'Sa redevina un festival al publicitatii, al Ad-ului, al reclamelor'
Miercuri, 20 Iunie 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Pentru ca au foarte multa treaba in agentie, multi oameni din publicitate romaneasca nu au ajuns la Cannes in aceasta saptamana, asa cum s-a intamplat si cu Bradut Florescu, Executive Director, DDB Bucharest care a fost insa la editia precedenta a festivalului international.

In mijlocul Cannes Lions, AdPlayers continua asadar si drumul prin agentiile din Romania pentru a afla ce crede fiecare agentie autohtona despre festivalul autohton de publicitate. Ce vrea DDB de la AdOr? AdPlayers a incercat sa aflede la directorul executiv al agentiei.

Bradut Florescu (foto), Executive Director, DDB Bucharest

Ce inseamna AdOr pentru DDB Bucharest?

Trebuie sa-i mai intreb si pe colegi, dar nu inseamna un scop in sine in niciun caz.

"Sa redevina un festival al publicitatii, al Ad-ului, al reclamelor"

Dar ce v-ati dori de la el?

Stii ce-am fi dorit noi foarte mult? Sa redevina un festival al publicitatii, al Ad-ului, al reclamelor, pentru ca, in momentul de fata, dupa ce se termina AdOr-ul, nu raman in urma lui reclame. Raman numai agentii! El este, prin urmare, un festival de agentii si nu un festival de publicitate si asta-i marea lui problema. De fapt una dintre problemele lui.

Cine a castigat anul asta? Leo Burnett. Dar nimeni nu tine minte ad-uri, nimeni nu tine minte idei, concepte, executii proaspete.

Ce-a ramas dupa Ad’Or-ul asta? Cearta dintre Tataru (Felix n.r., Presedinte GMP Group) si Naumovici (Bogdan n.r., CCO Leo Burnett), faptul ca Leo Burnett este de 5 ori Agentia Anului si anuntul ca la anul nu mai participa. Cam atat.

Cum ati califica lipsa unor agentii si dorinta de a nu inscrie lucrari?

Poate o sa va dau un raspuns care putea fi al unui sef de club din fotbal. Nu comentez decat de echipa mea, nu si de echipele altora.

"Ar trebui sa mai punem prin AdOr cate o caramida la cresterea industriei"

Cum l-ati vedea in viitor?

Festivalul este acum un concurs. Insa dincolo de asta eu l-as vedea si o alta dimensiune. Si anume sa transporte catre clienti si catre cei interesati de lumea publicitatii cate un mesaj din partea breslei publicitarilor. Pentru ca este un festival patronat, nu-i asa, de catre cel mai inalt for al publicitarilor  din Romania. Al celor care lucreaza in publicitate. Si ma refer la RAAA (Romanian Association of Advertising Agencies - Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania, UAPR n.r.).

Prin urmare, in fiecare an ar trebui sa mai punem prin AdOr cate o caramida la cresterea industriei. Dupa parerea mea tot in fiecare an ar fi bine sa avem o tema a industriei respective. Iar sub acea tema sa transmitem 1,2, maxim 3 mesaje catre clientii nostri. Astfel incat, in urma festivalului, sa ramana si niste agentii premiate si niste lucrari premiate, insa si o mica mutatie pozitiva a clientilor fata de publicitate si fata de noi, cei care o facem.

Pentru ca eu cred ca avem multe lucruri pe care breasla noastra a publicitarilor le mai are de rezolvat cu breasla clientilor de publicitate. Sunt inca multe “punti” care trebuie aruncate peste rauri. Si lucrul asta inca nu se face.

Faptul ca a castigat o agentie sau alta este mult mai putin imporatant. Nu aici ar trebui sa fie miza. Ce facem noi ca breasla si noi ca industrie e mult mai important. Este mult mai important ce mesaje transmitem catre piata, potentialilor clienti de publicitate.

Afecteaza lipsa unor agentii existenta, sau relevanta festivalului?

Intr-un fel da, si spuneam mai devreme ca festivalul acesta ar trebui sa ne reprezinte pe toti. Organizatorii trebuie sa vina si sa propuna ceva care sa fie acceptabil tuturor pentru ca este un festival al nostru al tuturor cei din publicitatea romaneasca.

"Singura ocazie in care noi, publicitarii romani, putem sa ne strangem "

Cum ati vedea aduse agentiile neparticipante din ultimii ani?

Nu stiu, pentru ca nu ma pot pune in locul lor pentru ca banuiesc ca fiecare a iesit dintr-un motiv al sau, dar ma gandesc ca ar putea exista o perspectiva superioara acestor motive pe care, daca am rezolva-o, am putea sa ne intalnim din nou la aceeasi masa si sa facem din nou o sarbatoare a publicitatii si nu o bataie.

Festivalul acesta este, pana la urma, singura ocazie in care noi, publicitarii romani, putem sa ne strangem sa schimbam un  gand sa bea un pahar de vin sa transmita un mesaj in piata. Ori noi am transformat chestia asta intr-o bataie, in care mai vine unul si spune “eu imi iau jucariile si plec”. In loc sa fie o sarbatoare continua o data pe an, el a ajuns sa fie o cearta continua.

"Sa fie cineva care sa ne intrebe pe toti ce vrem de la festivalul asta "

Ce ar trebui sa se intample, ca sa se mai adune toata lumea la o masa?

Cred ca daca v-as da raspunsul asta acum, ar trebui sa-mi dea licenta sa il si organizez (zambeste). Am spus si mai inainte, in primul rand sa fie cineva care sa ne intrebe pe toti ce vrem de la festivalul asta ca sa ne strangem la aceeasi masa. Avem nevoie de o minte luminata din fruntea RAAA-ului care sa faca asta.

Da. Festivalul este dat cu licenta, dar filosofia din spate trebuie sa fie RAAA-ul, pentru ca in fond este festivalul nostru. Acea minte luminata ar putea sa gasesaca o solutie sa ne aduca din nou impreuna. Pana la urma suntem prea putini ca sa ne permitem sa ne dusmanim.

Avem o munca foarte grea, in munca asta banii se castiga foarte greu si poate ar fi cazul ca cei care ne cred altfel sa stie asta: sa stie ce inseamna publicitatea, cat muncesti pentru o reclama, cat muncesti pentru o idee, de ce reclame de-afara arata asa si la noi arata altfel, si asa mai departe.

Avem foarte multe lucruri de spus, noi, ca industrie. Poate sunt si putini bani pe piata si din cauza asta ne batem pe un oscior in loc sa crestem o cireada de vite impreuna.


PUBLICITATE: