Potrivit cercetararii, principalele avantaje ale apartenenței Romaniei la UE sunt accesul la fonduri europene (65%), libertatea de circulație (58%), accesul la educație și muncă in alte țări UE (48%) și creșterea standardului de viață (32%).
AdPlayers. info
55% dintre romanii din mediul urban știu că Ziua Europei este celebrată pe 9 Mai, insă doar 37% ii cunosc semnificația istorică – Declarația Schuman și inceputul construcției europene, releva cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research care și-a propus să exploreze percepțiile romanilor asupra zilei.
Potrivit cercetarii, 7 din 10 romani cred că apartenența la UE a adus beneficii Romaniei, iar 35% dintre romani declară că au mare și foarte mare incredere in UE.
Principalele avantaje ale apartenenței Romaniei la UE sunt accesul la fonduri europene (65%), libertatea de circulație (58%), accesul la educație și muncă in alte țări UE (48%) și creșterea standardului de viață (32%).
Dezavantaje percepute ale apartenenței Romaniei la UE includ politicile impuse de la Bruxelles (54%), inegalități intre țările membre (48%), emigrarea forței de muncă (43%) și costurile de contribuție la bugetul UE (36%).
9 Mai, Ziua Europei: 55% cunosc data, doar 37% ii cunosc semnificația istorică
Datele celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research arată că 55% dintre romanii din mediul urban cunosc faptul că Ziua Europei este sărbătorită pe 9 Mai, in timp ce 35% recunosc că nu știu cu exactitate data.
Analiza pe segmente demografice relevă că bărbații (59%) sunt mai bine informați comparativ cu femeile (50%), iar gradul cel mai ridicat de informare se observă atat in randul tinerilor cu varste intre 18-24 de ani (61%), cat și in randul persoanelor de peste 55 de ani (62%).
In ceea ce privește semnificația Zilei Europei, doar 37% dintre romani indică corect Declarația Schuman – inceputul construcției europene, in timp ce 33% declară că nu știu, iar 20% menționează un alt moment din istoria UE – Tratatul de la Lisabona.
Ca tendință, tinerii intre 18-24 de ani și persoanele de peste 55 de ani sunt cei mai bine informați despre semnificația Zilei Europei, ambele categorii inregistrand scoruri cu 11% mai mari decat totalul eșantionului.
Participarea la evenimente de Ziua Europei e limitată in randul romanilor, doar 17% luand parte la astfel de evenimente de-a lungul timpului, in special tinerii intre 18-24 ani (29%) și cei cu venituri peste 6000 lei (24%).
„Observăm din datele studiului că extremele demografice – tinerii intre 18-24 de ani și persoanele de peste 55 de ani – tind să fie mai informate despre Ziua Europei și să manifeste o atitudine pro-europeană mai accentuată. Pentru tineri, apartenența la UE reprezintă un simbol al oportunităților, in timp ce pentru persoanele peste 55 de ani este mai degrabă un simbol al libertății, avand in vedere experiențele lor din perioada comunistă, marcată de restricții și izolare," a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
Romanii au mai multă incredere in instituțiile internaționale decat in cele naționale
Măsurand nivelul de incredere al romanilor in raport cu diverse instituții, observăm că increderea romanilor este semnificativ mai mare in instituțiile internaționale decat in cele naționale.
Guvernul și Parlamentul Romaniei se află la coada clasamentului in ceea ce privește increderea publică, ambele inregistrand un scor similar de doar 9% nivel de mare și foarte mare incredere. Urmează justiția (10%), presa (13%) și Curtea Constituțională (16%).
Pe de altă parte, NATO și Uniunea Europeană se bucură se bucură de o imagine mai favorabilă in randul romanilor. Astfel, 35% declară că au mare și foarte mare incredere in UE, iar 40% in NATO.
Tinerii intre 18-24 de ani se remarcă printr-un nivel crescut de incredere in UE (44%), iar in ceea ce privește NATO, cele mai ridicate scoruri se inregistrează atat in randul tinerilor intre 18-24 de ani (52%), cat și al persoanelor mature peste 55 de ani (48%).
Instituțiile europene beneficiază de un nivel moderat de incredere: 29% dintre romani declară că au mare și foarte mare incredere in Comisia Europeană, iar 25% in Parlamentul European.
Principalele beneficii ale apartenenței Romaniei la UE: fonduri europene (65%), libertate de circulație (58%) și oportunități de educație și muncă in statele membre (48%)
7 din 10 romani cred că apartenența la UE a adus beneficii Romaniei.
Percepția pozitivă este semnificativ mai ridicată in randul tinerilor intre 18–24 de ani (79% comparativ cu 67% total eșantion) și al persoanelor cu venituri peste 6000 lei (80%).
Romanii asociază apartenența la UE cu beneficii precum accesul la fonduri europene (65%), libertatea de circulație (58%), accesul la educație și muncă in alte țări membre (48%) și un nivel de trai mai ridicat (32%).
Ca tendință, persoanele peste 55 de ani valorizează mai mult accesul la fonduri europene (77%) și libertatea de circulație (68%), in timp ce tinerii intre 18–24 de ani consideră mai importante oportunitățile de educație și muncă in alte țări UE (48%), precum și creșterea nivelului de trai (40%).
Pe de altă parte, percepțiile critice față de UE includ politicile impuse de la Bruxelles (54%), inegalitățile dintre statele membre (48%), emigrarea forței de muncă (43%) și costurile de contribuție la bugetul UE (36%).
In ciuda acestor dezavantaje percepute, 60% dintre romani ar opta pentru rămanerea Romaniei in UE in cazul unui eventual referendum, in timp ce 17% ar susține ieșirea din UE, iar 23% sunt indeciși sau nu ar participa la vot.
Metodologie
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online in perioada 16.04-24.04.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1017 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din Romania și alte țări din Europa.
Cercetarea a fost realizata in cadrul Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din Romania.
Mai mult in Cercetare, Research