Cata publicitate a inghitit in realitate Presa Scrisa, comparativ cu 97 Mil. EUR la Rate Card?
Miercuri, 21 Septembrie 2011


Nicu Laita, Media Director la Omnicom Media Group Romania / Head of Opera

(AdPlayers, Iulian Toma)

Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) a oferit public cateva dintre cele mai recente date rezultate din Monitorizarea Investitiilor in Publicitate (MIP) in Presa Scrisa pentru prima jumatate a anului. 97 Milioane EUR au fost investiti in presa scrisa pe primele sase luni ale anului, in baza tarifelor Lista (Rate card) ale publicatiilor inscrise in studiu

In prima jumatate a anului 2011, un Proiect Rosia Montana aduce in monitorizare cheltuieli de 1 Million EUR. Daca proiectul nu a scos deja aur cu creatia testimonialelor semnate de agentia 23 Communication Ideas a lui Bogdan Naumovici, te intrebi cu cati centi pentru un euro se mai vinde astazi 1 Milion EUR alocat de RMCG in publicitate cata vreme marea productie de aur nu exista?

Potrivit informatiilor AdPlayers, RMCG putea sa investeasca in ptresa scrisa 100.000 – 150.000 EUR in publicitate, insa in niciun caz nu vorbim de o suma cu mult mai mare. Cel putin pentru titlurile monitorizate. Altfel ce s-ar mai putea spune despre operatorii de telefonie mobila Vodafone sau Orange cu 2,5 – 3 Mil. EUR cheltuiti la Rate Card in conditiile in care, in realitate, niciunul dintre ei nu investeste mai mult 1 Mil. EUR pe an in publicitate in presa scrisa.

Dar cat s-a investit in realitate? 8-10 Mil. EUR 

“Mult mai putin,” spune Nicu Laita, Media Director la OmnicomMediaGroup Romania/Head of Opera. Specialistul de media spune ca in unele cazuri diferenta intre tarifele lista (Rate Card) si pretul real (net) platit de un investitor in presa scrisa este cuprinsa intre 40-45% si merge pana la discounturi duble pentru pachete sau proiecte speciale.

Mai putin, dar cat? Omul de media a evitat sa dezvaluie valoarea investitiilor reale, precizand ca acestea difera de la o publicatie la alta, si de la un investitor la altul in publicitate. Desi estimarea la in baza tarifelor lista este cu mult mai mare - cei 97 Mil. EUR Rate Card pe 6 luni cat spune monitorizarea BRAT ce reprezinta doar o parte din titluri, in realitate, presa scrisa n-a inghitit mai mult de 8-10 Mil. EUR in primul semestru al anului in curs.

Desi evident cunoaste nivelul investitiilor in presa scrisa ale propriului client, Nicu Laita a declinat invitatia de a dezvalui macar un ordin de marime. “Cifrele reale privind investitiile in media cad sub incidenta clauzelor de confidentialitate contractuale dintre client si agentie si nu au legatura doar cu titlurile monitorizate de BRAT” precizeaza specialistul de media.

“Subordanandu-se regulamentelor BRAT, asa cum o recunoaste din start si cercetarea, datele monitorizate de MIP Presa Scrisa reprezinta doar o parte dintre bugetele din presa. Este vorba de titlurile care au aderat la studiu,” precizeaza Nicu Laita.

La ce foloseste MIP Presa Scrisa?

“Chiar daca reprezinta doar o parte din totalul investitiilor, cifrele sunt interesante pentru o analiza a competitiei in randul publicatiilor care au aderat la monitorizarea BRAT”, explica Nicu Laita. “In al doilea rand este o modalitate alternativa de informare si de stocare a datelor din care rezulta ca serviciul a fost prestat, atunci cand alte monitorizari nu sunt la indemana.”

BRAT a lansat Monitorizarea Investitiilor in Publicitate (MIP) Presa Scrisa in ianuarie 2011, studiul fiind realizat dupa o metodologie si la standarde stabilite de industria de publicitate reunite in cadrul asociatiei. Pentru prima jumatate a anului, MIP Presa Scrisa a monitorizat un numar de 212 publicatii, reprezentative pentru Romania.

 Mai mul in Media, AdPlayersREPORT


PUBLICITATE: