Cei mai mulți dintre romani aleg să completeze Formularul 230 online (43%) sau să il depună in format fizic la sediul ONG-ului/ bisericii alese (39%).
AdPlayers. Info
Cel mai recent studiu Reveal Marketing Research a analizat atitudinile și comportamentele romanilor referitor la redirecționarea procentului de 3,5% din impozitul pe venit, in contextul in care termenul limită pentru completarea formularului a fost 25 mai 2025. După această dată, suma va fi direcționată automat către bugetul de stat.
67% dintre romanii din mediul urban au redirecționat 3,5% din impozitul pe venit cel puțin o dată, in măsură semnificativ mai mare cei cu varste intre 35-44 ani (80%).
Romanii preferă să redirecționeze impozitul in principal către ONG-uri pentru copii și educație (39%), cazuri medicale individuale (37%) și biserici sau parohii (18%).
Cei mai mulți dintre romani aleg să completeze Formularul 230 online (43%) sau să il depună in format fizic la sediul ONG-ului/ bisericii alese (39%).
Redirecționarea impozitului este puternic influențată de relațiile personale: 6 din 10 romaniau fost rugați de cineva cunoscut să completeze Formularul 230.
90% dintre romani cred că redirecționarea a 3,5% din impozit este utilă, iar 82% au incredere că banii ajung la destinația corectă.
33% dintre romani nu au redirecționat niciodată 3,5% din impozitul pe venit
Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 83% dintre romanii din mediul urban sunt familiarizați cu posibilitatea de a redirecționa pană la 3,5% din impozitul pe venit către o cauză non-profit, prin completarea Formularului 230.
67% dintre romani declară că au redirecționat cel puțin o dată 3,5% din impozitul pe venit, acest comportament fiind semnificativ mai răspandit in randul persoanelor cu varste intre 35-44 de ani (80%). Dintre cei care au redirecționat, 43% au transformat acest gest intr-un obicei anual, comparativ cu 24% care completează formularul doar ocazional.
Pe de altă parte, 33% dintre romani nu au redirecționat niciodată 3,5% din impozitul pe venit, procentul fiind semnificativ mai ridicat in randul tinerilor cu varste intre 18-24 de ani (58%).
In ceea ce privește sursele de informare, majoritatea romanilor au aflat pentru prima dată despre Formularul 230 de la un prieten sau o rudă (26%), de la angajator (25%) sau direct de la un ONG (19%).
„Rezultatele studiului arată că romanii sunt deschiși să redirecționeze procentul 3,5% din impozitul pe venit, mai ales cand cunosc cauza sau la indemnul cunoscuților. In acest context, studiile de tip U&A și Segmentare sunt instrumente valoroase pentru ONG-uri, ajutandu-le să ințeleagă in profunzime tipologiile donatorilor, motivațiile acestora și să identifice cele mai eficiente strategii de comunicare pentru a crește redirecționarea impozitului pe venit," a declarat Marius Luican, Director General, Reveal Marketing Research.
59% dintre romani au fost rugați de cineva cunoscut să completeze Formularul 230
Analiza arată că, in general, redirecționarea impozitului este puternic influențată de relațiile personale. 59% dintre romani au fost rugați de cineva cunoscut să completeze formularul, procent care urcă la 65% in cazul tinerilor cu varste intre 25-34 de ani, la 69% pentru cei intre 35-44 de ani, iar in randul persoanelor cu venituri lunare de peste 5.000 lei ajunge la 79%.
Cei care au completat formularul au direcționat cel mai frecvent sumele către ONG-uri pentru copii și educație (39%), către cazuri medicale individuale (37%) și către biserici sau parohii (18%).
Analiza pe segmente socio-demografice arată că ONG-urile care sprijină copiii și educația sunt preferate intr-o măsură mai mare de către persoanele care au copii (44%), in timp ce ONG-urile pentru protecția animalelor sunt alese mai degrabă de tinerii cu varste intre 18-24 de ani și de cei fără copii – ambele categorii inregistrand un procent de 17%, comparativ cu 10% la nivelul intregului eșantion.
Procedura de depunere preferată este completarea online (43%), iar 39% aleg să il depună in format fizic, direct la sediul ONG‑ului sau al bisericii.
90% dintre romani cred că redirecționarea a 3,5% din impozit este utilă, iar 82% au incredere că banii ajung la destinația corectă
90% dintre romani cred, in mare și foarte mare măsură, că mecanismul de redirecționare a 3,5% din impozitul pe venit este util și eficient pentru sprijinirea societății civile, iar 82% au incredere că sumele ajung la destinația corectă.
Principalii factori care i-ar motiva pe romani să completeze din nou formularul de redirecționare includ cunoașterea directă a unei cauze care are nevoie de sprijin (53%), simplificarea procesului de completare și trimitere (37%), accesul la mai multe informații despre cum funcționează și de ce este important acest mecanism (32%) și o promovare mai eficientă in mass-media (31%).
Ca tendință, persoanele de peste 55 de ani sunt mai interesate să cunoască direct cauza care are nevoie de sprijin (63%). Cei care nu au completat pană acum formularul iși doresc, intr-o proporție mai mare, ca acesta să fie mai ușor de completat (40%) și să primească mai multe informații despre cum funcționează și de ce este important acest mecanism (40%). In același timp, tinerii cu varste intre 25- 34 de ani (36%), precum și cei care au completat pană in prezent cel puțin o dată formularul (36%), consideră importantă o promovare mai bună in mass-media.
Metodologie:
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online in perioada 09.05-15.05.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1008 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din Romania și alte țări din Europa.
Pentru a susține piața de marketing și comunicare din Romania, compania de cercetare a lansat Reveal Market Resources, un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității.
Mai mult in Cercetare, Research, CSR, Responsabilitate Sociala