Comanda de 1 - 1,2 Milioane EUR Grafica si Tipar
Vineri, 18 Iunie 2010

 (AdPlayers, Iulian Toma)

Fondata in urma cu 7 ani de Dragos Balan, Grafica si Tipar a incheiat 2009 cu aproape 1 Milion de euro, iar in 2010 estimeaza o crestere de 20-30%.

In prezent, compania care a preluat numele de la grafica si tiparul pe care le ofera clientilor are o echipa de 22 de oameni, iar diferentiatorul principal pe piata il reprezinta imbinarea serviciilor. „Este un avantaj competitiv pe o piata specializata in servicii de tipar, dar fara grafica”, spune Dragos Balan, managerul si administratorul companiei.

„Una dintre diferentele importante este ca elimina presiunea pe procesul de imprimare dintr-o tipografie, atunci cand comanda intarzie sa apara in productie din motive legate de grafica. Aici le avem pe amandoua in acelasi loc”.

Potrivit managerului, compania are astazi in jur de 50-60 de clienti permanenti de portofoliu, iar unii dintre ei revin cu comenzi chiar la 2-3 saptamani. Pe parcursul unui an, numarul acestora se ridica insa la mai mult de 200. Cei mai fideli consumatori ai pachetului de servicii grafica + tipar sunt clientii din domeniul financiar- bancar, sanatate, pharma, case de avocatura si consultanta, si uneori chiar retail.

Tipografia „Bratara de aur” de la tata

In tipografie de 17 ani, fondatorul Grafica si Tipar se trage dintr-o familie in care tatal era tipograf. Ca o urmare fireasca, fiul a urmat liceul tipografic, unde alaturi de jurnalism meseria de tipograf a fost una de familie.

Pe cont propriu, Dragos Balan lucreaza din 2003, pentru ca a simtit ca la un moment a vrut sa faca si ceva in plus decat tata. Diferenta intre generatii era evidenta si in fiecare zi apareau noutati ca „merchandising”, tipar specializat, marketing direct, comanda online sau e-mail marketing.

„Intr-o zi am luat laptop-ul si o stiva de CD-uri si mi-am facut firma” explica Balan, inceputurile companiei. „Clientii m-au intrebat daca pot sa le asigur aceleasi conditii de pret, le-am spus „da” si asa am inceput, chiar daca pentru a pastra comenzi si promisiunea de pret eram nevoit sa lucrez pe bani putini”.

„Masina de familie” de 500.000 EUR

La pravalie au inceput sa vina comenzi mai multe. Si-a mai luat un om, inca unul, si tot asa. Pana in 2005, cand, pe fundalul exploziei serviciilor de tipar, si-a luat o masina mai scumpa decat cea a patronului de la Steaua. A dat 500.000 de euro pe propria „masina de familie” - una de tipar, si a renuntat la parteneriatele cu alte tipografii.

Au urmat utilaje de finisare, ghilotine, masini de perforat, stante si un upgrade pentru tipar ecologic – nu mai consuma apa in procesul tehnologic, fiind printre putinele companii de tipar autohtone membra a asociatiei Waterless Printing Association, ce reuneste tipografiile ecologice din intreaga lume. Practic, acum toata munca se face asistata electronic, de la rezolutie pana la timpul de start-up al fiecarei lucrari.

Comenzile "curg" de la valori de 100 eur, pana la tiraje mari de newsletter-e tiparite, fluturasi de sute de mii de exemplare, pana la mape cu tiraje de zeci de mii de bucati. Cu toate acestea „Suntem selectivi in privinta clientilor”, sustine Balan. „Lucram cu cine stie ce are de facut.”

Tipografie online.

Pentru clientii cu nevoi frecvente pentru aceeasi lucrare, compania si-a facut un program special de administrare online a comenzilor si stocurilor de produse comandate pentru tipar.

„Un tiraj mai mare poate economisi pana la 40% din pret”explica Balan. „Asa a venit ideea tiparii unor tiraje mai mari pentru comenzi frecvente ale diverselor lucrari, si administrarii stocurilor prin Internet”.

Cum lucreaza tiparul administrat online? Daca o lucrare se repeta, programul online ia o comanda pe intreg tirajul, salvand pentru clienti bani frumosi, iar pentru tipograf o bataie de cap cu pregatirea masinilor de doua ori pentru aceeasi treaba.

Mai multe articole in PRODUCTIE


PUBLICITATE: