(AdPlayers.ro, Iulian Toma )
Initiativa unica īn Romānia a companiilor de outdoor Euromedia & Beta Cons, studiul audientei la metrou spune ca aproape un sfert dintre bucuresteni circula cu acest mijloc de transport. Mai exact, cei 23%, reprezentānd aproximativ 403.600 persoane, aud mai mult sau mai putin frecvent Atentie se īnchid usile. Urmeaza statia... si, implicit, sunt tinta publicitatii statiilor de metrou si nu numai, daca ar fi sa ne gāndim la inovatiile dintre statii.
Cele doua companii membre EPAMEDIA au efectuat studiul pe un esantion de 2000 de persoane, reprezentativ pentru toata populatia din Bucuresti, cu vārsta peste 14 ani, potrivit studiului, de 1.719.100 de persoane.
Dintre persoanele chestionate a rezultat practic un subesantion de 431 de indivizi, reprezentativ pentru utilizatorii de metrou, pe umerii carora au cazut īntrebarile cercetarii realizate īn perioada iulie-august 2006. Datele au o marja de eroare de +-2,19% si, potrivit autorilor, vor fi actualizate trimestrial.
Monica Magureanu, Director General Beta Cons, spune ca īn Romānia, nu a existat pāna acum un studiu care sa masoare eficienta campaniilor publicitare la metrou. Studiul a avut doua obiective principale: obtinerea indicatorilor de audienta (GRP, Reach si frecventa), indicatori comparabili cu cei folositi si īn alte tipuri de media; extragerea informatiilor privind performanta impactului publicitar īn functie de locatii, caracteristici socio-demografice si statii.
3 din 5 persoane privesc panourile
Conform studiului, profilul general al utilizatorului de metrou este preponderent persoana adulta, cu vārsta cuprinsa īntre 35 si 49 de ani, cu studii si venituri medii. 3 din 5 persoane - aproximativ 60% din totalul calatorilor de la metrou, privesc des panourile publicitare.
Aproape jumatate dintre utilizatorii de metrou au o atitudine pozitiva fata de reclame si numai 1 din 5 persoane are o atitudine neutra sau ostila. Beneficiile asociate cu reclamele sunt mai degraba de tipul entertainment, 1 din 3 respondenti fiind total de acord cu faptul ca reclamele la metrou elimina monotonia.
Studiul a testat si notorietatea reclamelor la metrou pe baza a 12 printuri outdoor. Initiatorii masurarii spun ca 58% dintre cei chestionati au recunoscut īn mod spontan reclamele si statiile īn care erau amplasate.
Publicitatea la metrou: FMCG, mass media, retail si financiar
Silvia Coserea, Marketing&Sales Manager Euromedia sustine ca principalele companii care apeleaza la publicitatea īn statiile de metrou sunt īn general din categoriile produselor de larg consum (FMCG), mass media, retail si financiar. Studiul confirma faptul ca o parte semnificativa dintre potentialii consumatori utilizeaza metroul, spune responsabila de marketing si vānzari de la Euromedia.
Conform cercetarii, statiile cu cel mai mare impact din punct de vedere al publicitatii (Reach) sunt: Unirii II si Universitate, iar statiile cu cea mai mare audienta potentiala (GRP) sunt: Nicolae Grigorescu si Piata Sudului, declara executivul de companiei.
Ce fac oamenii la metrou?
Doar 5.4% dintrei cei chestionati spun ca vine metroul imediat. 1 din 4 persoane care merg cu metroul (24.9%) declara ca Stau, 17.9% spun ca se plimba, 14.5% discuta iar 13.2% stau pe scaun. 54% sustin ca citesc, 4.5% ca vorbesc sau se joaca la telefon, 4.8% ca privesc, iar 2.5% chiar manānca sau beau. O parte spun ca asculta muzica (1.3% ), fac cumparaturi (0.7%). Un procent interesant (0.4%) se uita la ceas, iar unul de 1.9%, ca se uita la par, geanta, haine si multe alte lucruri pe care ni le putem doar imagina.
Aproape o treime (28%) din oamenii de la metrou se uita foarte des sau īntotdeauna la panouri, destul de des (31%), īn timp ce mai putin de un sfert se uita la ele uneori (23%) sau foarte rar ori deloc (15%).
Cele mai mari audiente la metrou
Din punct de vedere al calatoriilor (GRP), cumulat, cele mai mari statii de metrou (Unirii, Universitatii, Grigorescu, Victoriei, Romana) atrag aproxiumativ 500.000 de vizite / luna.
Din punct de vedere al numarului de persoane (Reach cumulat) cele mai mari statii sunt Unirii 2 (cu 8% din total populatie Bucuresti 14+, reprezentānd 136,700 persoane care au trecut prin nodul respectiv de metrou pe parcursul unei luni), urmata de Universitatii cu 116.221 persoane (7% din total populatie Bucuresti 14+)
Studiul realizat prin intermediul companiei de cercetare Operations Research (OR) a fost finalizat si cu ajutorul partenerilor Euromedia & Betacons: agentia Starcom Media a(client Phillip Morris), Agentia Mindshare (client Unilever, branduri Knorr si Cif), Agentia Media Direction (client Supreme Chocolate, brand Primola si QAB, brand Prigat), Media Insight (client Beiersdorf, brand Nivea), Egmont si Media Galaxy.
Audienta la Metrou, numar de persoane cumulate (Reach Cumuluat)
.
Audienta la Metrou - numar de calatorii (GRP)