(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
De ceva vreme īncerc sa scriu o carte despre planning īn Romania. Si de fiecare data cānd recitesc nu-mi mai place ce am scris. Si toate gāndurile mele ramān acolo si sunt īnlocuite de alte si alte gānduri sau jumatati de gānduri. M-am hotarat ca vreau sa le īmpartasesc si ca vreau sa le supun criticilor. Asa īsi motiveaza Razvan Matasel (razvanmatasel.ro), Deputy Managing Director si Head Of Planning al agentiei Leo Burnett intrarea de saptamāna trecuta īn planningosfera, cum numeste chiar el propria proiectie a blogosferei.
Febra blogurilor cu subiecte mai mult sau mai putin profesionale, scrise de oameni importanti din industria de comunicare, a atins de multa vreme managerii companiilor. Multi dintre cei care scriu pe asemenea bloguri īnvārt deja, dintr-un condei, afaceri de sute de mii de euro ori conduc afaceri de milioane, uneori chiar de zeci de milioane de euro.Clubul blogurilor de Manager
Matasel se alatura unui club, nu putin numeros, de jucatori īn terenul industriei de media sau comunicare. Printre ei se mai numara Razvan Varabiescu, Director Executiv la Media Direction (varabiescu.ro), Bogdana Butnar (duckduckgooseandthensome.blogspot.com ), Bradut Florescu (bradut-florescu.blogspot.com) Director Executiv la DDB Bucharest, sau Stefan Stroe (stefanstroe.ro), tot de la (Leo Burnett).
Dealtfel, īntrega industrie de comunicare este tot mai prezenta pe internet, dar si pe blog, de cānd Marca Īnregistrata a plecat de la ProTV, sau īsi angajeaza redactori sezonieri precum picolitele de odinioara de la mare. Pāna si ziua sau ora de difuzare se tot schimba, pāna nu mai stii la ce ora este emisiunea publicitarilor, dupa cum spunea, tot pe blog, si Bradut Florescu (bradut-florescu.blogspot.com) Director Executiv la DDB. Marca Īnregistrata a fost si singura emisiune a breslei publicitarilor, pāna nu demult.Catalin Tolontan (tolo.ro), Director General al companiei Convergent Media - editorul cotidianului de sport - este Golgeter probabil la promovarea ponturilor din presa īn blogosfera. Vārful de atac de la echipa Gazetei Sporturilor (GSP) a trecut inclusiv testul publicitatii pe blog.
Beneficiar ale unor pase precise din adāncimea informatiilor de media, executivul Convergent suteaza sau uneori paseaza o parte din audienta si coechipierului sau Augustin Roman (gustiroman.ro) Director Executiv al companiei, si el cu ochii pe poarta audientei de profil. Ambii executivi conduc investitii serioase si o afacere care a adus numai anul trecut, īn casieria Convergent, aproximativ 7 milioane de EURO, dupa cum estima de curānd, pentru AdPlayers, Augustin Roman.
De cealalta parte, la MediaPro, nu neaparat īntr-o competitie directa cu managerii GSP, se afla Orlando Nicoara (orlando.ro) - Director General al diviziei MediaPro Interactiv. Nicoara conduce si el, cel putin o treime din publicitatea online din Romānia, dupa propriile estimari recente, facute pentru AdPlayers.
Tot īn aceeasi industrie, digitala cum īi mai spun altii, nu pot fi trecute cu vederea blogurile lui Doru Panaitescu (dorupanaitescu.ro) de la Initiative, cel al Evelinei Fabritius (evelin.ro) de la Splendid Media Interactive si Magnetique, blogul lui Radu Ionescu (raduionescu.ro) de la Kinecto, ori al lui Ciprian Stavar (despremere.ro) Consultant Independent, spune el. Stavar are, īn orice caz, state grele īn industria online.
Īn zona designului, consultantei si identitatii de brand mai pot fi īntālniti, pe blog, Cristian (Kit) Paul (kitblog.com) de la Brandient, Bogdan Brānzas (branzas.blogspot.com) de la Branzas, ori Stefan Liute (stefanliute.com) si Marius Ursache (mariusursache.com) de la Grapefruit.
Audienta?Audienta? Numarul cititorilor poate fi un fals criteriu de masurare al unui blog, spre deosebire de un website. Multi dintre cititorii blogurilor-manager sunt uneori tot oameni de decizie care conduc afaceri de milioane sau zeci de milioane de euro. Publicatii cum sunt ZF, BusinessMagazin, Capital, Saptamāna Financiara ar putea fi invidioase pe asemenea profile demografice ale audientei online.
Si, cu toate astea, cum se explica faptul ca putine bloguri profesionale au publicitate? Uneori te īntrebi de ce nu-si poate vinde singur publicitate pe blogul propiu Orlando Nicoara, seful MediaPro Interactiv. Ar putea genera un conflict de interese pe bugete care ar putea ajunge īn buzunarul unor alte publicatii online din grup, sau are altceva de vānzare asemanator unui site de corporatie?
Adevarata miza a blogurilor-manager nu este dupa cum se pare (numai) publicitatea. Deseori comentate de catre oameni recunoscuti pentru atuurile profesionale īntr-un domeniu, "blogurile manager" pot influenta decisiv o batalie si uneori o īntreaga industrie de profil, prin importanta generarii unor subiecte si nu neaparat numarul acestora ori numarul de cititori. Blogul-manager devine, practic, singurul canal de informatie care poate face prin excelenta managementul unor discutii īntr-o situatie de criza.
Si IAB Romānia este, probabil, un astfel de exemplu. Prima organizatie profesionala importanta din industria de publicitate pe internet s-a nascut practic pe blog. Disputa īn jurul unor subiecte legate de formalitatile de aderare, postate pe adresa iabromania.blogspot.com, a demonstrat ca influenta pe care o poate avea o tema pe blog poate limpezi sau, dimpotriva, poate scoate la suprafata securea razboiului īn industrie. Asa s-a īntāmplat la formarea asociatiei, spre sfārsitul anului trecut.
Cui se vinde si cāt face un blog de manager?Va fi oare blogul, urmatoarea frontiera pentru managerii din industria de comunicare? Desi multe dintre subiectele unor bloguri par sa fie puse īn egala masura atāt īn slujba persoanei, cāt si a managerilor respectivi, putem cāteodata distinge opinii independente personale ale autorilor, de cele ale managerilor companiilor. Granita este īnsa greu de tras.
De aici si dificultatea de a evalua cāt lucreaza un blog īn slujba unor centre de profit (nu patam īntelesul grupurilor de interese) si cāt īn slujba indepententului autor. Orlano Nicoara, pāna la jumatatea anului trecut izola Neogen, iar acum lucreaza cu Neogen. Razvan Varabiescu a fost la un pas sa lucreze pentru SplendidMedia, dupa ce demisionase de la Media Direction. Cāt avea el sa mai recunoasca, dupa plecare, ca Media Direction are cel mai bun departament de cumparare de media. Matasel spune si el, deasemenea pe blog, ca are cel mai puternic departament de planning.
Īn fond, cui se vinde si cāt face un blog de manager?