Sondaj pe campania de vaccinare. 56.6% dintre participanti - a fost pregatita foarte bine sau bine, 39.3% - a fost pregatita prost sau foarte prost
Miercuri, 10 Februarie 2021


Sondaj INSCOP pe campania de vaccinare. 56.6% dintre participanti - a fost pregatita foarte bine sau bine, 39.3% - a fost pregatita prost sau foarte prost

Credit: 
Asociatia Grupul de Gandire Strategica (www.strategicthinking.ro)

Cat priveste informatiile legate de vaccinul anti-Covid si campania nationala de vaccinare oferite de autoritati pana acum, 32.6% dintre respondenti apreciaza ca acestea sunt utile si suficiente, 49.5% ca sunt utile, dar insuficiente, iar 15.1% ca sunt inutile.

AdPlayers. info

Conform sondajului ”Perceptia publica asupra vaccinarii. Increderea romanilor in vaccinarea anti COVID19”, 92.6% dintre romani au auzit de campania de vaccinare a populatiei impotriva Covid-19 inceputa de tarile Uniunii Europene, inclusiv Romania, la finalul lunii decembrie. Sondajul a fost realizat de catre INSCOP Research si Verifield, in parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociatia Grupul de Gandire Strategica (www.strategicthinking.ro), in cadrul unui proiect independent de cercetare initiat si coordonat de Asociatie.

Sondajul de opinie, realizat in perioada 13 ianuarie – 3 februarie 2021, reprezinta o  evaluare independenta sintetica a opiniilor romanilor cu privire la vaccinarea anti-COVID 19.  Cercetarea sociologica este impartita in trei capitole, dintre care cel de-al doilea capitol se concentreaza asupra campaniei de vaccinare anti-Covid19. Prezentarea grafica a acestui capitol poate fi descarcata la https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/02/9.02.21-Cap.-2-Sondaj-VACCINARE-STG.pdf

Remus Stefureac, director Strategic Thinking Group / Asociatia Grupul de Gandire Strategica: ”Marea majoritate a populatiei (73%) are o parere buna despre decizia Uniunii Europene de a negocia si achizitiona vaccinurile anti COVID 19, iar peste jumatate (56%) apreciaza modul in care a fost pregatita campania de vaccinare in Romania. Totusi, jumatate dintre romani considera drept utile, dar insuficiente informatiile publice despre vaccinul anti-COVID19. De asemenea, implicarea Armatei in campania de vaccinare a fost o decizie utila, doua treimi din populatie (66%) considerand-o o idee buna, iar jumatate dintre romani considera ca Biserica ar trebui sa sprijine campania de vaccinare.

Barbu Mateescu, sociolog, membru in Consiliul Consultativ al Strategic Thinking Group: ”Implicarea cultelor religioase in campania de vaccinare este nepopulara in randul romanilor cu varsta sub 45 de ani. Publicul in randul caruia bisericile beneficiaza de incredere si sustinere este, insa, in principal compus din persoane cu varsta peste 45 de ani. Implicarea cultelor in campanie este, deci, utila pentru ca ajuta la cristalizarea deciziei pentru grupurile cele mai vulnerabile de populatie."

Ioan Hosu, doctor in sociologie, director al Centrului de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca: „Studiul de fata este rezultatul efortului pe care-l fac entitatile din acest parteneriat de a sustine informarea opiniei publice din Romania in chestiunea combaterii COVID 19. Aceste date ne ajuta sa intelegem modul in care este perceput procesul de vaccinare, gradul de informare si procesele aferente unor decizii asumate.”

ANALIZA EXTINSA A DATELOR

Campania de vaccinare in Uniunea Europeana

92.6% dintre romani au auzit de campania de vaccinare a populatiei impotriva Covid-19 inceputa de tarile Uniunii Europene, inclusiv Romania, la finalul lunii decembrie. 7.2% nu au auzit de aceasta campanie, iar 0.3% nu stiu sau raspund.

Implicarea Uniunii Europene in achizitia de vaccinuri

73.2% dintre participantii la sondaj au o parere buna despre decizia Uniunii Europene de a negocia si achizitiona vaccinurile anti-COVID19 destinate vaccinarii populatiei din toate statele membre ale Uniunii. 22.5% au o parere proasta despre aceasta decizie a UE. Ponderea non-raspunsurilor este 4.3%.

Analiza socio-demografica: Cei sub 45 de ani, cei cu un nivel de educatie scazut, cei inactivi potential activi sau gulere albastre, cei fara venit sau cu un venit redus tind sa aiba intr-o masura mai mare decat celelalte categorii socio-demografice o parere proasta despre decizia UE de a negocia si achizitiona vaccinurile anti-COVID19 pentru toate statele membre ale Uniunii.

Pregatirea campaniei nationale de vaccinare

56.6% dintre participantii la sondaj sunt de parere ca pana acum campania nationala de vaccinare impotriva Covid-19 a fost pregatita foarte bine sau bine, 39.3% ca a fost pregatita prost sau foarte prost. Nu stiu sau nu raspund 4.1%.

Analiza socio-demografica: Apreciaza ca pana acum, campania a fost pregatita bine sau foarte bine in special persoanele peste 60 de ani, respondentii cu studii superioare, inactivii pasivi, cei care nu au cont pe retele sociale si respondentii care castiga peste 3000 de lei.

Implicarea Armatei si a Bisericii in campania de vaccinare


In opinia a doua treimi dintre respondenti (66%) implicarea Armatei in derularea campaniei nationale de vaccinare este o idee foarte buna sau buna. Doar 30% considera implicarea institutiei drept o ideea proasta sau foarte proasta. 4% nu stiu sau nu raspund.

Analiza socio-demografica: Respondentii peste 60 de ani, cei inactivi pasivi, gulerele gri si persoanele cu studii superioare apreciaza implicarea Armatei in derularea campaniei de vaccinare drept o idee buna si foarte buna  intr-o proportie mai ridicata decat restul categoriilor socio-demografice.

Sunt de parerea contrarie in special tinerii intre 18 si 29 de ani, cei inactivi potential activi si respondentii fara venit.


49.8% dintre respondenti sunt de parere ca Biserica, indiferent de confesiune, ar trebui sa sprijine campania de vaccinare, in timp ce 46.3% se opun acestei idei, iar 4% nu stiu sau raspund.

Analiza socio-demografica: Sunt de parere ca Biserica, indiferent de confesiune, NU ar trebui sa sprijine campania de vaccinare in special locuitorii din regiunea Centru si respondentii intre 18 si 29 de ani, respectiv cei cu varsta intre 30 si 44 de ani.

Strategia de vaccinare pe grupe specifice de populatie

85.8% dintre romani sunt de acord cu ordinea categoriilor de persoane prioritare la vaccinare stabilita in cadrul strategiei nationale. 11.6% isi exprima dezacordul fata de ierarhia stabilita de autoritati.  Procentul non-raspunsurilor este 2.6%.

Analiza socio-demografica: Respondentii peste 60 de ani, gulerele albe si cei din urbanul mare sunt de acord intr-o proportie mai ridicata decat restul cu ordinea categoriilor de persoane prioritare la vaccinare.

Informatiile pe tema vaccinurilor si a vaccinarii


Cat priveste informatiile legate de vaccinul anti-Covid si campania nationala de vaccinare oferite de autoritati pana acum, 32.6% dintre respondenti apreciaza ca acestea sunt utile si suficiente, 49.5% ca sunt utile, dar insuficiente, iar 15.1% ca sunt inutile. Nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare 2.8%. Distributia opiniilor populatiei este clara si indica in mod necesar o densitate si o diversitate mai mare a informatiilor oficiale despre vaccinurile anti-COVID19 si vaccinare.

Analiza socio-demografica: Sunt de parere ca informatiile legate de vaccinul anti-Covid si campania nationala de vaccinare oferite de autoritati pana acum sunt utile si suficiente in special gulerele gri si respondentii care lucreaza la stat.

Considera ca informatiile legate de vaccinul anti-Covid si campania nationala de vaccinare oferite de autoritati pana acum sunt utile, dar insuficiente mai ales persoanele care au studii superioare, cele care locuiesc in urbanul mare si respondentii care castiga peste 3.000 de lei.

Persoanele care au studii primare, gulerele albastre si respondentii fara venit considera intr-un procent mai ridicat ca informatiile legate de vaccinul anti-Covid si campania nationala de vaccinare oferite de autoritati pana acum sunt inutile.

Administrarea vaccinurilor in locatii din afara unitatilor sanitare

Declara ca au incredere in administrarea vaccinului in locatii in afara unitatilor sanitare, inclusiv in caravane mobile, 53% dintre participantii la sondaj, in timp ce 45.3% isi exprima neincrederea in administrarea vaccinului in astfel de locatii, iar 1.8% nu stiu sau nu raspund.

Analiza socio-demografica: Au incredere in administrarea vaccinului in locatii in afara unitatilor sanitare mai ales respondentii cu varsta intre 45 si 59 de ani, cei cu studii superioare, gulerele albe, respondentii care locuiesc in regiunea Bucuresti-Ilfov si cei care castiga peste 3.000 de lei.

Nu au incredere in administrarea vaccinului in locatii in afara unitatilor sanitare mai ales respondentii cu varsta pana in 29 de ani, respondentii inactivi potentiali activi si persoanele fara venit.

Increderea in diverse tipuri de vaccin

Dintre diversele formulele de vaccin deja avizate pentru utilizare sau aflate in fazele finale de avizare, romanii au cea mai mare incredere in cel dezvoltat de Pfizer – BioNTech.

Astfel, 51.6% dintre romani declara ca au multa si foarte multa incredere in vaccinul Pfizer – BioNTech (SUA – Germania), in timp ce 33.6% declara ca putina si foarte putina incredere, iar 9.2% ca nu au auzit de acest vaccin. Nu stiu sau raspund 5.6%.

Analiza socio-demografica: Au multa si foarte multa incredere in vaccinul Pfizer – BioNTech mai ales respondentii cu varsta peste 60 de ani, cei cu studii superioare si gulerele albe.

In vaccinul Moderna au incredere multa si foarte multa 44.1% dintre respondenti, in timp ce 38.6% declara ca au putina si foarte putina incredere, iar 11.6% ca nu au auzit de acest vaccin. 5.7% nu stiu sau raspund.

Analiza socio-demografica: Au multa si foarte multa incredere in vaccinul produs de Moderna mai ales respondentii care au varsta peste 60 de ani, cei care locuiesc in regiunea Centru, respondentii care castiga peste 2000 de lei pe luna, respondentii cu studii superioare si gulerele albe.

Au incredere multa si foarte multa in vaccinul Oxford- AstraZeneca 38.5% dintre respondenti, in timp ce 35.7% declara ca au putina si foarte putina incredere, iar 17.3% ca nu au auzit de acest vaccin. 8.5% nu stiu sau raspund.

Analiza socio-demografica: Au multa si foarte multa incredere in vaccinul produs de Oxford – AstraZeneca mai ales respondentii care locuiesc in regiunea Centru, respondentii care castiga peste 3.000 de lei, cei cu studii superioare si gulerele albe.

In vaccinurile dezvoltate de China au incredere multa si foarte multa 17,8% dintre respondenti, in timp ce 58,7% declara ca au putina si foarte putina incredere, iar 16.4% ca nu au auzit de aceste vaccinuri. Ponderea non-raspunsurilor in acest caz este de 7.1%.

Analiza socio-demografica: In randul categoriei gulerelor gri si a respondentilor cu varsta intre 30 si 44 de ani se inregistreaza procente mai ridicate ale celor care au putina si foarte putina incredere in vaccinurile dezvoltate de China.

17.7% dintre romani declara ca au multa si foarte multa incredere in vaccinul Sputnik (Rusia), in timp ce 55.2% declara ca au putina si foarte putina incredere, iar 19% ca nu au auzit de acest vaccin. 8.1% este ponderea non-raspunsurilor.

Analiza socio-demografica: Au putina si foarte putina incredere in vaccinul Sputnik mai ales respondentii din categoria gulerelor gri, cu varsta intre 30 si 44 de ani, locuitorii din regiunea Centru si respondentii care castiga sub 1.000 de lei lunar.

Ipoteza vaccinarii sezoniere anti-COVID19

In cazul in care datele epidemiologice vor indica nevoia unei vaccinari sezoniere anti-COVID19 (la fel ca in cazul vaccinarii pentru virusul gripal), 57.6% dintre cei intervievati ar fi dispusi sa se vaccineze anual, 37.2% nu ar fi dispusi, iar 5.2% nu stiu sau nu raspund.

Analiza socio-demografica: Persoanele peste 60 de ani, inactivii pasivi, gulerele albe si persoanele cu un venit luna peste 3.000 de lei declara intr-un procent mai ridicat ca ar fi dispuse sa se vaccineze anual.

De parere contrarie sunt in special gulerele gri si respondentii fara venit.

Recomandari de la medicul de familie privind vaccinarea

75.7% dintre romani spun ca nu au primit niciodata recomandari privind vaccinarea de la medicul de familie sau de la medicul specialist, 11.6% ca au primit o singura data astfel de recomandari, iar 12.3% de mai multe ori. Nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare 0.4% din totalul esantionului.

Analiza socio-demografica: Declara ca nu au primit niciodata recomandari privind vaccinarea de la medicul de familie in special respondentii din categoria gulerelor albastre si cei fara venit.

DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie ”Perceptia publica asupra vaccinarii. Increderea romanilor in vaccinarea anti COVID19” a fost realizat de catre INSCOP Research si Verifield, in parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociatia Grupul de Gandire Strategica (www.strategicthinking.ro), in cadrul unui proiect independent de cercetare initiat si coordonat de Asociatie.

Datele au fost culese  in perioada 13 ianuarie - 3 februarie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice).  Volumul esantionului multistadial stratificat a fost de 1200 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, varsta, ocupatie) pentru populatia neinstitutionalizata a Romaniei, cu varsta de 18 ani si peste. Eroarea maxima admisa a datelor este de ± 2,8% la un grad de incredere de 95%.

O parte a activitatilor de cercetare din cadrul acestui proiect independent initiat de think-tankul STRATEGIC Thinking Group – Asociatia Grupul de Gandire Strategica a fost sponsorizata de AstraZeneca.

Partenerii media ai proiectului: Societatea Romana de Televiziune, Adevarul.ro, G4media.ro, PSNews.ro, Revista Cultura si Revista 22

Mai mult in Campanii, Cercetare, Research


PUBLICITATE: