăstării digitale a copiilor din Europa.
Vocile copiilor au fost integrate in analiza documentară prin intermediul unor date secundare din studii de cercetare specifice axate pe copii, pentru a oferi un context valoros și a ajuta la fundamentarea analizei pe experiențele trăite de copii. In plus, pentru a asigura accesibilitatea raportului pentru toți, a fost elaborată o versiune adaptată copiilor și tradusă in mai multe limbi.
Parte din activitatea Fundației Vodafone in Europa, programul Skills Upload Jr se desfășoară in opt țări, printre care și Romania, și are ca obiectiv oferirea de suport elevilor pentru a caștiga increderea necesară de a-și explora curiozitatea, indiferent de mediu, gen sau locul nașterii. Fundația sprijină și profesorii să folosească abilitățile digitale in intregul curriculum cu diferite instrumente, de la dispozitive inteligente la inteligență artificială, de la robotică la realitate augmentată.
Mai mult in Campanii, Responsabilitate Sociala, CSR, Telecom