Intra AdPrint īn razboiul agentiilor?
Luni, 12 Februarie 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Cāstigatorii festivalului de publicitate AdPrint 2007 au fost anuntati. Asa aflam ca festivalul este unul al echipelor de creatie, iar cāstigatorii sunt agentiile.

Pozitia nu este neaparat una surprinzatoare. Printre premiile AdPrint au ramas inclusiv cele de pe vremea cānd festivalul era unul de print, al agentiilor autohtone. „Agency of Angels” nu are nicio legatura cu „Creative Teams” iar festivalul nici macar nu evita sa nominalizeze numele premiilor ca fiind unele de agentie.

Dinamica echipelor de creatie, nu neaparat numai pe piata romāneasca, oameni care se pot afla astazi la o agentie si māine la alta, a fost cu siguranta si motivul principal pentru care festivalul a trecut cu vederea numele oamenilor din echipele de creatie.

Aflam asadar ca autorii lucrarilor de la AdPrint sunt, īn multe cazuri, companii care au promovat chiar numele agentiilor īn numele echipelor participante. Numele oamenilor din echipele de creatie, asa cum s-a pozitionat festivalul european īn ultimii 3 ani, a ramas mai mult un criteriu de diferentiere īn rāndul participantilor din afara Romāniei.

Initial echipe de art director & copywriter, AdPrint se prezinta si īn 2007, mai mult decāt anul trecut, un mix de festival. Un festival de „echipe  de creatie” - cu numele oamenilor care au pus creionul pe lucrarile din concurs si un festival de „echipe de agentii” - echipe generice, derivate din numele agentiilor de la care provin lucrarile.

De aici, si cāteva īntrebari firesti. A devenit AdPrint un festival al agentiilor? Sa fi renuntat AdPrint la numele oamenilor de creatie din numele echipelor de creatie autoare ale print-urilor la initiativa proprie sau la sugestia agentiilor? Ascunde AdPrint criza de resurse umane din publicitate care face ca “echipe de creatie” sa apartina astazi altor „echipe de agentii”? Sunt īntrebari interesante ale caror raspunsuri nu sunt usor de aflat.

Cu atāt mai greu cu cāt anuntarea “echipelor” cāstigatoare pare sa accentueze orientarea festivalului catre un festival al agentiilor si nu al echipelor de creatie. Īnvingatorii de la AdPrint 2007 nu mai sunt echipele de creatie care lucreaza astazi sub umbrela unor agentii, ci īnsasi umbrela - agentiile de publicitate. Sa fie, aceasta, si tendinta viitoare a festivalului? Sa fi descoperit AdPrint ca festivalul poate avea lucrari mai multe si de calitate daca trece peste numele oamenilor de creatie? Sa fie īngropate, oare, numele oamenilor de creatie - initial arma de pozitionare a festivalului european – pentru drapelul glorios al agentiilor?

Raspunsurile ar putea rezolva si o īntrebare mai delicata: Va intra AdPrint īn razboiul agentiilor? Si, daca da, se va transfoma AdPrint dintr-o competitie europeana a echipelor de creatie īntr-o competitie europeana a agentiilor de publicitate?


PUBLICITATE: