Aproape jumătate dintre români aruncă mâncare gătită. Up România în parteneriat cu Reveal Marketing Research
Marti, 03 Iunie 2025

Mancarea gătită rămane principalul tip de aliment care ajunge la coșul de gunoi (46%), urmată de paine și produse de panificație (39%), fructe (28%) și legume (27%). 

AdPlayers. Info

83% dintre romani obișnuiesc să cumpere produse alimentare de cateva ori pe săptămană, dintre care 38% zilnic sau aproape zilnic.

46% dintre romani aruncă mancare gătită – aceasta fiind cea mai frecvent irosită categorie alimentară.

Achizițiile in exces și expirarea produselor sunt principalele cauze ale risipei alimentare (43%).

82% dintre respondenți utilizează strategii precum congelarea și depozitarea corectă a alimentelor pentru a combate risipa.

53% dintre respondenți admit că tradițiile sau valorile culturale ale familiei in care au crescut ii influențează in consumul de alimente.

Aproape jumătate dintre romani aruncă mancare gătită, potrivit unui nou studiu realizat de Up Romania, unul dintre principalii jucători din industria beneficiilor extrasalariale, in parteneriat cu Reveal Marketing Research.

Acest comportament se menține la un nivel ingrijorător și anul acesta, in ciuda faptului că obiceiurile de cumpărare a produselor alimentare au rămas constante, comparativ cu datele analizate anul trecut.

83% dintre respondenți au declarat că fac cumpărături de cateva ori pe săptămană, iar 38% zilnic sau aproape zilnic, iar risipa alimentară continuă să fie o problemă majoră.

Mancarea gătită acasă rămane principala formă de consum, in scădere ușoară față de anul trecut, cu cele mai ridicate valori inregistrate in randul femeilor (7,5 din 10 mese) și al persoanelor de peste 55 de ani (8,7 din 10 mese). Tinerii intre 18 și 24 de ani aleg mai des alternative precum comanda la domiciliu (1,8 din 10 mese) sau masa la restaurant (2,1 din 10 mese), ceea ce contribuie indirect la creșterea risipei alimentare.


„Romania aruncă anual aproximativ 2,5 milioane de tone de alimente – echivalentul a 150 de kilograme pe persoană. Este un fenomen care are consecințe nu doar economice, ci și sociale și de mediu. De aceea, la Up Romania ne implicăm activ in reducerea risipei alimentare prin programe și inițiative menite să incurajeze un consum responsabil și sustenabil," a declarat Elena Pap, Director Europa Up Group.

Majoritatea romanilor declară că se confruntă săptămanal cu o risipă de bani, din cauza alimentelor pe care le aruncă. Dacă 66% dintre respondenți au declarat că aruncă alimente in valoare de sub 50 de lei, 3% dintre cei care au participat la sondaj depășesc pragul de 200 lei. Tinerii continuă să raporteze pierderi mai mari, in timp ce persoanele peste 55 de ani demonstrează o gestionare mai eficientă a alimentelor și o conștientizare mai clară a impactului financiar.

Mancarea gătită rămane principalul tip de aliment care ajunge la coșul de gunoi (46%), urmată de paine și produse de panificație (39%), fructe (28%) și legume (27%). Tinerii intre 18 și 34 de ani sunt responsabili pentru cele mai mari niveluri de risipă, in contrast cu varstnicii, care aruncă semnificativ mai puțin.

Printre cele mai frecvente cauze identificate pentru risipa alimentară se numără cumpărăturile in exces (43%) și prepararea unor cantități prea mari de mancare (39%), obiceiuri intalnite mai ales in randul adulților intre 25 și 44 de ani. Alte motive includ refuzul de a consuma mancarea reincălzită și lipsa educației privind planificarea și conservarea alimentelor – aspecte care contribuie la perpetuarea fenomenului de risipă alimentară.

Atitudinile romanilor arată o conștientizare in creștere, dar și diferențe generaționale

Romanii incep să conștientizeze din ce in ce mai mult amploarea risipei alimentare, 64% dintre respondenți considerand-o o problemă gravă – in special femeile și persoanele cu varste intre 35 și 44 de ani. Sentimentul dominant este vinovăția, resimțit mai intens de femei (63%) și de adulții intre 45–55 de ani (59%).

Atunci cand vine vorba de măsuri concrete, femeile se declară mai implicate decat bărbații in combaterea risipei alimentare. Persoanele de peste 55 de ani se remarcă prin comportamente mai sustenabile: aruncă cel mai puțin, au pierderi financiare reduse (84% estimează pierderi sub 50 de lei pe săptămană) și respectă in continuare reguli invățate din familie, precum „să nu arunci mancarea".

Majoritatea respondenților aplică deja obiceiuri menite să reducă risipa: depozitarea corectă și congelarea alimentelor (82%), planificarea cumpărăturilor (78%) și estimarea corectă a porțiilor (76%). Aceste practici sunt mai frecvent adoptate de femei și de persoanele intre 35–44 de ani, in timp ce deschiderea față de astfel de soluții este mai redusă in randul tinerilor intre 25 și 34 de ani.

„Rezultatele studiului din acest an confirmă că romanii, in special persoanele mai in varstă și femeile, manifestă un interes crescut față de reducerea risipei alimentare. Deși comportamentele tinerilor arată incă o predispoziție mai mare spre risipă, presiunea socială și accesul la informații pot contribui la adoptarea unor obiceiuri mai responsabile. Este esențial să continuăm să investim in educație și conștientizare pentru a construi o cultură alimentară sustenabilă" a menționat Marius Luican, Director General al Reveal Marketing Research.

Valorile culturale din familie și educația continuă să influențeze comportamentul alimentar

Pentru 46% dintre romani, regula „să nu arunci mancarea" era impusă incă din copilărie – mai ales in cazul celor peste 45 de ani. In schimb, generațiile mai tinere au fost mai puțin expuse acestor norme tradiționale. Expresii precum „gandește-te la copiii flămanzi" sunt amintite de 69% dintre respondenți, in special de femei și de cei cu varste intre 35 și 55 de ani, ceea ce indică o influență clară a normelor culturale asupra percepției risipei.

Mai mult de jumătate dintre respondenți (53%) recunosc că tradițiile și valorile familiei in care au crescut le influențează comportamentul alimentar. Acest procent ajunge la 65% in randul celor peste 55 de ani, indicand o legătură puternică intre educația tradițională și grija față de resurse. La polul opus, tinerii sub 35 de ani se declară mai puțin influențați de aceste valori – doar 43% in segmentul 25–34 ani și 40% in randul celor de 18–24 ani.

Tinerii, cei mai predispuși la risipă, dar și receptivi la presiunea socială

Comportamentul alimentar al Generației Z (18–24 ani) indică un nivel ridicat de risipă – aceștia aruncă cel mai frecvent mancare gătită și raportează pierderi financiare săptămanale mai mari. In același timp, tot ei sunt cei care resimt cel mai acut presiunea socială atunci cand aruncă alimente – 34% dintre tinerii din această categorie declară că simt acest lucru, comparativ cu 28% din totalul eșantionului.

In același timp, tinerii sub 35 de ani preferă intr-o măsură mai mare comanda de mancare la domiciliu sau mesele in oraș. De altfel, reprezentanții Generației Z (18-24 ani) iau, in medie, 2 din 10 mese la restaurant.

Totodată, deschiderea lor față de adoptarea unor metode preventive de reducere a pierderilor alimentare este mai scăzută, comparativ cu persoanele intre 35 și 44 de ani, care se remarcă printr-o implicare crescută in combaterea risipei.

Datele studiului evidențiază o conștientizare tot mai mare la nivelul societății privind risipa alimentară, dar și diferențe semnificative intre generații in ceea ce privește comportamentele și percepțiile. Consolidarea educației alimentare și promovarea unor obiceiuri responsabile răman pași esențiali pentru reducerea acestui fenomen cu impact economic, social și ecologic.

Studiul a fost realizat online in randul persoanelor cu varste cuprinse intre 18 – 56+ ani, din mediul urban, pe un eșantion N=1017 respondenți. Eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%. Perioada de colectare a datelor: 15-24 martie 2025.

Cine este Up Romania

Up Romania face parte din Grupul Up, deservește peste 25.000 de clienți și peste 1.3 milioane de beneficiari pe Up Dejun, Up, Cadou, Up Vacanță, Up Cultură. La aceștia se adaugă peste 1.2 milioane de beneficiari pe Up Social din 150 de proiecte sociale naționale și locale care au fost realizate in ultimii 6 ani.  Cu o prezență de peste 22 de ani in Romania, compania oferă diverse instrumente de motivare și soluții financiare avantajoase pentru performanța businessului companiilor, printre care se numără produse și servicii pentru salariați, platforma de beneficii flexibile Up MultiBeneficii, servicii dedicate comercianților, precum și soluții personalizate pentru modernizarea sectorului de acțiune socială.

Up MultiBeneficii este soluția Up Romania dedicată companiilor, ce oferă gestionarea eficientă a beneficiilor extrasalariale puse la dispoziția angajaților. Platforma Up MultiBeneficii prezintă un pachet atractiv de beneficii și oferte speciale ce pot fi alese chiar de către angajat in funcție de nevoile sale, generand un avantaj competitiv pe piață pentru angajator, iar pentru angajat, autonomie și flexibilitate.

Up Romania, unul dintre principalii jucători din industria beneficiilor extrasalariale din piață, a lansat aplicația UpMobil+, un ecosistem digital pentru gestionarea beneficiilor extrasalariale și acces la oferte exclusive, produse și servicii de top, totul intr-un singur loc. Noua aplicație se adresează atat celor care beneficiază de produsele Up Romania, cat și publicului larg, care poate astfel să se bucure de avantaje speciale.

Prin intermediul campaniei „Redefinim Munca", Up Romania iși propune să schimbe perspectiva asupra muncii, aducand schimbări semnificative in abordarea acesteia. Up Romania este certificată Great Place To Work, pentru al treilea an consecutiv, in 2024. Detalii pe www.upromania.ro .

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din Romania și alte țări din Europa.

Mai mult in Cercetare, Research, Campanii


PUBLICITATE: