Alarma privind riscurile si efectele dependentei de jocuri de noroc. Code for Romania solicita CNA integrarea de mesaje de avertizare a populatiei.
Luni, 23 Octombrie 2023


AdPlayers. info

Asociatia Code for Romania a depus la Consiliul National al Audiovizualului solicitarea de introducere la nivel national, pe toate canalele de televiziune si radio, a unui mesaj de avertizare cu privire la riscurile jocurilor de noroc si dependenta asociata jocurilor de noroc.

Demersul vine in saptamana in care organizatia a lansat platforma SanatateaMintala.ro, a doua solutie din Campania Asteapta-te, romane. #PUTEM3000*, in care Code for Romania a promis ca va lansa cate o solutie digitala pentru Romania in fiecare saptamana pana la sfarsitul anului. Platforma vine cu informatii vitale privind afectiunile de sanatate mintala, inclusiv probleme comportamentale precum dependenta de jocuri de noroc.

Ca masura suplimentara in sprijinul populatiei, avand in vedere impactul semnificativ al jocurilor de noroc asupra sanatatii mintale a intregii societati, solicitam sprijinul institutional in implementarea acestui mesaj esential pentru protejarea populatiei, indiferent de varsta si categorie sociala, am facut si acest demers catre CNA.

Asociatia propune un text de avertizare concret si informativ, menit sa sensibilizeze publicul cu privire la pericolele asociate jocurilor de noroc, mesajul de baza al campaniei fiind acesta:

Cat te costa de fapt jocurile de noroc?

Renunta la ele inainte sa fie prea tarziu.

 

La mesajul de baza se adauga informatie suplimentara, cu variante difuzabile alternativ:

Pentru fiecare persoana dependenta, alte sase persoane dragi sunt afectate. / Dependenta de jocuri de noroc vine cu o rata a suicidului mai mare decat in cazul oricarei alte dependente. / Copiii si adultii vulnerabili sunt expusi riscului de a deveni dependenti de jocurile de noroc. / Iti poti pierde familia, prietenii, locul de munca, viata.

Autorii demersului isi exprima increderea ca vor beneficia de sprijinul si colaborarea CNA pentru o campanie eficienta de prevenire a dependentei de jocuri de noroc in Romania.

 

Textul integral al solicitarii adresate CNA de Code for Romania:

Catre: Consiliul National al Audiovizualului

In atentia:

Presedintei CNA, Maria Monica Gubernat, vicepresedintelui CNA, Valentin-Alexandru Jucan, si membrilor CNA Nicolaie Balasa-Sorescu, Orsolya-Eva Borsos, Oana Simona Dinca, Ionel Palar, Cristina Ancuta Pocora, Rasvan Popescu, Dorina Rusu, Ramona Elena Sorescu, Mircea Toma.

Referitor la:

Introducerea pe toate canalele de TELEVIZIUNE si RADIO a unui mesaj de avertizare privind riscurile legate de jocurile de noroc si efectele dependentei de jocuri de noroc, pentru o protectie mai eficienta a populatiei de toate varstele si categoriile sociale impotriva jocurilor de noroc, impotriva prejudiciilor si tulburarilor asociate dependentei de jocuri de noroc.

Asociatia Code for Romania - Codeaza pentru Romania transmite urmatoarele:

Avand in vedere ca:

- Comportamentele adictive precum jocurile de noroc sunt recunoscute international drept tulburari de sanatate mintala (OMS);

- Pentru fiecare persoana care are probleme cu jocurile de noroc, alte sase persoane sunt afectate (studiu 2021);

- La nivel institutional, in Romania, lipsesc initiativele de a trata dependenta de jocuri de noroc drept problema de sanatate si problema a comunitatii extinse;

- Nu exista o strategie nationala sau o abordare sistemica a institutiilor statului in prevenirea, gestionarea, combaterea fenomenului si efectelor jocurilor de noroc;

- Nu exista activitati de preventie sau tratament pentru dependenta de jocuri de noroc;

- Nu exista instrumente de monitorizare a fenomenului in randul persoanelor afectate si al familiilor acestora;

- Elemente de jocuri de noroc sunt din ce in ce mai prezente si in jocuri video sau aplicatii de joc (inclusiv in cele destinate copiilor);

- Codul etic de comunicare responsabila in domeniu al Oficiului National pentru Jocuri de Noroc nu protejeaza in mod real minorii, categoriile vulnerabile si populatia generala de publicitatea la jocuri de noroc;

- Doar in anul 2022 au fost acordate licente pentru aproape 90.000 de aparate de tip slot-machine (cunoscute popular ca „pacanele");

- Initiativele de responsabilitate sociala privind jocurile de noroc vin cu impact favorabil industriei (exemplu: panouri „Joc responsabil" pe toata suprafata disponibila pentru afisaj in pasajul Universitatii, Bucuresti);

- Abordarea „joc responsabil" centreaza discursul pe responsabilitatea individuala si submineaza tocmai structurile si institutiile care ar trebui sa asigure politici publice si mecanisme pentru medii de trai sanatoase, indreptand atentia spre comportamentul persoanei care se confrunta cu dependenta si la un posibil esec al acesteia de a se feri sau proteja de dependenta de jocuri de noroc;

- Povara comportamentului de jocuri de noroc este estimata ca fiind de pana la 75% din cea a afectiunilor depresive sau a consumului de alcool si pana la de trei ori mai mare decat cea a dependentei de droguri (studiu 2021);

- Individul nu este afectat doar financiar: starea de sanatate este de asemenea afectata prin cresterea stresului si afectarea relatiilor sociale, cu impact negativ asupra educatiei, muncii, a vietii de familie si a vietii zilnice in general. Aceste efecte negative sunt mai prezente, in mod disproportionat, in randul grupurilor vulnerabile si marginalizate;

- Potrivit studiilor internationale, dependenta de jocuri de noroc vine cu cea mai mare rata a suicidului, comparativ cu orice alta dependenta (studiu 2022).

SoLICITAM:

Introducerea pe toate canalele de TELEVIZIUNE si RADIO a unui mesaj de avertizare privind riscurile legate de jocurile de noroc si efectele dependentei de jocuri de noroc, pentru o protectie mai eficienta a populatiei de toate varstele si categoriile sociale impotriva jocurilor de noroc, impotriva prejudiciilor si tulburarilor asociate dependentei de jocuri de noroc.

Textul de baza obligatoriu propus de Asociatia Code for Romania este:

Cat te costa de fapt jocurile de noroc?

Renunta la ele inainte sa fie prea tarziu.

La care se adauga informatie suplimentara, cu variante difuzabile alternativ:

Pentru fiecare persoana dependenta, alte sase persoane dragi sunt afectate. / Dependenta de jocuri de noroc vine cu o rata a suicidului mai mare decat in cazul oricarei alte dependente. / Copiii si adultii vulnerabili sunt expusi riscului de a deveni dependenti de jocurile de noroc. / Iti poti pierde familia, prietenii, locul de munca, viata.

Solicitam de asemenea ca textul de avertizare sa fie transmis si in variante destinate minoritatilor nationale si populatiei vulnerabile care nu vorbeste limba romana, inclusiv refugiati.

Mesajul este adaptat pentru publicul romanesc din campania cu aceeasi destinatie realizata de Institutul Olandez pentru Sanatate Mintala si Dependente Trimbos (Utrecht, Tarile de Jos) si derulata din 2021 pana in prezent. Mesajul este disponibil gratuit si utilizabil exclusiv pentru avertismente destinate consumatorilor privind riscurile jocurilor de noroc. Modificarea textului, exploatarea comerciala si revanzarea sunt interzise.

Toate datele prezentate sunt analizate pe larg in Raportul Code for Romania privind dependentele, ampla cercetare ce va fi lansata in luna noiembrie in cadrul unui eveniment de presa.

 

Asteptam cu incredere sprijinul si colaborarea CNA si va stam la dispozitie pentru orice informatie suplimentara necesara pentru a concretiza demersul nostru.

SanatateaMintala.ro:

Platforma contine o mapare a actorilor relevanti din domeniul sanatatii mintale in sectiunea Cine ce Face, categorisiti dupa institutii publice, ale Uniunii Europene, organizatii interguvernamentale si organizatii neguvernamente internationale si nationale;

O mapare si o descriere a cadrului legislativ in domeniul sanatatii mintale;

O colectie de fise/articole pe intelesul tuturor despre cele mai frecvente tulburari de sanatate mintala, categorisite alfabetic in sectiunea Dictionar.

Ghiduri utile cu informatii pentru studenti, profesori, familie, lucratori sociali, cei care lucreaza cu publicul etc.

O sectiune pentru urgente unde centralizam liniile telefonice de urgenta relevante.

Un chestionar-quiz de sanatate mintala ce are rolul de a evalua gradul de familiaritate al utilizatorului cu domeniul sanatatii mintale, realizat dupa modelul "Mental Health Awareness Quiz" al Center for Disease Control and Prevention al guvernului SUA.

In cadrul Campaniei Asteapta-te, romane. #PUTEM3000, Code for Romania vine sa rezolve cate o problema a Romaniei in fiecare saptamana, pana la sfarsitul anului. „Noi nu mai asteptam «pana la anul». Nu mai putem astepta dupa altii. Rezolvam o problema a Romaniei in fiecare saptamana. Alatura-te celor care nu se mai asteapta decat pe ei insisi" este indemnul campaniei fara precedent prin numarul de solutii digitale lansate intr-un timp scurt, avand ca beneficiari toti cetatenii Romaniei.

In fiecare saptamana, Code for Romania lanseaza cate o noua solutie cu care vom face Romania mai buna prin tehnologie, cate o solutie pe care ne-am fi asteptat sa o avem intr-un stat functional. Acasa, in siguranta si SanatateaMintala.ro sunt primele doua solutii digitale din seria de 12 solutii pregatite de Code for Romania si partenerii nostri. Voluntarii, prietenii, partenerii organizatiei, dar si cei care nu ne cunosc inca sunt chemati sa se alature si sa sprijine initiativele organizatiei, popularizand si sustinand dezvoltarea de solutii digitale pentru Romania.

Code for Romania, organizatie non-guvernamentala din Romania, este cea mai mare organizatie de tehnologie civica din lume, cu o comunitate de peste 3000 de ingineri voluntari. Din 2016 identifica probleme sociale sistemice si generalizate si construieste pro bono infrastructura digitala de care Romania are mare nevoie. Misiunea organizatiei este sa ajute la rezolvarea cat mai multor probleme sociale prin intermediul tehnologiei. Pana acum, Code for Romania a dezvoltat peste 45 de solutii digitale vitale pentru Romania, inclusiv infrastructura digitala pentru gestionarea crizei Covid-19 si a crizei refugiatilor din Ucraina. Aceste solutii au sprijinit pana acum peste 20 de milioane de oameni.

Mai mult in Media, TV,


PUBLICITATE: