"Decizia este luata de oameni care nu se pricep". Negocierile 'La client'.
Miercuri, 25 Iulie 2012
 (Adplayers, Iulian Toma) Preturi fara legatura cu realitatea, concurenta neloiala. De ce se distrug negocierile? „Pentru ca la fotbal si la marketing se pricepe toata lumea. Pentru ca in multe companii nu este delimitat foarte bine rolul fiecarui om, iar de aici tentatia oricarui nespecialist de a intra pe teritoriul vecin, in loc sa aiba grija de ograda proprie” o spune MC, un om de marketing de la client, care a tinut sa-si apere breasla, dar care nu intelege de ce are colegi care iau decizii in domenii pe care nu le cunosc.

„Aceste practici neloiale merg inainte pentru ca, in foarte multe din cazuri, 'la client' decizia este luata de oameni care nu se pricep. Sa spunem la productie publicitara. Am experienta de partea clientului care a lucrat cu multe agentii si cunoaste cum functioneaza inclusiv business-ul de productie (print) publicitar .

Este vorba de un cerc vicios: omului de la marketing (comunicare) i se cer campanii fara sa i se dea intotdeauna si un buget, sau in cel mai fericit caz avand un buget total nerealist. Chiar daca el are experienta sa comande si stie sa ceara inclusiv calitate de la un furnizor de productie publicitara ( trebuie spus ca unii stiu, altii nu....), comanda lui in comunicarea interna trebuie sa fie aprobata de minim 2 persoane: Una este de regula un director de marketing/ comunicare ce are la randul sau presiuni pe buget si rezultate – un om care poate avea sau nu experienta cu piata de productie, la care se adauga aprobarea unui director financiar ale carui obiective nu pot fi altele decat cele financiare.

Asa apar solutiile precum cele mentionate de antevorbitori: presiune pe agentie, presiune pe furnizori, sau solutii romanesti de genul „stiu eu un alt baiat care iti face la jumatate de pret”. Un baiat care, vazand un potential client la orizont, iti poate da la jumatate de pret o data, dar a doua oara scade calitatea daca tu insisti ca vrei acelasi pret nerealist. In cel mai fericit caz, furnizorul angajeaza un operator de echipament cu salariu la jumatate, si tot calitatea este cea care va avea de suferit in final. Si tot asa...

Cum ar putea evitate astfel se situatii? Daca fiecare ar avea mai multa „scoala” pentru ceea ce face - si prin scoala inteleg fie studii, fie experienta dobandita lucrand sau invatand de la cineva cu rezultate - cred ca lucrurile ar merge mult mai bine.

Din pacate, situatia este valabila si pentru alte domenii ale marketingului: se cer studii de piata nationale cu un pret in care poti face cercetare doar intr-un oras de provincie. Se cer campanii TV la pret de campanii online, etc, etc.

De ce se intampla astfel de lucruri? Pentru ca la fotbal si la marketing se pricepe toata lumea. Pentru ca in multe companii nu este delimitat foarte bine rolul fiecarui om, iar de aici tentatia oricarui nespecialist de a intra pe teritoriul vecin, in loc sa aiba grija de ograda proprie", conchide MC.

Cine distruge negocierile in publicitate? In seria adplayers critic. Elucidam misterul cu raspunsuri pe care le primim la:


PUBLICITATE: