11 agentii de media au sefi noi, in mai putin de 4 ani
Luni, 09 Iunie 2008



(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

 

Schimbarea sefului unei agentii de media nu este nici pe departe un eveniment care se intampla numai la Media Direction. Compania de media se intalneste cu o provocare relativ comuna. Insa urmarirea acestor schimbari pe o piata de numai 500 Milioane de euro arata energia cheltuita numai in acest sens in ultimii ani.

 

De la infiintarea si pana in toamna lui 2006, Media Direction era condusa de Carmen Lixandru. Fara a avea vreo legatura initial, noiembrie 2006 avea sa aduca nu numai despartirea omului numarul 1 la Media Direction, agentia de media a grupului BBDO, ci si pe aceea a numarului 1 de la Mediacom, agentia de media din grupul WPP, condusa pe atunci de Miki Vartosu, ramasa si ea fara managing director.

 

Insa inlocuirea sefului unei agentii de media nu este un fenomen tocmai des pe piata jucatorilor relevanti din Romania. Diviziile de media sunt in general afaceri avand oameni cu intre 5 si 10 ani pe pozitia numarul 1 in companie, daca ar fi sa luma ca exemplu agentii cum sunt Zenith Media, Universal McCann, Media Planning Group, Team Advertising, Mediaedge:cia (ex Media Insight), sau cazul MindShare de pana la sfarsitul lui 2004.

 

2004: Eruptia: Initiative, MindShare, Mediaplan (fosta OMD)

Linistea „numarului 1” intr-o agentie de media a fost cutremurata la sfarsitul anului 2004, de cand media cunoaste o continua aparitie de noi manageri de top, odata cu marirea pietei si aparitia mai multor companii relevante.

 

Este cazul plecarii lui Dan Balotescu de la agentia de media Initiative, apartinand grupului condus de Veronica Savanciuc, si mai apoi a despartirii agentiei MindShare de Zoltan Szigeti, urmata de cea a lui Ovidiu Florea, la scurt timp dupa despartirea grupului Ogilvy de fostii sai fondatori in Romania.

 

Plecarea sefului de atunci al Initiative  l-a adus in fruntea agentiei pe Octav Popescu, fostul manager al companiei de media, care se intorcea in tara din Canada, dupa o perioada petrecuta in acelasi grup de comunicare.

 

Despartirea de Szigeti si Florea, a propulsat-o in fruntea agentiei Mindshare pe Oana Petroff care devenea manager al companiei de media de sub umbrela Ogilvy Group, condus de Manuela Necula – Head of Country.

 

Tot in 2004, Marijana si Traian Popescu se desparteau de Mediaplan, pe care o fondasera in 2000, si avea sa devina ulterior OMD. Cei doi soti Popescu s-au dedicat ulterior companiei de media ISM, pana in 2006.

 

2005 – The Group: Media Investment,

Inceputul lui 2005 marcheaza aparitia pe piata a agentiei Media Investment, fondata in cadrul The Group de Zoltan Szigeti si Mihaela Nicola. Media Investment este prima agentie de media din grupul de companii, condusa pe atunci de Dan Balotescu, caruia i se alatura mai apoi Ovidiu Florea, la scurt timp de la despartirea de MindShare. 

Fosta agentie Mediaplan devine OMD, sub conducerea Ruxandrei Stefan, promovata si ea din fosta echipa a agentiei de media. OMD s-a constituit ca o structura detinuta 100% de grupul de marketing si comunicare  Omnicom, prin actionariatul comun a doua agentii de publicitate - DDB Bucharest si TBWA ( TBWA\Merlin ) .

 

2006: United Media si Media Today intra pe piata, Media Direction si Mediacom raman fara Managing Director

Sfarsitul lui 2005, an care consemna nasterea grupului independent The Group, precum si aparitia contului de media Cosmote aduce o noua agentie  - United Media, companie de media care a intrat pe piata la inceputul lui 2006 printr-un parteneriat intre Zoltan Szigeti (independent de operatiunile The Group), Ashley Worldgroup si managerul noii companii de media - Dana Bulat, fosta executiv de media in grupul condus de Bogdan Enoiu. 

De fapt, noua United Media urma sa redeseneze o parte din drumul banilor in media din Romania, prin alinierea contului Cosmote la reteaua de agentii de media din grupul Ashley.

 

Dupa doi ani de media la ISM, la inceputul lui 2006, Marijana Popescu si Traian Popescu alaturi de Catalin Albu, fondau pe piata de profil agentia Media Today.

 

Si cum cele mai mari schimbari de media au loc in mare parte la sfarsit sau inceput de an, asa s-a intamplat si in 2006. Media Direction ramane fara Managing Director, in noiembrie 2006. Dupa 11 ani in grupul BBDO, din care ultimii 6 la carma diviziei si mai apoi agentiei de media, Carmen Lixandru parasea compania de media, dar si grupul de marketing si comunicare fondat de Cristian Burci.

 

Sfarsitul anului mai punea punct si pozitiei lui Miki Vartosu la carma Mediacom – agentia de media formata mai intai pe langa Grey Worldwide si care ajunsese intre timp in primii 5 jucatori pe piata de profil.

 

2007: Mediacom - nou managing director, Media Direction - Triumvirat si numirea lui Varabiescu,

Daca inchiderea lui 2006 si mai apoi planurile lui 2007 aveau sa fie facute la Media Direction de o echipa de 3 directori executivi, Varabiescu - Mucichescu – Gheorghita, sub administarrea lui Dan Moraru, agentia Mediacom isi gasea managerul la inceputul anului 2007, in persoane fostei numarul 1 de la Media Direction – carmen Lixandru.

 

Inceputul lui 2007, il aduce la sefia Optimedia pe Cezar Batog dupa 3 ani de conducere a lui Sorin Doru, sub ochii atenti ai lui Teddy Dumitrescu si Bogdan Santea, actionarii companiei, care au revenit astfel la mai vechiul om de media de la Optimedia, dupa despartirea de Doru.

 

In martie 2007, perioada de triumvirat a celor trei directori executivi la sefia Media Direction se incheie odata cu numirea lui Razvan Varabiescu in scaunul de managing director. Pozitia aducea cu sine si o liniste agentiei de media dupa o competitie in sanul companiei lansata de catre sefii grupului BBDO celor trei directori executivi. 
 

2008: OMD – un nou Managing Director, Media Direction ramane fara MD,

Esalonul oamenilor numarul 1 pe piata romaneasca de media se renegociaza la inceputul acestui an cand, in februarie a.c, Cristian Mucichescu, unul din cei trei fosti directori executivi ai Media Direction, avea sa demisioneze de la inceputul lunii aprilie din compania de media.

 

Coincidenta sau nu, dupa demisia lui Mucichescu din Media Direction, in aceeasi perioada, OMD se desparte de Ruxandra Stefan, care isi incheie mandatul in pozitia de managing director al agentiei de media. Mucichescu este recrutat ulterior de OMD, care confirma venirea noului executiv la carma agentiei de media la inceputul lunii martie 2008, in timp ce Media Direction o coopteaza, tot din luna martie, ca director de dezvoltare pe Ruxandra Stefan, fostul numarul 1 al agentiei OMD.

 

Interesant de urmarit este ca desi aatat Media Direction cat si OMD sunt divizii de media ale grupului Omnicom, cele doua agentii nu au ezitat sa-si „imprumute” oamenii de incredere, ce-i drept pentru a servi unor obiective de business diferite. Si, evident, unor buzunare diferite.

 

Noile Intrate: House of Media, Brand Connection

Pe langa Media Investment, fondata in 2005, nu mai putin lipsite de interes in ultimii doi ani, sunt aparitiile pe piata ale noilor House of media ( The Group) sau Brand Connection ( Lowe & Partners ), agentii de media care intregesc portofoliul de companii din cadrul celor doua grupuri de marketing si comunicare, entitati care au propulsat alti doi „number one” in fruntea companiilor conduse de Szigeti si Savanciuc.

 

Valurile de dupa furtuna

Cum era de asteptat, noii manageri din fruntea companiilor au antrenat si zeci de oameni din agentiile de mai sus. Structuri de media cu intre 20 si 30 de oameni au astazi alte echipe, proceduri de lucru si clienti diferiti. Schimbarile au adus modificari nu numai in administrarea agentiilor sau a conturilor de media ci si, sau mai ales, la nivelul echipelor de oameni, in unele situatii complet diferite de la o luna la alta.

 

Licitatiile de media se dau acum intre fosti colegi de echipa iar numerele de telefon din agenda si-au schimbat in multe cazuri doar compania pentru care lucreaza fiecare persoana. Intrebarea „unde mai esti” sau unde mai lucrezi se aude la tot pasul in intalnirile din industria comunicarii.

 

Daca ieri erau de aceeasi parte a baricadei, astazi fostii colegi sunt cei mai inversunati adversari in batalia pentru un buget de 500 sau 1 Milion de EUR. Iar licitatia de media nu mai este un motiv de bucurie sau suferinta al aceleeasi echipe ci face diferenta intre invingatori si invinsi. Intalnirile de altadata  la o bere intre prieteni s-au transformat intre timp in sms-uri prefabricate de "La Multi Ani" sau "Sarbatori Fericite!".

 

Piata a crescut, iar juniorii de media din 2004 au devenit seniori de neinlocuit, in timp ce seniorii anilor 2004-2005 au devenit sefi de companii in 2006-2007. Cu toate acestea obiectivele de business sunt atent urmarite si astazi de cam aceeasi oameni, numai ca majoritatea dintre ei o fac acum pentru alti actionari.

 

11 agentii de media, si aproape 20 de manageri

Sumarizand cele mai relevante miscari de top management: in nici 4 ani, un numar de 11 agentii de media relevante pe piata au avut tot atatia manageri noi in fotoliul "pozitiei numarul 1 din companie. Alaturi de fostii manageri  am putea spune ca cel 11 companii de media au fost conduse in tot acest timp de aproape 20 oameni.

 

Sase dintre companii au state de plata la salarii mai vechi chiar de anul 2000: Initiative (Dan Balotescu / Octav Popescu), MindShare (Ovidiu Florea / Oana Petroff), Mediacom (Miki Vartosu / Carmen Lixandru), Optimedia (Sorin Doru / Cezar Batog) , Media Direction (Carmen Lixandru / Razvan Varabiescu), Mediaplan / OMD ( Traian& Marijana Popescu / Ruxandra Stefan / Cristian Mucichescu).

 

Altele au aparut in aceasta perioada, 2005 -2007, cu manageri si structuri noi de media: Media Investment (Dan Balotescu & Ovidiu Florea), United Media (Dana Bulat), Media Today ( Marijana Popescu ), Brand Connection (Ileana Tomescu), House of Media (Liana Mihai).

 

Framantarile pozitiei „numarul 1” intr-o agentie de media din Romania sunt departe de a se fi incheiat. Dupa despartirea de Varabiescu de saptamana trecuta, Media Direction a numit doar o persoana care ii va prelua atributiile. 

C
ursa companiilor de media in cautarea unui nou managing director continua.
Si astazi se cauta Managing Director! Dar aveti sange in vene si un CV cu intre 8 si 10 ani de media ??


PUBLICITATE: