Cine a derulat primele activitati in publicitate? “Publicitatea din ’90 pana azi" cu Radu Florescu (I)
Miercuri, 22 Ianuarie 2014
 adplayers. Iulian Toma

Veterana campanie de autopromovare "prima agentie de publicitate din Romania" semnata de Graffiti BBDO ne spune de vreo zece ani cine a a fost prima agentie. Este un adevar recunoscut de toata lumea, daca vorbim despre aparitia primei agentii. Nu si daca vorbim despre primele activitati de publicitate.

Incalzit de un articol aparut la sfarsitul anului trecut intr-o publicatie de afaceri in care nici veteranul autor nu stia care au fost primele agentii de publicitate, adplayers s-a gandit ca n-ar fi rau sa afle raspunsul, negru pe alb, odata pentru totdeauna. Nu de oriunde, ci de la prima sursa. Chiar daca cine a fost primul care a derulat activitati ale unei agentii de publicitate nu se impauneaza cu raspunsul nici astazi, a raspuns intrebarii:

“Nici nu are importanta cine a fost primul sau prima companie”, afirma astazi, dupa 24 de ani de publicitate postdecembrista, Radu Florescu, presedintel grupului Centrade (Saatchi & Saatchi, Zenith, Saatchi PR, etc).

“Daca vorbim despre agentii, da, intradevar, Graffiti este prima agentie de publicitate, in 1991. Saatchi a aparut la distanta de cateva luni” certifica Radu Florescu intaietatea aparitiei primei agentii de publicitate fondate de Cristian Burci.

“Daca este sa vorbim insa de primele activitati derulate  pentru prima data de o companie, atunci fara indoiala Centrade este primul birou de reprezentanta al unei astfel de companii care a derulat activitati specifice agentiilor de publicitate” a mai declarat Radu Florescu in exclusivitate pentru adplayers.

Pentru cei care nu au prins serialele TVR blindate de publicitate furnizate prin mijlocirea Centrade la producatorii de film americani, putini stiu ca fondatorul din 1991 al agentiei Graffiti, Cristian Burci (astazi Graffiti BBDO), a lucrat anterior lansarii primei agentii de publicitate chiar pentru Radu Florescu, la Centrade.

Serialul sub titlul “Publicitatea din 1990 pana azi” va continua exclusiv in adplayers cu oameni date, fapte si reclamele epocii chiar de la sursa. Speram in concursul tuturor celor care au lucrat in publicitate in acea vreme. Agentiile conduse de Radu Florescu, Cristian Burci, Michael Kammrath, Paul Radu si Veronica Savanciuc, Zoltan Szigeti si Mihaela Nicola, fratii Stefan si Ioana Iordache dar si creativii de atunci, toti sunt liberi sa ne traga de maneca atunci cand am uitat vreun amanunt important.

Este inadmisibil ca in 2014 sa nu cunoastem care au fost primele agentii de publicitate din 1990 si pana astazi, asa cum au aparut ele pe piata. Poate este si vina adplayers, care in anul 2014 intra in al zecelea an de cand scrie despre afaceri in marketing si comunicare si publica poate prea multe cifre de afaceri sau bugete de campanii si prea putine date cronologice privind aparitia primelor agentii de publicitate din Romania de dupa decembrie 1989.

“Publicitatea din 90 pana azi” ii asteapta pe toti cei care au pus umarul la publicitatea de dupa 1990 sa scrie propria poveste pentru a oferi imaginea de ansamblu a intregului.  Un serial fara (P)ublicitate, doar despre ea insasi, exclsusiv in adplayers.

Mai mult in Business,  “Publicitatea din 90 pana azi” 


PUBLICITATE: