Presa locala a ramas relevanta. Atat in publicul atins cat si in publicitate.
Joi, 28 Ianuarie 2016
 adplayers. info

Presa locala a ramas relevanta pe plan local, atat sub aspectul publicului atins cat si al pietei de publicitate, chiar in contextul schimbarilor generate de criza economica si dezvoltarea mediului online. Este poate cea mai interesanta concluzie a Conferintei „Presa locala – dezvoltare prin transparenta” organizate de BRAT, la sfarsitul saptamanii trecute. Intalnirea a reunit peste 80 de reprezentanti ai presei locale, delegati ai Consiliului Concurentei, ANAP si Reprezentantei din Romania a Comisiei Europene.

Toti reprezentantii presei locale, fara exceptie, au fost de acord ca pentru a putea depasi situatia critica a presei scrise locale este necesara sustinerea acesteia si din surse guvernamentale. Presa locala scrisa, fie tiparita sau online, a devenit aproape singura surs de stiri locale, sporind astfel importanta ei pentru comunitatile locale, dar si pentru dezvoltarea locala sau regionala a Romaniei.

Problemele: generale si locale.

In cadrul intalnirii a fost dezbatuta situatia presei locale din Romania, afectata atat de problemele generale ale societatii sau mass media romanesti. Printre probleme au fost enumerate lipsa unei legislatii adecvatate, fiscalitatea excesiva, descresterea investitiilor in publicitate si modificarile obiceiurilor de consum media ale populatiei, precum si de problemele specifice presei locale. Dintre acestea - deprofesionalizarea si lipsa personalului calificat, pe fondul problemelor financiare, probleme specifice distributiei de presa, dificulati in accesarea fondurilor publice destinate publicitatii utilizand criterii profesionale.

Printre conditiile ca presa locala sa isi poata apara interesele si sustine proiectele a fost adusa in discutie necesitatea ca aceasta sa devina relevanta si la nivel national, sa faca eforturi pentru coagularea intereselor sale. Astfel, presa locala poate propune si sustine proiecte, in relatia cu Guvernul sau alte autoritati ale statului, ce pot aduce solutii la o parte dintre problemele mentionate anterior.

Ce este de facut? Ispas, Alecu, Avadani:

Silviu Ispas, Presedintele BRAT, a subliniat ca Biroul Roman de Audit Transmedia a ramas in prezent printre singurele organizatii de media ce reprezinta interesele presei scrise din Romania. Ispas a caracterizat situatia presei scrise locale ca fiind critica, aratand ca pentru a rezolva problemele acesteia este nevoie de multa implicare si proiecte sustinute. El a mai mentionat ca BRAT este o institutie semnificativa a industriei de media si publicitate, a presei scrise in mod particular, care a demonstrat pe parcursul existentei sale capacitatea de a prelua ideile industriei si de a raspunde la nevoile acesteia prin lansarea unor proiecte esentiale presei scrise.

Alin Alecu, Managing Director al ARBOmedia, a pus accentul pe importanta auditarii si masurarii independente a performantelor presei locale in relatia cu agentiile si clientii de publicitate. Alecu a mai vorbit despre avantajele unei structuri asociative in realizarea obiectivelor comune, atrangand atentia asupra oportunitatii oferita de BRAT in vederea realizarii de proiecte in beneficul presei in cadrul asociatiei.

Director Executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avadani, a vorbit despre vulnerabilitatile principale cu care se confrunta presa scrisa sunt legate de aspectele economice, generate de scaderea volumelor investite in publicitate, competitia pentru bugetele de publicitate cu restul mass media dar si probleme legate de distributia publicatiilor tiparite si distribuirea gratuita a continutului in mediul online.

Oficialul CJI a evidentiat de asemenea cateva posibile solutii generale pentru a reduce efectele acestor vulnerabilitati: transparenta proprietatii de media si a surselor de finantare, aderare comunitatii jurnalistice la standarde editoriale clare, acordarea de facilitati economice industriei de media si sindicalizarea serviciilor si achizitiilor.

Legislatie si declaratii proprii. Agentia Nationale pentru Achizitiile Publice (ANAP)

Bogdan-Paul Dobrin – Director in cadrul Agentiei Nationale pentru Achizitiile Publice (ANAP) a prezentat modificarile aduse legislatiei prin noua lege a achizitiei publice, subliniind modificarea criteriului de atribuire a fondurilor publice pentru publicitate publica. Reprezentantul ANAP a mai spus ca performantele produselor media nu vor mai fi doar declarate de detinatori, fie ca vorbim de presa scrisa, online sau altele, normele urmand sa prevada obligativitatea unei forme de audit sau masurare a acestor performante, de catre un organism independent. Noua legislatie, impreuna cu normele metodologice sunt asteptate sa fie finalizate si sa intre in vigoare pana la jumatatea anului 2016.

Mihai Anita – Partner PricewaterhouseCoopers a subliniat importanta realizarii auditului de tiraje dupa standarde si metodologii internationale, respectand atat rigorile internationale de audit precum si standardele si regulamentele specifice auditului de tiraje si difuzarii de presa. El a dat exemple de riscuri la care se supun clientii de publicitate ce decid sa investeasca in publicitate in publicatii ce nu beneficiaza de un audit conform unor standarde acceptate national, punand de asemenea accent pe necesitatea corectitudinii si comparabilitatii cifrelor de audit de tiraje.

Importanta cifrelor si argumentelor in achizitiile de media

Gabriela Lupsa, Senior Press & Radio Buyer, Zenith Romania a subliniat importanta cifrelor de difuzare auditate, a datelor de audienta si a monitorizarii independente a aparitiilor machetelor publicitare pentru acordarea bugetelor de publicitate nationale. In contextul unei concurente din ce in ce mai mari pentru bugetele de publicitate ale marilor clienti privati, Lupsa a mai spus ca importanta cifrelor si a argumentelor profesioniste in achizitiile de media este din ce in ce mai mare.

Responsabila de achizitii media Zenith Romania a mai spubliniat ca atentia clientilor pentru eficienta investitiilor in publicitate creste in c ontextul diminuarii bugetelor de publicitate investite. Astfel, documentarea si masurarea profesionista a performantei presei locale, utilizand aceleasi standarde ca si in cazul presei nationale, devine un factor esential in modul in care agentia de publicitate decide sa aloce bugetele pe care le gestioneaza.

Cristina Guseth, Director al Freedom House Romania, a prezentat proiectele pe care asociatia pe care o conduce le desfasoara in beneficiul presei locale, mentionand printre acestea proiectul „Initiativa pentru o justitie curata” si seminariile dedicate instruinii reprezentantilor presei locale in dezvoltarea produselor media online pe care le detin.

Alaturi de  Arina Ureche, Director General BRAT, mai multi reprezentanti ai publicatiilor locale au comentat o serie de proiecte pe care presa locala le-a desfasurat in ultimii ani si care au avut efecte benefice asupra propriilor afaceri de presa. Printre acestea, au fost scoase in evidenta produse editoriale realizate pe diverse teme, solutii de imbunatatire a difuzarii publicatiilor si de colectare mai buna a veniturilor generate de vanzarea tirajului, metode de crestere a veniturilor din publicitatea locala.

Mai mult in Presa Scrisa


PUBLICITATE: