Catalin Tolontan: „Ziarele de sport tind sa devina numarul 1”
Joi, 04 Octombrie 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

„Spre deosebire de celelalte ziare, ale caror tiraje scad pretudindeni in lume, ziarele de sport tind sa devina numarul 1, ca tiraj si audienta, in multe tari din Europa. Asta se intampla in Spania, in Franta sau in Italia” a afirmat, pentru AdPlayers, Catalin Tolontan (foto), Director General la Convergent Media, editorul Gazetei Sporturilor, vorbind despre ziarele de sport comparativ cu altele.

„Sportul nu mai este un domeniu de nisa”

„Spre deosebire de cotidianul generalist, ziarul de sport ramane in picioare, pentru ca sportul nu mai este un domeniu de nisa”, mai explica oficialul GSP. „Sportul a ajuns o zona de entertainment si o industrie a  comunicarii extrem de importanta. Asta se vede si pe televizor acolo unde chiar daca audienta totala scade, audientele pe sport raman la un nivel destul de ridicat”.

In Romania, in perioada ianuarie – iunie 2007, Gazeta Sporturilor a vandut in total 10.924.567 de exemplare, devenind, sustin editorii, lider de vanzari pentru publicatiile sportive. Cu o medie de vanzari de 71.402 exemplare/aparitie pe prima parte a anului, Gazeta de la Convergent s-a clasat pe primul loc in topul celor mai bine vandute cotidiene de sport, spun oficialii de marketing si comunicare, citand cifrele de tiraj de la Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).

Potrivit editorilor, raportat la intreaga piata de cotidiene, Gazeta Sporturilor ocupa locul 3 ca numar de exemplare vandute, dupa Libertatea si Jurnalul National, dar inaintea altor ziare printre care se numara Pro Sport, cu o medie a vanzarilor de 65.390 exemplare/editie, Evenimentul Zilei - 62.532 exemplare/editie sau Romania Libera – 55.119 exemplare/editie.

Forta si slabiciunea ziarului de sport

Totusi, spre deosebire de un cotidian generalist, tirajul Gazetei Sporturilor oscileaza in primul semestru al anului de la o medie minima de aproape 55.000 exemplare, in luna ianuarie, la una de 93.000-94.000 de exemplare, in lunile martie si aprilie. Luna iunie a adus in medie, vanzari de 57.000 de exemplare. Cu alte cuvinte, fata de maximul de tiraj vandut, Gazeta Sporturilor inregistreaza valorile minime cu pana la 30% sau chiar 45% fata de maxime.

Spre comparatie, un ziar generalist cum este Evenimentul Zilei a avut o variatie de tiraj de aproape 10% fata de maxim, de la un tiraj de 67.000 de exemplare in luna ianuarie, la 61.800 in luna iunie a.c. Jurnalul National inregistreaza si el o diferenta in jur de 20% fata de tirajele maxime, avand o evolutie de la 83.000 exemplare in ianuarie, la 102.000 in luna aprilie, pentru ca, in luna iunie sa aiba vanzari de 77.500 exemplare.

„Sezonalitatea unui ziar de sport este forta si slabiciunea acelui ziar. Este forta acelui ziar pentru ca obiectul unui ziar de sport este pasiunea cititorilor pentru sport”, spune Catalin Tolontan, despre variatia de tiraj a unui ziar de sport, in comparatie cu ziarul generalist.

Pierde sau castiga un astfel de ziar din evolutia de tiraj? „Tarifele de publicitate variaza in directa legatura cu evenimentul sportiv”, explica Tolontan, vorbind despre legatura intre costul publicitatii pe ziarele de sport si variatia tirajelor, datorate interesului diferit fata de sport.

„Intotdeauna, marile evenimente sportive, spre exemplu Campionatul European sau Olimpiada, presupun cresteri de tarife la ziarele mari, pentru ca aceste evenimente duc la cresterea tirajului, a audientei prin interesul acordat evenimentului respectiv”, arata Catalin Tolontan. „Acest lucru se intampla si in Romania. In fiecare an cu evenimente sportive majore, Gazeta Sporturilor are expuneri speciale, oportunitati speciale si preturi speciale”.

Viitorul?

„Pentru noi este absolut incurajator ca, in conditiile cresterii cu 50% pe an a numarului de oameni care intra pe Internet -  GSP a ajuns la 120-130.000 de vizitatori unici pe zi - reusim sa ne mentinem tirajul si pe editia tiparita”, adauga directorul de la Gazeta Sporturilor.

„In conditiile in care presa tiparita, in general, ramane doar suportul de reputatie, al platformelor de comunicare, noi reusim sa ne mentinem un caracter popular si puternic din perspectiva tirajului si audientei Gazetei Sporturilor”, conchide Tolontan.


PUBLICITATE: