Sperietura Crizei si Promotionale de 620.000 EUR in 2009 la ATIP
Luni, 13 Septembrie 2010

Marius Buiculescu, General Manager ATIP Design

(AdPlayers, Iulian Toma)

Infiintata in 1998, compania de produse promotionale ATIP Design a incheiat 2009 cu o cifra de afaceri de 620.000 EUR, cu 100.000 eur mai putin decat in 2008. De la 2010, Marius Buiculescu, managerul ATIP  a afirmat pentru AdPlayers ca vrea sa depaseasca anul precedent.

ATIP Design are astazi 12 angajati, in frunte Marius Buiculescu „cel mai interesat om din firma”, dupa cum spune chiar el. Compnaia mai are insa o realizare: „Nu ne-am sufocat in credite si suntem la zi cu platile catre furnizori si catre stat”, mai spune Buiculescu.

Sperietura Crizei

Vorbind despre evolutia companiei pe care o reprezinta in perioada economica dificila pe care o traverseaza industria de comunicare, managerul ATIP spune ca in primul semestru al anului 2009 „sperietura” crizei a fost atat de mare incat multi clienti si-au redus drastic bugetele, iar dupa ce la sfarsitul anului au constatat rezultatele noncomunicarii, in 2010 lucrurile s-au schimbat. "In primul trimestru bugetele au reaparut in peisaj si astfel lucruile au evoluat pozitiv, inclusiv in Atip Design. Cand comunicare nu e, nimic nu e in materie de vanzari”, explica el.

Despre tendintele cererii din partea clientilor, Buiculescu trage un semnal de alarma pe fondul cresterii interesului de solicitari pe ultima suta de metri. „Constat o crestere alarmanta a clientilor de tip last minute. In ce priveste modalitatea de livrare si termene, tot ce am construit in ultimii 10 ani s-a prabusit in 2009 si 2010. Majoritatea clientilor mei, i-au decizia de cumparare in regim last minute. Fenomenul nu poate genera beneficii, dimpotriva. De aceea incerc sa repar lucrurile prin parghia pret – termen".

Cum vede compania indreptarea lucrurilor? „In partea de servicii si productie proprie, am crescut preturile cu 20% pentru serviciile solicitate a doua zi si aplic reduceri de 20% pentru cele comandate cu 30 de zile inainte. Urmarim astfel optimizarea proceselor. In segmentul premium calitatea produselor nu mai reprezinta un criteriu competitiv pentru ca a devenit o evidenta. Iar volumele mari de obiecte promotionale nu se mai achizitioneaza din Romania.

Noutatile anului 2010 au facut managerul sa ia decizia de a participa la Gifts Show in acest an, spre deosebire de anul trecut, cand compania nu a fost prezenta la targul specializat de promotionale. „Atip Design nu a participat anul trecut la Gifts Show pentru ca nu avea noutati. Anul acesta insa am decis sa ne expunem pentru ca am pregatit obiecte noi si o metoda de inscriptionare care poate revolutiona comunicarea vizuala din bransa noastra. Este vorba de Fotocolor 3D.

Pozitionarea: produse premium si economice

Despre categoriile de produse oferite in portofoliu, oficialul ATIP spune ca firma s-a pozitionat catre extreme, pe de o parte cu produse premium, si economice - pe de alta parte. „Cu cat un produs este mai pretios, cu atat va fi mai apreciat”, spune el despre prima categorie, pe care o ilustreaza si cu un eveniment retinut in presa.

„Va amintiti episodul Sarkozi la Cotroceni, cu stiloul? Pana si domniei sale ii face placere sa pastreze obiectele de calitate”, afirma Buiculescu, care se intreaba, in gluma „De ce s-o fi suparata asa pe tiganii nostrii? Daca in Paris sunt atatea lucruri seducatoare este uman si instinctiv sa fii atras de ele...”

Pe zona economica, a doua directie de dezvoltare, compania face eforturi sa compenseze „ieftineala” cu mesajele simpatice astfel incat pe intreg sa fie funy. „De exemplu, in primavara am avut succes cu un creion in capatul caruia am aplicat doua gauri si un snur de martisor. Astfel a devenit un creion magic in stare sa implineasca dorintele scrise de benefiar in ziua de 1 martie. Pe un alt creion am gravat ‚’’Multumesc, pentru ca ai ramas un bun platnic!’’

Piata

Pentru ca industria de promotionale nu are o asociatie profesionala exclusiva in afara de apartenenta la APIIP care face ca numarul companiilor care activeaza in aceasta piata sa fie foarte greu de evaluat.

„Atata vreme cat nu avem o asociatia profesionala exclusiva, nimeni nu a numarat firmele. La astfel de intrebari nu exista decat aproximari. Si oricum austeritatea a dat peste cap toate socotelile antreprenorilor din acest domeniu. Ca sa traiesti din business-ul asta ar trebui sa functionezi doar 3 luni din an”.

Referitor la valoarea acestei piete, Marius Buiculescu este de parere ca piata de promotionale nu depaseste 1 % din banii care se consuma in industria de comunicare. „Suntem neglijabili pentru ca nu ne-am promovat suficient. Advertiserii au mijloace mai comode la dispozitie pentru a argumenta eficienta banilor cheltuiti. Publicul insa incepe sa actioneze pe principiul ‚’what’s in it for me?’’ sau in varianta romaneasca ‚ ’’se da ceva?’’.

Ca raspuns, fondatorul ATIP vine cu exemplul presei scrise. „Priviti ce se intampla pe piata de presa cotidiana. Mai e careva care nu adauga langa ziar si o carte? De parca altceva nu mai exista. Suntem pregatiti ca marketerii presei sa mai schimbe macazul. Pe langa un ziar poti primi si un tricou, un creion sau o jucarie ca pre vremea revistei PIF”.

Cum vor evolua promotionalele?

Managerul ATIP este optimist legat de viitorul promotionalelor. „Pe piata din Romania, incep sa se batatoreasca potecile si sa se ocupe garile importante. Pentru noi lucrul asta e de bine pentru ca provoaca aglomeratie de produse si servicii ca in occident. Consumatorul poate alege din mai multe locuri. Sunt optimist datorita urmatorului rationament. Putem accepta ca semanam intr-un fel cu francezii? Ne place sa profitam de fiecare moment al vietii si sa-l traim cu intensitate”.

In Franta, spune managerul, cadourile promotionale se consuma pe banda intr-o piata unde  „45% din bugetele de comunicare se duc in marketing direct”, spune el. „Chiar daca austeritatea va slabi din agresivitate, ne vom intoarce tot la consumerism cand insa oferta va depasi cu mult cererea. Si atunci maria sa consumatorul trebuie sa devina rege. Bunavointa regilor a fost intotdeauna castigata prin daruri si ofrande”.

Problemele si renuntarea la „medicamente”

Legat de problemele din piata de promotionale, Buiculescu spune ca nu crede in teorii, ci in actiuni. De aici si confirngerea ca piata libera este un organism viu.

„Cu cat il alimentezi prea tare cu produse sintetice pe care nu le cunoaste, se imbolnaveste. Cand da insa de ceva bun si gustos, devine productiv”, spune Buiculescu care conchide optimist: „Cred ca piata trebuie doar sa fie lasata in pace ca sa-si recapete frumusetea si vigoarea prin propriul sistem de aparare. De multe ori rezolvarea bolilor se face prin renuntarea la medicamente...”  

Mai mult in AdPlayersREPORTProductie Publicitara, Gifts Show


PUBLICITATE: