Legea Publicitatii Stradale este in vigoare. Politia locala poate intra cu flexul in 5.000 pana la 10.000 de reclame pentru intrarea in legalitate.
Miercuri, 10 Februarie 2016

adplayers. Iulian Toma

Bomba in publicitatea stradala. Odata intrata in vigoare din luna noiembrie 2015, Legea Publicitatii Stradale poate intra cu flexul oricand in 5.000 pana la 10.000 de reclame care nu o respecta.

Pentru a intra in legalitate acestea ar trebui sa fie demolate de proprietari sau, in lipsa actiunii acestora, de catre Politia Locala care, 
in vederea intrarii in legalitate, se poate autosesiza pentru a initia activitati de demolare. Practic niciuna din cele 5.000 pana la 10.000 de reclame care nu respecta conditiile noii legi a publicitatii stradale intrate in vigoare in noiembrie 2015, nu mai este "sigura" in Bucurestiul anului 2016. 

Aceasta este pe scurt doar una dintre concluziile pe care o trage, in dialog cu adplayers, Adrian Moraru, director la Institutul de Politici Publice (IPP), in privinta reclamelor care nu respecta legea. Ce asteapta Primaria? Un Regulament de aplicare al legii, insa acesta nu ar trebui sa impiedice aplicarea Legii.

Legea este in vigoare. Intre 5.000 si 10.000 de reclame risca sa fie demolate in orice moment

“In acest moment, strict din punct de vedere al intrarii in legalitate, cu adoptarea sau fara adoptarea vreunui regulament de aplicare de catre Primarie, legea este in vigoare si trebuie respectata” spune Adrian Moraru, director la IPP.

Din estimarile oficialului IPP pentru adplayers, intre 5.000 si 10.000 de reclame, mai degraba spre limita superioara, risca in orice moment sa fie demolate de autoritatile care trebuie sa vegheze la intrarea lor in legalitate.

Aflat intr-un permanent dialog atat cu furnizorii de media cat si cu autoritatile din Primaria Generala a Capitalei, IPP trage un semnal de alarma mai intai pentru reclamele din Bucuresti, unde urmareste indeaproape intrarea in legalitate a publicitatii stradale, pentru ca experienta sa fie translatata si la alte autoritati locale din Romania.

Pe Bulevardul Magheru n-ar mai trebui sa mai vedem publicitate

Publicitate pe Bd Magheru in ianuarie 2016.

Unde sunt amplasate reclamele ilegal? La tot pasul. De la mesh-uri amplasate pe blocuri unde arhitectural nu trebuie sa acopere geamurile, pana la publicitate in zone protejate.

“Legea este clara: in zone protejate nu ai voie cu publicitate. Practic, pe Bulevardul Magheru n-ar mai trebui sa mai vedem publicitate. Putem vorbim despre cladiri si semne de firme, dar publicitatea stradala nu este permisa in zone protejate de lege” explica Moraru.

De pilda, in zonele protejate, nu ai voie nici cu publicitate care acopera suprafetele ferestrelor care, practic, sunt obturate de reclame. Si nu este vorba daca reclama este transparenta si lasa lumina sa treaca in interiorul cladirii, ci despre probleme arhitectonice.

“Legea prevede clar. Daca un ochi de geam a fost pus pe cladire de architect, el nu poate fi acoperit de reclame. Nu ai voie sa acoperi suprafetele de la ferestre” explica Adrian Moraru.

"Art. 15. (2) Se interzice acoperirea cu orice mijloc de publicitate a suprafetelor vitrate ale cladirilor." 

Magazinul Unirii, spre exemplu, care in proiect are ferestre, astazi nu mai are niciun geam. Intreaga fatada este o imensa reclama, de la un capat la altul al constructiei pe orice fatada. Daca in proiectul zonei, constructia trebuie sa aiba geamuri, acelea trebuie sa se vada. Pe acea suprafata de cladire nu ar trebui sa existe publicitate.

Iarna e ca vara. Dusuri si stropitori de racorire a calatorilor pe strazi

Iarna nu-i ca vara? S-o credeti dumneavoastra. In mijlocul iernii, tot pe Bulevardul Magheru, mergand de la Piata Romana la Universitate, calatorul se poate racori sub dus. Nu-i de ras. Este realitatea. Amplasate in toiul veri trecute, dusurile prevazute cu stropitori de racorire a pietonilor afiseaza la randul lor reclame care, cel mai probabil, fie mai “mulg” niste bani, fie pur si simplu economisesc niste costuri de deplasare si depozitare pana cand vine … urmatoarea vara. Sau iarna viitoare. Cine poate sti? Cat timp nu le ia nimeni “la intrebari”, le putem gasi si peste doua veri si doua ierni.

“Amplasam un dus pe toata durata anului?” Se intreaba Adrian Moraru. “Acel dus cu stropitori nu mai are functia prevazuta in proiectul pentru care a fost propus. Cu toate acestea, el este inca o forma de amplasare a publicitatii pe strada care ar trebui sa intre in legalitate. Proiectul nu ar trebui sa mai existe iarna pe strada. Poate fi insa amplasat in perioada in care conditiile meteo impun aceste proiecte, dar nu pe tot timpul anului”.

Firmele de publicitate? “Autorizate”

Astazi, aproape toti investitorii in publicitate au politici de respectare a mediului si spatiului arhitectonic al orasului. In tot acest timp, in Bucuresti multe din reclame uratesc spatiul, ori sunt amplasate chiar pe cladiri istorice. Furnizorii de spatiu media tin cont doar de propriile contracte si de portofoliul de produse si locatii care trebuie sa faca bani din publicitate.

Desi IPP s-a intalnit si cu furnizori din publicitate, acestea o tin una si buna. Adrian Moraru spune ca multe din firmele cu structuri de publicitate aflate in zona de conflict cu legea spun ca au “autorizari” valabile. Lucrurile nu stau deloc  asa. Este ca si cum ti-ai infiintat o firma in anii ‘90 sau in 2005, dar nu trebuie sa mai respecti legea si din 2016. Ori acest lucru nu este posibil. Legea reglementeaza continuu mediul de afaceri. Trebuie sa intri in legalitate. In Legea din 2016!

“Daca nu reusim sa ne intelegem cu firmele de publicitate si cu investitorii in publicitate locale, in caz de nerespectare a legii, urmatorul pas va fi sa scriem la “cartierul general” . La firmele “mama”. Vom scrie, probabil, la centrul companiilor cu filiale din Romania ale Vodafone, Orange sau Telekom, la Coca-Cola Europe, Pepsi Inc, ori la Procter & Gamble si Unilever SCE”, subliniaza Adrian Moraru.

Politia locala poate pune flexul pe panouri si mesh-urile ilegale

Directia de inspectie ce are in subordine si Politia Locala trebuie sa verifice mai multe aspecte, inclusiv peisajul local si panotajul. In mod normal, orice politist local trebuie sa identifice si sa dea notificari la proprietari.

In lipsa intrarii in legalitate a proprietarului, autoritatea pur si simplu trebuie sa puna flexul pe panouri si mesh-urile ilegale. Doar cine mai vrea fierul sau elemente din structura constructiei poate sa plateasca factura de demolare si sa intre in posesia lor.

Ce zice Primaria?

Autorizare de la Primarie, pentru ... Primarie.

Ce spune Primaria? Ca este nevoie de un regulament cu unde si ce publicitate poate fi amplasata. Dar asta vrea Primaria. Nu si Legea. Aceasta din urma cere doar intrarea in legalitate.

“Ce este ilegal scrie direct in lege” spune Moraru. “Nu putem astepta un regulament pentru intrarea in legalitate. Regulamentul nu face  Legea. Regulamentul local nu poate spune ca publicitatea are voie sa obtureze un geam, daca legea spune ca nu o poate face. Reglementarea locala poate, maxim, sa fie si mai retrictiva si sa faca un peisaj local unitar”.

De pilda, "Regulamentul poate spune ca in zona “cutare” nu amplasam decat bilboarduri de tipul X sau Y pentru ca peisajul local sa fie unitar. Aceasta ar putea fi implicarea Regulamentului. Nimic mai mult.

O alta poveste este "Programul Rabla. Acum si inscriptionata”. Se poate? Cum sa nu. O fi “Programul rabla” facut de Executiv pengtru oamen i dar se poate si pentru publicitate. La ora la care cititi aceste randuri n-ar fi de mirare sa vedem si o rabla cu publicitate chiar in fata Guvernului!

Altfel spus, panourile si mesh-urile nu sunt singura grija de intrare in legalitate a publicitatii stradale. Constructiile mobile sunt la fel de periculoase. O “rabla” de autoturism amplasata in Piata Victoriei poate sa coste de 20 de ori mai putin de cat un Rooftop amplasat vis a vis de Guvern.

“PSD iti da putere” in bannere. Dar au si autorizari in legalitate 2016?

Banner "In Sectorul 1, PSD iti da puterea". foto. facebook, Tudor Chirila

Aprobate, practic, de viceprimarul, care inlocuieste primarul pana la viitoarele alegeri, campania electorala a inceput deja. “PSD iti da putere” este deja vizibil pe bannere expuse in centrul Bucurestiului. Legat de acestea, Moraru este de parere ca legea este si aici, foarte restrictiva.

Chiar si pentru bannere Legea cere autorizari de constructie. Cine le verifica? Politia Locala si Primaria condusa de domnul Primar Interimar. Actualul viceprimar care a preluat conducerea interimara a Primariei de sector 1 este tocmai de la partidul cu bannerele. Poate are si autorizarile. Intrate in legalitate 2016.

Mai mult in OOH

 


PUBLICITATE: