Ursache, Grapefruit: 10-15 Mil. EUR, piata totala de branding
Miercuri, 14 Noiembrie 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

“Anul acesta cred ca o sa avem o crestere de 30-35% sau chiar peste”, a declarat pentru AdPlayers, Marius Ursache Chief Creative Officer la Grapefruit, companie care implinit  de curand 8 ani de existenta, dupa cum afirma oficialul.

Compania de branding si dezvoltare de produs se asteapta ca in acest an sa sara de cifra de 400.000 EUR dupa ce anul trecut a avut 290.000 EUR. Cu o rata a profitului de 20%, Grapefruit are in prezent 15 oameni si doua birouri, unul la Bucuresti si unul la Iasi.

“A fost un an foarte bun pentru noi”, spune Ursache, “inclusiv pe partea financiara, cat si al clientilor si nu in ultimul rand al premiilor obtinute, cel mai recent dupa cum ati putut vedea, cel de la Pentawards, singurul specializat pe design de ambalaj, unde am castigat premiul categoriei. cu Transavia”.

Proiecte noi? “Pentru ca sunt deocamdata confidentiale, pot sa spun doar ca in acest moment lucram pentru cateva proiecte pe zona FMCG, in industria vinurilor sau proiecte business to business”, afirma Ursache, fara sa dezvaluie numele clientilor. “Derulam proiecte si avem o relatie foarte buna, de exemplu, cu Banca Transilvania, pentru care desfasuram mai multe proiecte in acest an.

Primii 3 playeri: peste 1,5 – 2 Mil. EUR

Din declaratiile pe care le-a urmarit, anul acesta, primii jucatori – Grapefruit, BrandTailors, Branzas, Brandient - vor atinge impreuna, undeva peste 1,5 si 2 Mil. EUR.

“Este greu sa cuantifici serviciile de branding. Parerile sunt impartite: unii zic ca un designer nu poate oferi servicii de branding”, sustine  Ursache. “In realitate, nimeni nu poate spune ca ofera toate serviciile de branding. Acestea sunt oferite de mai multe companii impreuna. De o agentie de advertising, de una de design, market research, PR ca sa nu uitam si valoarea adusa de client, in markertarea produsului sau serviciului”.

Partenerul Grapefruit mai aminteste, in acest sens, citand un studiu de specialitate, in care la intrebarea “cu cine faceti branding?”, una din cocluziile era ca in topul jucatorilor din industrie erau doar agentii de publicitate. “In schimb la intrebarea “cu cine ati dori sa faceti branding”, pe primele locuri apareau companii ca Brandient, Grapefruit si Leo Burnett””, mai spune directorul de creatie al companiei.

Concluzia? “In prezent, marea parte din serviciile de branding – servicii de strategie, creatie (identitate verbala, vizuala, materiale, packaging), implementare etc – comunicare, pana la implementare sunt oferite, inca, de catre agentii de publicitate”, subliniaza Ursache.

5 Mil. EUR, doar in companii de branding specializate

“Cei in jur de 5 milioane EUR, cat sunt previzionati pe aceasta piata de branding, (n.r. estimati de Beatrice Danis de la Brand Tailors in AdPlayers), reprezinta doar varful icebergului acestei industrii, si mai degraba in afara agentiilor de publicitate care ofera si ele aceste servicii”, opineaza executivul Grapefruit.

“Daca te gandesti ca acestea sunt si servicii oferite extra campanii de comunicare, vei vedea ca multe agentii de publicitate participa, deasemenea, in aceasta piata de servicii. Prin urmare, eu cred ca piata este de ce cel putin de ordin dublu sau triplul acestei valori”, argumenteaza seful de creatie.

10-15 Mil. EUR - piata totala de branding

Intrebat la ce nivel estimeaza, totusi, piata de branding, Ursache spune ca nu se hazardeaza sa cuprinda, intr-o singura cifra, inclusiv serviciile oferite de agentiile de publicitate. “Piata potentiala de branding ar putea atinge, si chiar depasi, 10-15 Mil. EUR”, afirma Ursache, pentru AdPlayers.

Piata se imparte practic in doua, in opinia executivului: “Pe de o parte exista agentii care ofera strategie, creatie implementare si consultanta -  agentii specializate cum sunt Grapefruit, BrandTailors, Brandient sau Branzas”, arata seful de creatie de la Grapefruit. “Pe de alta parte exista agentii de publicitate mai mari care ofera si ele servicii similare in aceasta zona”, explica partenerul Grapefruit.

“Este adevarat ca vorbim de alte modele, metodologii, dar si aceste agentii sunt in aceeasi zona”, adauga el. “Sigur ca exista agentii de publicitate (insa putine) care ofera servicii de calitate. In realitate exista si multe agentii de publicitate care doar pretind ca sunt capabile de servicii de branding.

Diferenta sta in primul rand in modul de abordare—agentia de publicitate vede un brand in termen de campanii, pe cand o agentie de branding concepe brandul si ajuta clientul la implementarea si cresterea acestuia pe termen lung (vorbim de ani).

iulian.toma[at]adplayers.ro


PUBLICITATE: