Romanii intră in sezonul de iarnă cu mai puțin entuziasm decat anul trecut. Emoțiile pozitive scad cu 11% comparativ cu decembrie 2024, in timp ce stările negative (ex. tristețe, stres, neliniște etc.) inregistrează o creștere procentuală de 9%.
AdPlayers.ro / News
Studiul anual realizat de Reveal Marketing Research in preajma sărbătorilor iși propune să obțină o imagine clară asupra evoluției planurilor romanilor pentru sărbătorile de iarnă și a modului in care aleg să iși petreacă timpul și să iși organizeze bugetul in această perioadă festivă.
57% dintre romani intampină sărbătorile de iarnă cu sentimente pozitive, procent in scădere cu 11% față de decembrie 2024.
Pentru 51% dintre romani, bugetul alocat sărbătorilor de iarnă din 2025 va fi mai mic decat anul trecut, procent in creștere cu 17% comparativ cu 2024, cand 34% anticipau reduceri de buget.
Obiceiuri noi care caștigă teren de sărbători anul acesta: gătitul impreună in familie (48%), un Crăciun minimalist (30%) și mai puțin timp petrecut online (19%).
57% dintre romani intampină sărbătorile de iarnă cu sentimente pozitive, insă proporția celor care se confruntă cu stări negative ajunge la 32%.
Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, romanii au sentimente preponderent pozitive in asteptarea sărbătorilor de iarnă (57%), cele mai des menționate emoții fiind optimismul (11%), mulțumirea (11%) și fericirea/ bucuria (9%).
Pe de altă parte, romanii intră in sezonul de iarnă cu mai puțin entuziasm decat anul trecut. Emoțiile pozitive scad cu 11% comparativ cu decembrie 2024, in timp ce stările negative (ex. tristețe, stres, neliniște etc.) inregistrează o creștere procentuală de 9%. Emoțiile ambivalente răman marginale (11%).
In familie (53%) sau in vizită la cei dragi (29%).
Potrivit cercetarii, si in acest an, majoritatea romanilor iși vor petrece, sărbătorile de iarnă acasă, in familie (53%) sau in vizită la cei dragi (29%). Cei care vor pleca in vizită sunt in mai mare măsură persoane cu varste cuprinse intre 25-34 ani (37%) și intre 35-44 ani (35%).
Bugetele de sărbători sunt sub presiune. 51% dintre romani spun că vor aloca mai puțini bani pentru sărbătorile din 2025.
Romanii estimează că bugetul pentru sărbătorile din acest an va fi mai mic (51%) sau similar (41%) față de cel de anul trecut. Doar un procent de 8% menționează un buget mai mare.
Procentul celor care spun că vor aloca mai puțini bani pentru sărbătorile din 2025, inregistrează o creștere semnificativa de 17% comparativ cu anul trecut.
Referitor la organizarea cheltuielilor, procentual, 31% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mancare și băuturi, 21% către cadouri și 11% către decorațiuni și atmosferă festivă. Prudența romanilor poate fi observată și din faptul că 13% din bugetul pentru acest an este alocat unui fond de cheltuieli neașteptate.
Peste jumătate dintre romani declară că vor reduce cheltuielile pentru călătorii (66%), decorațiuni și atmosferă festivă (63%), in timp ce 55% intenționează să aloce un buget mai mic cadourilor.
Cele mai dorite: produsele de ingrijire personală (17%), hainele (16%) și gadget-urile (14%).
Cele mai dorite cadouri de Crăciun anul acesta sunt produsele de ingrijire personală (17%), hainele (16%) și gadget-urile (14%).
In ceea ce privește cadourile de Craciun, majoritatea romanilor (36%) nu sunt pretențioși, afirmand că nu contează ce cadouri primesc.
Cu toate acestea, in topul preferințelor regăsim produsele de ingrijire personală (17%), in special in randul tinerilor cu varste cuprinse intre 25 și 34 de ani (25%), hainele (16%) și gadget-urile (14%).
In continuare, romanii aleg să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (37%), preferandu-le in detrimentul celor online (21%). De asemenea, 27% dintre respondenți au achiziționat cadourile din timp pentru a profita de reduceri și a evita aglomerația, procentul fiind in creștere cu 5% față de anul trecut.
Sărbătorile de iarnă sunt tot mai mult asociate cu simplitatea
Obiceiuri noi care caștigă teren de sărbători, gătitul in familie este cel mai atractiv ritual (48%), urmat de organizarea unui Crăciun minimalist (30%), și de reducerea timpului petrecut online (19%).
De asemenea, cei mai mulți dintre romani spun că ar renunța fără să regrete in perioada sărbătorilor de iarnă, la cumpărăturile excesive (47%), petrecerile cu foarte mulți oameni (36%), mesele foarte mari (35%) sau la vizitele numeroase (30%).
Metodologie:
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online in perioada 08-15.12.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1017 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 17 ani companii din Romania și alte țări din Europa.
Mai mult in Cercetare, Research, Timp Liber, Entertainment




