Sorin Tranca, dupa 7 ani de FRIENDS: "Intr-o anumita masura, creatia buna tine de experiment"
Miercuri, 05 Mai 2010

 (AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Dupa 7 ani de creatie la FRIENDS Advertising si 12 ani in publicitate, Sorin Tranca, fondator si Director de Creatie al agentiei spune ca de la un punct incolo, „creatia buna este riscanta”, si atunci clientii se inscriu in mod natural intr-o zona mai safe:

"1% dintre clienti, care isi mai asuma experimente cu creatie buna"
„Tin sa-i felicit pe cei, probabil, 1% dintre clienti care isi mai asuma experimente cu creatie buna. Piata cere azi solutii nu neaparat mai proaste, ci mai cuminti si relativ plictisitoare”, explica Tranca. „In plus, in mod natural acestea pot fi mai ieftine. Strict cu titlu de exemplu: daca ieri faceai 1 milion de flyere, astazi acelasi client ajunge la concluzia ca nu are nevoie de mai mult de 200.000, iar asta pe o hartie mult mai proasta”.

Intr-un dialog cu AdPlayers, alaturi de Cristi Mesaros, Managing Director al agentiei incepand din 2010, cei doi oficiali nu se lauda cu cifre de afaceri. Doar anul trecut a adus pe langa afacerea Friends alte trei noi entitati de servicii separate, care inseamna sa discuti nu despre cifrele unui business de agentie, ci despre patru cifre de afaceri diferite.

Astfel, explica Mesaros, dupa o cifra de afaceri de 9,46 Milioane lei in 2008, care includea mai multe servicii, in 2009 FRIENDS Advertising si-a separat activitatea de mai multe servicii decat cele de creatie si strategie, incheind anul trecut cu aproape 4 Milioane lei (3,86 ).

„Clientii au nevoie de ceea ce le potoleste foamea”
Cum vede agentia industria de publicitate astazi? „Un an plin de sperante”, spune Sorin Tranca - Directorul de Creatie si partener al agentiei. „Daca anul trecut ne-a lasat fara niciuna, anul acesta asteptam mai mult”.

Tranca aminteste de o intalnire cu presa organizata la inceputul anului trecut, in care spunea ca de la finele anului 2008 s-a terminat cu „sampania si sucurile” scumpe, si ca vor urma ani grei de „franzela si parizer” in publicitate. „Clientii au nevoie de ceea ce le potoleste foamea si lasa luxul deoparte. Cauta ROI vizibil si previzibil si, mai ales, nu mai au deloc apetit experimental, inovator, in comunicare”, completeaza oficialul, astazi.

Directorul de Creatie de la Friends spune ca in ciuda reducerilor „ideile trebuie sa ramana platite chiar daca un client, in mod perfect legitim, cauta sa-si eficientizeze bugetele”. „Noi, la Friends, am cautat mereu idei care sa schimbe un business, nu care sa faca bine acum, si rau mai incolo: cresc 5% din „X” sau 7 % din „Y” acum, cand lucrez aici, chiar daca la anul cine vine dupa mine nu mai are ce vinde. Noi nu vindem pliante si spoturi, ci stiinta de a face sau nu pliante sau spoturi, aratand clientului si cum sa le faca”, adauga Sorin Tranca.

Oficialul de creatie spune ca exista oameni care isi dau seama ca, in ciuda crizei, piata este plina de oportunitati si ca acum este un moment bun pentru cote de piata, astfel ca ideile in marketing si comunicare trebuie platite la valoarea lor reala. „Daca vrei 5% dintr-o piata de 150 Milioane EUR, e firesc sa te coste niste bani. Platiti arhitectul, daca vreti case ieftine”, mai adauga Trranca.

Mesaros: Primele 3 luni din 2010 – mai bune
„Primele 3 luni din acest an sunt clar mai bune decat ultimele 3 ale anului trecut”, explica managing directorul Cristi Mesaros (foto).

„Daca pentru primul trimestru avem motive sa ne bucuram de crestere, inca nu putem baga mana in foc sa spunem ca si urmatoarele luni vor fi la fel de bune. Dar suntem optimisti, si sper ca in lunile mai – iunie sa avem lucruri frumoase de anuntat”, conchide managerul.

Ardeleanul Cristi Mesaros, actualul Managing Director al agentiei, a mai lucrat in marketing si comunicare si inainte de Friends Advertising. Mai intai pentru Branzas, o agentie de branding din Cluj (2000). Astazi s-a intors la prima iubire – marketingul si comunicare, dupa restaurantele Gregory’s business pentru care a lucrat timp de 7 ani. La Gregory’s a parcurs mai multe pozitii de management, de la cea de director de marketing, la cel mai inalt post din ierarhia companiei – cea de director general.

Ce au in comun publicitatea de la Friends cu restaurantele Gregory’s? „Exista o diferenta, dar au si multe lucruri in comun. Acolo sunt produse, aici sunt servicii”, spune Mesaros. „Primul lucru pe care il inveti in retail este ca in fiecare dimineata trebuie sa deschizi la 8, indiferent ce se intampla afara. Tot asta se intampla si in comunicare – trebuie sa deschizi in fiecare dimineata indiferent ce se intampla in economie”.

Daca Mesaros vorbeste despre business-ul pe primele 3 luni ale anului in curs, Sorin Tranca subliniaza ca a mai trecut peste un an in care agentia nu a pierdut clienti. „Una peste alta, si in 2009, in buna traditie de la Friends, nu am pierdut niciun client. Asa cum s-a intamplat dealtfel inca de la infiintarea agentiei, cu exceptia cazurilor cand o colaborare inceteaza temporar din lipsa de bugete sau, caz nefericit, compania e preluata de o structura cu care nu ne mai potrivim”, adauga Tranca.

Tot un semn optimist al anului poate fi considerat si cresterea echipei. Daca la inceputul anului trecut Friends numara 18 angajati, Sorin Tranca si Cristi Mesaros sunt multumiti ca au trecut peste greutatile aduse de criza in 2009. Astazi, cu o echipa de 15 oameni dupa ce agentia se despartea de cativa colegi in cursul anului trecut, agentia de publicitate este intr-o perioada in care “recruteaza precaut”, dupa cum declara oficialii sai.

--- # ---

AdPlayersPROFILE BREF: Friends Advertising
Fondata in urma cu 7 ani, in ultimii 3 ani FRIENDS a deservit in jur de 30 clienti, printre care: Unilever (Dero, Knorr, Delikat, Sunsilk, Omo, Dove, Rexona, Axe – dar si proiecte de Trade Marketing), Canon Photo-Video CEE (cont regional), Tina R, Medrom, Intersnack, Euro 26, Gealan, Siemens Romania, Libra Bank,  Fundatia Copii Sanatosi, Porsche Bucuresti Vest 2, Valrom, Eclipse Sat Londra, Fan Courier, European Drinks, Tiriac Imobiliare, Adama, Sensiblu, Dimri International, Raiffeisen Evolution, ITV Rusia, Titanmar, Monopoly Media, Rigips, Say Shops, PSI Swaziland, A&D Pharma, Romfelt Real Estate, Cris-Tim.

2009, pe scurt la FRIENDS Advertising:

RIGIPS – comunicare in industria materialelor de constructii;

Rebranding si comunicare  pentru proiectul Doamna Ghica, campania cu cel mai complex banner online din Romania;

Activare (2 proiecte) in derulare pentru Dero (Unilever).

Proiecte de comunicare corporate si retail pentru A&D Pharma: Fundatia Sensiblu, Clinicile Anima; Campanii de comunicare si retail pentru Magazinele Say

Rebranding-ul si packaging-ul Forzoso - pentru Cristim

Campania de lansare Buybooks.ro

Rebranding-ul pentru Pavilionul cu Carti.

Recenta activare de la Dero,

Lansarea noului brand Alchimistii – o colectie de accesorii marca TinaR si Ziua D, o activari in magazine. Campanii European Drinks,

Campaniile si pitchurile castigate in Africa – un nou proiect PSI Zimbabwe

Proiecte online, proiecte de PR sau comunicare interna cu FRIENDS PR pentru mai multi clienti ai agentiei, care si-au completat mixul de comunicare SIEMENS, A&D Pharma: Fundatia Sensiblu si Sensiblu, Knorr sau TinaR.


PUBLICITATE: