Cine urca pe scena Effie, si cine este castigatorul?
Miercuri, 15 Aprilie 2009
(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Indiferent cine urca pe scena, Client sau Agentia care inscrie cazul, (main agency in regulamentul Effie) castigatorul festivalului este Brand-ul si echipa din spatele acestuia, spune Victor Dobre, Director General, IAA si membru in comitetul Effie Awards Romania 2009.

Dobre spune ca regulamentul Effie este unul foarte strict si vorbeste doar despre un singur Invingator – Brand-ul, iar meritele sunt ale intregii echipe multidisciplinara din spatele lui: clientul sau agentia care urca pe scena pentru ca a inscris cazul, alaturi de intreaga echipa nominalizata si formal in spatele fiecarui premiu si dosar de caz.

Cu trei termene limita in functie de costurile de inscriere – 2.000 de lei, 3.000 de lei (15 aprilie) si 4.000 de lei (in jurul datei de 1 Mai) – publicitarii romani sunt in grafic cu cele 15 cazuri inscrise la primul termen, in conditiile in care, potrivit lui Victor Dobre, si anul trecut un procent cuprins intre 50% si 60% din cazuri au fost inscrise in ultimele 2-3 zile.

Cum merg inscrierile Effie Awards Romania 2009?

Victor Dobre (foto): Dupa aceeasi curba ca si in ceilalti ani - lucru care nu mi se pare deloc ciudat, tinand cont ca pregatirea unui dosar de inscriere uneori nu este un lucru simplu. Am avut 15 lucrari pana la primul termen limita pentru cel mai mic cost de inscriere, urmatorul termen a fost 15 aprilie, iar ultimul in jurul datei de 1 mai.

Effie 2008: 50-60% din inscrieri - in ultimele 2-3 zile

Am inteles bine ca intrarile la Effie Awards sunt cam scumpe?

Nu cred ca se poate pune problema intrarilor scumpe atata timp cat primul termen limita a avut costuri de 2.000 de lei, al doilea termen are 3.000 de lei, iar ultimul 4.000 de lei. Costul inscrierilor s-a pastrat in linie cu anii precedenti, deci nu este nicio evolutie spectaculoasa.

Opinia mea personala este ca, indiferent daca este criza sau nu, agentiile vor inscrie tot in ultimele 5 zile campaniile in concurs. Si as spune asta din experienta inscrierilor din anii precedenti. Primul termen limita insumeaza cam 20-25% din inscrieri, iar 50-60% se inscriu in ultimele 2-3 zile asa ca ne asteptam ca marea majoritate sa fie inscrise la fel, si in acest an.

Ma asteptam, ce-i drept, ca pe fondul crizei despre care se vorbeste, sa avem mai multe inscrieri la primele doua termene limita cu taxe mai mici - de 2.000 de lei, respectiv 3.000 de lei -  dar se pare ca indiferent daca este criza sau nu, comportamentul de consum nu s-a schimbat nici in cazul Effie.

Cei care inscriu ar spune ca este dificil de intocmit dosarul de inscriere..

Sunt de acord ca dosarul necesita timp, dar cei care au resit sa inscrie la primul termen limita dovedesc faptul ca intocmirea dosarului de inscriere in intervalul scurs intre momentul anuntarii festivalului si primul termen este una posibila. Mi-e greu sa cred ca ceilalti 60% care inscriu in ultimele zile reusesc toti sa inchida dosarul chiar in acel moment.

Estimari de inscrieri: in jur de 60

La cate inscrieri va asteptati in  acest an?

Luand in calcul cele de mai sus, ma astept ca la editia din acest an sa avem in jur de 60 de inscrieri, chiar daca, in opinia mea, anul 2008 nu a fost un an cu foarte multe campanii bune.

Vorbind despre inscrieri: Cat reprezinta acestea in bugetul festivalului?

Cred ca in acest an veniturile din inscrieri vor reprezenta mai mult pentru ca, din punct de vedere al sponsorizarilor, in 2009 partenerii traditionali au ramas langa noi, si le multumim pentru asta, dar multe companii care ar fi putut sa fie alaturi de festival, probabil ca nu vor fi la fel de multi in acest an.

Cine sunt partenerii traditionali?

Unul din partenerii traditionali este Coca-Cola, al doilea este Rompetrol - in al doilea an de parteneriat, iar al treilea este Ursus, in primul an de parteneriat, si care vine pe fondul retragerii Stella Artois.

Cat reprezinta celelalte venituri din invitatii, inscrieri?

Imaginea pe care o am acum este cea a editiei precedente, Effie 2008, desi este greu de comparat cu anul trecut, cand am avut un aport substantial din sponsorizari, din lucrari, dar si de la participantii la Gala Effiecare care au fost iarasi foarte multi. Anul 2008 a fost un an atipic din multe pu8ncte de vedere, inclusiv din cel al prezentei la Gala, unde au fost peste 500 de oameni. Prin urmare nu stiu daca as putea sa il iau ca referinta.

Anul acesta vrem sa iesim pe „zero”, nu neaparat o economie dramatica in privinta locatiei sau desfasurarii. Effie trebuie sa-si pastreze statutul de Glamour, Black Tie, si trebuie sa ramana un  eveniment de cea mai inalta tinuta pentru toata lumea. Deci, din punct de vedere al organizarii si al conditiilor de desfasurare, lucrurile vor sta foarte bine si in acest an. Reducerile de buget din lipsa sponsorilor, nu vor afecta statutul de Glamour si tinuta festivalului.

Exista si calcule privind locatia?

Locatia va fi cel mai probabil Fratelii, iar pretul biletelor a fost anuntat si este de 500 de lei. Ca si in cazul inscrierilor vorbim de preturi pentru membrii celor dua organizatii – IAA si UAPR – ceilalti urmand sa aiba acces la toate acestea la costuri cu 25% mai mari. De regula, aproximativ 15-20% din inscrieri provin de la clienti si agentii care nu sunt membri ai celor doua organizatii.

Cine castiga si cine se urca pe scena?

Se tot discuta in urma cu un an: cine sunt castigatorii Effie – agentia, investitorul, mai multe agentii?

Exista un singur Castigator: brandul. Si prin urmare acesta este rezultatul efortului unei echipe multidisciplinare construite in jurul brandului, de la agentie de publicitate, agentie de media, sau alte companii din alte arii de expertiza de marketing si comunicare – PR, evenimente, etc.

N-as vrea sa amintesc insa despre unele discutii total partinice desfasurate in urma cu un an, purtate de oameni aflati pe taramul pasiunii. A fost o discutie care s-a inchis atunci. Ca dovada este si faptul ca regulile nu s-au schimbat pentru ca nu au cum sa se schimbe. Este vorba de un festival cu licenta internationala unde regulile sunt foarte stricte.

Ce am facut in acest an, poate mai mult decat in alti ani, a fost sa comunicam mai bine aceste reguli inainte sa deschidem festivalul, si cred ca ne-am asigurat ca nu vor fi astfel de discutii purtate pe fondul necunoasterii regulilor internationale ale festivalului.

Ce presupun aceste reguli?

Regulamentul Effie este unul foarte strict. Castigatorul Effie este brandul, iar dosarul inscrierilor contine toate agentiile care au oferit servicii respectivului brand. Indiferent daca dosarul de caz este inscris de Client sau de o agentie, vorbim de acelasi castigator: un brand.

Cine inscrie, cine este premiat si cine urca pe scena?

Hai sa vorbim despre Invingator. Acesta este in cazul Effie, cum spuneam inainte, doar brand-ul. Conform regulamentului cel care urca pe scena este cel care a inscris cazul, fie ca este vorba despre Client, fie ca este vorba despre Agentie. Asadar, cine urca pe scena este uneori diferit, dar castigatorul este acelasi. Pe scena este vorba de Client sau Agentia care inscrie campania, si care in regulamentul Effie se numeste „main agency” (agentie principala n.r.). Asta in cazul in care inscrierea nu a fost facuta direct de catre client.

Dupa cum ati observat insa, de cele mai multe ori, chiar si in cazul inscrierii de catre o agentie de publicitate, acea agentie urca pe scena de cele mai multe ori alaturi de client, care la randul sau subliniza meritele intregii echipe, incepand cu media si terminand cu evenimente sau campania la raft.

Meritele sunt ale intregii echipe indiferent de cine urca pe scena Effie

Indiferent cine urca pe scena, castigatorul este unul singur, iar meritele sunt ale intregii echipe indiferent de cine urca pe scena Effie. Ar fi imposibil, dealtfel, ca scena Effie sa cuprinda intreaga echipa care a dus la succes un brand. Formal, premiul are mentionat intreaga echipa din spatele brandului, iar moral acesta este impartit de toata echipa, indiferent cine urca pe scena.

Am vazut premii in salile de intalnire de la clienti, am vazut chiar si in spoturi publicitare de brand in care au fost mentionate premiile Effie, ceea ce nu poate decat sa ne bucure in final ca meritele sunt recunoscute. Concluzia ar fi ca premiile Effie au valoare, si reprezinta in consecinta o miza importanta.


PUBLICITATE: