Festivalul de Muzică Veche București 20 de ani de armonii și descoperiri
Vineri, 14 Noiembrie 2025

Ajuns la ediția a 20-a, FMVB s-a deschis pe data de 9 noiembrie, la Sala Radio. O deschidere polifonică, o veritabilă „Ofrandă muzicală” pe compoziții de Bach, oferită de Il Gardellino, care a fost urmată, pe data de 10 noiembrie, de recitalul „The Sound of Da Vinci”. In acest context Sławomir Zubrzycki a readus in atenția noastră viola organista, instrument construit chiar de către Zubrzycki, după planurile și după concepția lui Leonardo da Vinci.

AdPlayers.ro / news

La ediția aniversară, publicul este să invitat la un regal de muzică veche, susținut de artiști din Europa, și să descopere un program special dedicat patrimoniului sonor universal 

Duminică, 16 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Auditorium, va avea loc concertul „Ostinato” (Fonte di Gioia). Acesta este al treilea eveniment musical din cadrul Festivalului de Muzică Veche București (FMVB). 

Ajuns la ediția a 20-a, FMVB s-a deschis pe data de 9 noiembrie, la Sala Radio. O deschidere polifonică, o veritabilă „Ofrandă muzicală” pe compoziții de Bach, oferită de Il Gardellino, care a fost urmată, pe data de 10 noiembrie, de recitalul „The Sound of Da Vinci”. In acest context Sławomir Zubrzycki a readus in atenția noastră viola organista, instrument construit chiar de către Zubrzycki, după planurile și după concepția lui Leonardo da Vinci.

Ostinato” reprezintă doar unul dintre numele prin care este definit un principiu muzical simplu, dar extrem de fertil pentru compozitorii din epoca Barocului. Descoperim acest principiu și sub alte denumiri, (precum, Ground, Vecchia Sarabanda ò pur Ciaccona); el funcționează ca piese de sine stătătoare (la N. Matheis, de exemplu) sau ca părți in interiorul sonatelor, (la J. Schenck și D. Buxtehude). Un motor esențial al inovației, „ostinato” a oferit o fundație stabilă, armonică și ritmică, deasupra căreia compozitorii puteau construi variațiuni de mare virtuozitate și sensibilitate. 

Ansamblul clujean de muzică veche Fonte di Gioia a fost inființat in anul 2009 de către Csongor Dénes, Anna Dénes, István Csata și Amalia Erdős, absolvenți ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Astăzi, este alcătuit din Anna Dénes (vioară barocă), Răsvan Dumitru (vioară barocă), István Csata (viola da gamba) și Amalia Erdős (clavecin). Au caștigat Premiul II la primul concurs baroc de muzică de cameră organizat in Romania, „La Stravaganza”, au participat la cursuri de măiestrie in cadrul Festivalului La Stravaganza precum şi in cadrul Academie de Sablé la Cluj. Au concertat in cadrul festivalelor estivale naționale in Sibiu, Cisnădioara, Sighișoara, Prejmer, Rașnov, Ghimbav, Odorheiul Secuiesc, Miercurea Ciuc, Satu-Mare şi in Cluj-Napoca. 

In anul 2013, ansamblul baroc Fonte di Gioia a lansat primul CD audio care iși propune să readucă la viață sonoritatea celei mai vechi orgi din Romania (Paucișoara - județul Mureș, 1693) prin intermediul muzicii transilvănene și italiene. 


In program: 

Nicola Matheis (1650* - 1713): Aria amoroso pentru două viori și continuo / Ground after the schotch humor pentru două viori și continuo / Sarabanda amorosa pentru vioară și continuo / Preludio in la minor pentru vioară solo / Aria Malinconica pentru vioară și continuo / Preludio in Sol major pentru vioară și continuo / Diverse bizzarrie Sopra la Vecchia Sarabanda ò pur Ciaccona pentru două viori și continuo; 

Nicola Porpora (1686 - 1768): Simfonia da camera nr.5 op.2 pentru două viori și continuo; 

Johannes Schenck (1660* - 1712): Sonata in re minor op2.nr.1 pentru viola da gamba și continuo; 

Dietrich Buxtehude (1637 - 1707): Triosonata in Do major BuxWV 266 pentru două viori și continuo; 

Johann Sebastian Bach (1685* - 1750): Allegro pentru clavecin solo din Sonata in Sol major BWV 1019 / Triosonata in Sol major BWV 1038 pentru două viori și continuo. (Mai multe detalii, pe pagina evenimentului). 

Sub genericul „Descoperă noutatea muzicii vechi”, Festivalul de Muzică Veche București reunește artiști din Polonia, Italia, Anglia, Spania și Romania, care performează intr-o serie de concerte, conferințe și ateliere programate la Ateneul Roman, Sala Radio și Sala Auditorium. Aceștia vor pune in dialog atat tradiția și cercetarea, cat și interpretarea istorică și sensibilitatea contemporană. 

De la muzica barocă și renascentistă la cantările bizantine și creațiile vechi ale popoarelor mediteraneene, programul traversează secole și culturi, redand vitalitatea unei lumi sonore care continuă să inspire. 

„Am conceput un program coerent și echilibrat, cu o linie curatorială foarte limpede. Acesta are o viziune axială in jurul lui Bach și a dialogului intre epoci și forme, dar și o deschidere tematică spre moștenirea Renașterii și sonoritățile imaginative ale Barocului muzical tarziu”, declară Laurențiu Constantin, directorul festivalului. 



PROGRAMUL FESTIVALULUI 


Deschidere polifonică 

„Ofranda muzicală” (Il Gardellino, 9 noiembrie, Sala Radio) deschide festivalul cu compoziție ce reclamă o virtuozitate exemplară, una dintre cele mai complexe lucrări alui lui J.S. Bach. O alegere care definește nivelul de rigoare și interpretarea istorică a intregii ediții. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/OfrandaFMVB2025 


Explorarea invenției și a instrumentelor pierdute 

„The Sound of Da Vinci” (10 noiembrie, Sala Auditorium,) cu Sławomir Zubrzycki readuce in atenție viola organista. Zubrzycki, constructorul contemporan al viola organista, instrument conceput de Leonardo da Vinci, creează o punte intre știință și artă, intre gandirea umanistă și sunetul viu al reconstrucției muzicale. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/DaVinciFMVB2025


Dialoguri baroce și ornamentație 

„Double” (Il Gardellino, 11 noiembrie, Ateneul Roman) este a doua propunere a prestigiosului ansamblu belgian Il Gardellino. Una care explorează repertoriile „concertului dublu” – un dialog intre instrumente, timbre și stiluri, in spiritul libertății improvizatorice care definea secolul al XVIII-lea. Construit in jurul tehnicii dublei expuneri și al jocului contrapunctic, concertul aduce in fața publicului o demonstrație de echilibru intre rigoare și spontaneitate, intre ornament și claritate. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/DoubleFMVB2025 


Ostinato baroc 

„Ostinato” (Fonte di Gioia – 16 noiembrie, Sala Auditorium) – un concert despre incăpățanarea creativă cu care ansamblul clujean readuce de fiecare dată la lumină, ca un izvor infinit de bucurie, sonoritățile rafinate ale muzicii baroce. De data aceasta pornind de la și construind in jurul caracterului repetitiv al anumitor teme ale Barocului muzical intr-un program ce devine, astfel, o aniversare a improvizației, a bucuriei și a măsurii. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/OstinatoFMVB2025 


Introspecție și virtuozitate 

„Solo Bach” cu Marco Mencoboni (20 noiembrie, Sala Auditorium) - unul din cei mai spectaculoși claveciniști ai momentului. Un artist cu cu o extraordinară ințelegere a frazării agogice și a expresivității in interpretare. aduce in prim-plan un tip de ascetism muzical, intalnirea directă dintre artist și compozitor, fără ornament, fără intermediere. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/SoloBachFMVB2025 


Vocea a capella a Renașterii 

The King's Singers (23 Noiembrie, Sala Radio)- un ansamblu britanic de renume mondial, specializat in polifonia renascentistă și aranjamente vocale contemporane - oferă o reluare a polifoniei engleze, o temă recurentă in marile festivaluri de muzică veche și un contrafort necesar in structura generală a programului. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/RenaissanceTKS 


Transcriere și relectură 

„Music for the theorbo” (Xavier Díaz-Latorre, 25 noiembrie, Sala Auditorium) – in interpretarea unui muzician de elită care vine din atmosfera rarefiată din jurul marelui Jordi Savall (cu care a construit un parteneriat artistic de lungă durată). Teorba lui deschide o poartă către o lume in care sunetul respiră — un spațiu intre liniște și lumină. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/XavierDLFMVB2025 


Cosmosul lui Savall 

„The Garden of Hesperides” (Jordi Savall & Hespèrion XXI, 27 noiembrie, Sala Radio) e, poate, momentul de apogeu al ediției. Combină muzici ale Renașterii iberice și mediteraneene cu improvizații baroce producand o sinteză intre cercetarea istorică, improvizație și meditație asupra mitului. E un (semi)final care transcende epocile. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/SavallFMVB2025 


Inchidere contemporană 

„Sempre5” (Sempre, 30 noiembrie, Ateneul Roman) ansamblul rezident al festivalului nostru (SEMPRE) și, poate, cel mai implinit ansamblu romanesc de muzică veche. Un concert aniversar ce programează piese din repertoriile cantate de-a lungul celor 5 ani de existență intr-o interpretare ce reunește eleganța Barocului muzical european cu energia tinerei școli romanești de muzică veche. O inchidere de ediție care pune pe scenă credo-ul festivalului nostru: „Descoperă noutatea muzicii vechi”. 

Rezervă-ți locul: https://tinyurl.com/5SempreFMVB2025 

„Muzica veche nu este doar un exercițiu de memorie. Este o formă de cunoaștere și de prezență. In fiecare an incercăm să arătăm că această muzică, născută in alt context, poate vorbi proaspăt și limpede și astăzi despre frumusețe, disciplină, tăcere și măsură”, mai spune Laurențiu Constantin, directorul festivalului. 


In cele douăzeci de ediții, Festivalul de Muzică Veche București a construit o comunitate și a instituit un dialog intre artiști, public și cercetători, intr-un spațiu in care trecutul este cercetat cu respect și redat prin forme vii, autentice. Festivalul iși păstrează vocația europeană, fiind membru al prestigioasei Rețele Europene de Muzică Veche (REMA) și un punct de referință pentru interpretarea pe instrumente de epocă in Europa de Sud-Est. 

Ediția 2025 continuă această tradiție, confirmand că, dincolo de stiluri și epoci, muzica veche rămane un limbaj universal al spiritului.

Bilete și informații suplimentare despre Festival pot fi găsite la https://tinyurl.com/ProgramFMVB2025 : 

Mai mult pe eveniment


PUBLICITATE: