Media inainte si dupa Ordonanta 25/2013. Cu Brindusa Vlanga, DBV Media House.
Miercuri, 15 Mai 2013
( adplayers, Iulian Toma) Incepand din luna aprilie, o recenta Ordonanta de Urgenta a distrus jumatate din serviciile de media prestate de companiile de media si publicitate locale si a facut din Romania singura tara din Europa unde agentiile de media nu mai pot cumpara spatiul de media in  numele clientilor pentru televiziune.

Pentru ca atacul la existenta serviciilor de media din Romania este fara precedent in ultimii 20 de ani de media – nici Ion Iliescu si nici Adrian Nastase n-au reusit sa opreasca achizitia serviciilor de media de catre o agentie in numele clientilor sai asa cum a facat-o Guvernul Victor Ponta in 2013 – adplayers publica in seria de articole Legislatie cateva opinii ale unor reputati specialisti din industria de publicitate din Romania anului 2013 referitoare la cea mai recenta ordonanta care reglementeaza cadrul functionarii industriei de media incepand din luna aprilie.

Fost director de vanzari la Pro Tv si mai apoi ale mai multor statii TV reprezentate de regia de vanzari fondata ulterior - de la Realitatea TV, Money Channel sau alte posturi de televiziune, Brindusa Vlanga, raspunde intrebarilor adplayers in numele DBV Media House, companie care nu este o agentie de media sau de publicitate, ci o regie de vanzari media.

Din nefericire si pentru aceasta categorie de servicii, regia poate fi asimilata si ea intermediarilor conform OUG25/2013 doar pentru fapul ca exista pe traseul dinspre client spre radiodifuzor.

Altfel, conform aliniatului 29.1 al OUG 25, regia nu se incadreaza nicaieri, intrucat nu achizitioneaza spatiu de publicitate in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate, ci vinde spatiul de publicitate al statiilor pe care le reprezinta in exclusivitate.

“Vor ramane probabil, in viata, marile grupuri de media care vor monopoliza piata si isi vor impune conditiile. Cred ca asta e si ideea. Probabil ca isi doresc sa atraga intr-o forma sau alta cele 50 de milioane de euro care in acest moment se impart intre statii de la Kanal D in jos”, este doar una dintre concluziile care se desprind din raspunsurile date de Brindusa Vlanga intrebarilor adplayers.

Mai jos pozitia completa a specialistului de media:

adplayers. Cum erau prestate inainte serviciile de media - planning & buying - si cum sunt astazi, in urma efectelor recentei Ordonante de Urgenta a Guvernului 25 / 2013?

Brindusa Vlanga: Cu profesionalism. Intotdeauna am fost mandra sa spun ca piata noastra de media s-a dezvoltat in 15 ani cat altele in 50 de ani si ca avem o capacitate extraordinara de a invata ce e mai bun de la altii si de a aplica la noi cu profesionalism si rezultate foarte bune.

Cred ca serviciile de planning si buying vor ramane la fel, concentrate la agentiile de media carora clientii le-au incredintat conturile pe plan intern si international. Aceste servicii nu pot fi preluate de fiecare client in parte cu viteza luminii, pentru ca fiecare companie lucreaza dupa un buget aprobat si nu isi poate permite sa angajeze niste costuri neplanificate.

Poate ca, in timp, lucrurile se vor misca si in aceasta directie (in structura organizatorica a clientilor sa apara departamente de planning si buying), dar momentan nu cred. Cu alte cuvinte, startegia, mixul de statii, negocierile si chiar comenzile for fi facute de agentii in baza mandatelor de reprezentare de la clientii pe care ii reprezinta.

adplayers. Cum si pe cine afecteaza recenta Ordonanta a Guvernului prestarea acestor servicii de media in 2013?

Brindusa  Vlanga. Primele companii afectate par a fi agentiile care nu mai au dreptul la rebate. Cred, insa, ca mai mult vor fi afectate statiile medii si mici. Personal, prin DBV Media House, sunt unul dintre pionierii vanzarii de publicitate la statiile de nisa, statii medii si mici si stiu exact cat de complicat este pentru o astfel de statie sa intre intr-un mix in conditiile in care sunt 59 de statii masurate. Pericolul vine din doua directii:

1. Clientii care din 12 aprilie vor primi facturile direct de la statii vor opta, probabil, pentru un numar mai mic de statii in mix si pariez ca nu vor scoate statiile grupurilor mari si:

2. Foarte multe dintre statiile medii si mici sunt reprezentate de regii care le faceau serviciile de vanzare, facturare si colectare a banilor din publicitate. Aceste statii nu dispun de un departament de vanzari si nici de unul financiar la nivelul impus de ordonanta. Mai exact, ei au externalizat aceste servicii intrucat nu isi permit costuri fixe, mai ales in actualele conditii de piata. Daca regia, nereglementata explicit de ordonanta, nu mai poate factura si incasa in numele lor, atunci vor fi nevoiti sa-si angajeze oameni care sa o faca, deci isi vor genera costuri pe care nu si le permit.

adplayers. Cum vedeti viitorul pietei de media in Romania in lipsa anularii efectelor produse de intrarea in vigoarea OUG, si cum vedeti iesirea din aceasta situatie?

Brindusa Vlanga: In ceata. Vor ramane probabil, in viata, marile grupuri de media care vor monopoliza piata si isi vor impune conditiile. Cred ca asta e si ideea. Probabil ca isi doresc sa atraga intr-o forma sau alta cele 50 de milioane de euro care in acest moment se impart intre statii de la Kanal D in jos (din punct de vedere al cotei de piata).

Daca regiile ar fi reglementate printr-o clarificare la OUG 25, atunci statiile pe care acestea le reprezinta ar putea fi salvate si nu ar aparea modificari dramatice in peisajul media.

Ca o concluzie, cred ca aceasta ordonanta face un "bine" nesolicitat atat multor beneficiari finali ai publicitatii televizate cat si multor radiodifuzori medii si mici, in procent mai mare radiodifuzorilor, ei fiind singurii, de fapt, care se supun Legii Audiovizualului amendata prin OUG 25.

Mai mult in OUG 25Legislatie


PUBLICITATE: