Castigatorii "Leod'Or 2005"
Duminca, 29 Mai 2005

( AdPlayers.ro ) Felicitari Leo Burnett pentru Agentia Anului la Ad’Or 2005. Nu va putem spune prea multe pentru ca, la un moment dat, lucrarile din categoriile noastre nu au mai coincis cu ale organizatorilor. Asa ca ne-am asezat la discutii despre, probabil, unul dintre cele mai importante evenimente ale industriei de publicitate, care va avea loc la jumatatea acestei luni, in organizarea Arbomedia. Va vom tine la curent.

Am vazut o organizare a festivalului  in care oamenii din agentii puteau gasi solutii mai bune de a se intalni intre ei, fara a-si dezamagi clientii de publicitate plictisiti de un show pe jumatate advertorial. Dezamagiti de eveniment, multi clienti de publicitate pentru care agentiile si-au pus oamenii la treaba special pentru a-i aduce la festival, au fost "tinuti de vorba" pentru a nu se plictisi de un spectacol care nu mai avea loc. Unii dintre ei au plecat chiar din primele 30 de minute, dupa ce au asteptat 90 de minute sa inceapa spectacolul, lasand pe alocuri goale cele (in jur de) 200 de scaune. Poate si pentru ca cele 2 frigidere de iaurt Danone din vecinatate au fost testaste “din greu”. Noroc cu cativa dintre cei care au mai urcat pe scena si au mai inviorat atmosfera.

Au fost multe momente care ne-au mers la inima, dar Lucian Georgescu a fost cu adevarat memorabil la inmanarea unui premiu. Ambasadorul Golden Drum in Romania s-a intrecut spontan pe el insusi atunci cand a fost pus in postura, oarecum ingrata, de a premia Graffiti BBDO - agentie a carui sef a fost multi ani (publicitarul roman conduce de aproape 2 ani destinele unei alte agentii - gav/balkanski proiect).

Felicitari Dianei Graepel si Funky Business pentru evenimentul organizat in urma cu un an, chiar daca Ad'Or 2004 a fost pe alocuri mai prost organizat decat Ad'Or 2003. Editia pregatita de Funky in 2004 a mers la inima si credem ca a fost mai buna decat Ad’Or 2005, fie si numai prin numarul cu mult mai mare de participanti care s-au socializat cu publicitarii. Mai bun cu siguranta prin relevanta lucrarilor comerciale, Ad'Or 2005 a compensat insa la organizare, cu un "film" trist. Este remarcabil totusi ca de aceasta data nu s-a mai suparat nimeni asa cum s-a intamplat in urma cu un an, pe buna dreptate, in cazul lui Bogdan Enoiu de la McCann (si nu numai), atunci cand au fost "gresite" numele lucrarilor castigatoare.

Felicitari lui Daniel Gavrila (Lowe) sau Cristinei Jansen (Cohn & Jansen) pentru ca au dovedit ca poti fi intr-o "opozitie" demna de o greva japoneza fata de editia din acest an. Sa fii in comitetul de organizare dar sa nu inscrii lucrari la Ad’Or, a impins festivalul spre mai bine, fara a da si alte explicatii. Este un act de mare curaj sa fii in comitetul de organizare, sa nu inscrii nici macar o singura lucrare in festival si sa nu vrei sa comentezi nimic despre asta, cel putin in cazul lui Daniel Gavrila de la Lowe pana acum. Sa lasi sa se inteleaga ca nu ai lucrari demne de festivalul creativitatii romanesti, in speranta ca lucrurile care nu merg se vor indrepta este un risc pe care nu si l-a luat nici un alt participant la festival.

Felicitari de asemenea si pentru mai putin cunoscutele agentii Propaganda sau Totem care au dovedit insa ca pentru ele nu exista McCann, Leo Burnett sau Graffiti BBDO. 

De 4 ani urmarim destinul Ad’Or din 5 editii in total. Am urmarit anul acesta sectiunea Colaterale si ne-am prins ca inscrierile au ramas “colaterale” de premii. Am urmarit "Cel mai bun Print" dintr-o categorie si am gasit 3 lucrari in alte categorii decat cele publicate timp de o saptamana pe site-ul festivalului (si pe care le puteti gasi in arhiva AdPlayers.ro). Spre deosebire de anul precedent, la Ad’Or 2005 am gasit o pondere mai mare de lucrari comerciale din totalul inscrierilor. 

Am plecat insa impacati ca n-am pariat pe alta agentie decat Leo Burnett, lasand jucatorii in publicitate sa se ocupe de "Ad'Or Predictions". Noi ne-am obisnuit de 3 ani cu un "deja vú" binemeritat si cu gandul ca predictiile Leo Burnett de a urca pe scena festivalului si la urmatoarele doua editii (la Agentia Anului am inteles noi ), vor fi ponderate cel putin de o participare mai buna a celorlalte agentii de publicitate romanesti . Speram  la anul intr-o prezenta cat mai numeroasa de "Propagande" si "Totemi"  la toate sectiunile festivalului, astfel incat sa facem punctajul agentiilor cu calculatorul in mana si nu pe degete.

Felicitari inca o data pentru evolutia pozitiva a festivalului, cel putin pe latura transparentei lucrarilor, lui Adrian Dura ( Presedinte RAAA), Radu Florescu ( Vicepresedinte RAAA), Daniel Gavrila ( Lowe&Partners), Tereza Muntean ( Young & Rubicam), Bogdan Naumovici (Leo Burnett), Adrian Botan ( McCann Erickson). Daca n-ar fi fost ei probabil ca Ad’Or 2005 ar fi "murit" in acest an. Unii spun ca din cauza unora dintre ei s-a ajuns aici, dar noi nu suntem de acord. Inainte de toate, suntem de parere ca tot de ei a depins si faptul ca festivalul a iesit ceva mai bine decat in 2004, fie si pentru faptul ca vedem inscrierile online pentru prima data si ca mai puteti contesta tot online premiile, atat timp cat lucrarile sunt acum publice. 

Asa cum se intampla si la alte festivaluri respectate de publicitate, (banuim ca) se pot face contestatii oricand si la Ad'Or. O puteti face saptamana viitoare, peste 2 saptamani sau chiar 20, atata timp cat se vor afla (speram) pe site-ul festivalului - ador.ro . Chiar daca nu ne place sa recunoastem, "filmul" transparentei Ad’Or a fost mai bun. Este adevarat ca pe alocuri "pelicula" a fost una cu multe pauze de calupuri publicitare, dar asta merita remarcat in ultima instanta tot pozitiv. Speram ca sprijinul sponsorilor sa faca in curand trecerea spre un festival "privat" de publicitate in care implicarea organizatorilor sa fie platita si, de ce nu, sa genereze raspundere pentru acest lucru (nu asa cum se intampla acum, festivalul sa fie facut "after hours" dintr-o obligatie a agentiilor membre RAAA). Este bine stiut faptul ca nu vor avea timp niciodata pentru a-l organiza pe masura asteptarilor unei industrii mult prea pretentioase pentru a fi multumita.

Merita remarcati si felicitati pe langa reprezentantii publicatiilor BMG si colegii nostri de breasla pe care ii salutam - revistele Imagoo, Brand4Brands, Cariere si Campaign Romania. Licenta prestigiosului Haymarket din Marea Britanie este editata spre norocul nostru, "sub licenta" BMG. Primul numar care a aparut deja pe piata ne-a convins ca merita 69.000 lei si ca a mai ramas destul loc si pentru altii. Asa cum, pe langa originala publicatie occidentala din mijlocul bilunarului BIZ, acelasi grup a lasat destul loc pentru Businesss Week-ul romanesc – Business Magazin. Felicitari oricum BMG pentru cea mai eficenta campanie de lansare a unui produs chiar in festivalul creativitii. Cea de-a cincea edite a Ad’Or a luat sfarsit. Mai avem doua editii si scapam de promisiunea lui Bogdan Naumovici de a castiga cincii editii la rand. Suntem ceva mai fericiti ca avem mai putin de asteptat decat acum un an, dar nefericiti daca la Ad'Or 2006, pe langa Tempo, Lowe, Headvertising, NextCap, Gavrila, Cohn se vor mai adauga si altii care vor lipsi.Noi speram sa nu se intample asa.Totodata mai speram ca anuntarea perioadei de desfasurare a editiei urmatoare, sa fie comunicata ca si in cazul Golden Drum ( de ce nu ) cu 6 luni inainte.Si n-ar fi rau ca tarifele sa permita chiar 5-10 inscrieri de la agentii  de publicitate “no name” din Iasi sau din cartierul Manastur din Cluj. Pentru ca Ad'Or nu este Cannes sau Golden Drum, iar festivalul creativitatii romanesti trebuie sa "ingroape" prin pariticiparea agentiilor romanesti ca Propaganda sau Totem, nume precum McCann, Leo sau Graffiti BBDO. Fie si numai prin ponderea inscrierilor daca nu si a premiilor. Nu putem vedea jumatate din lucrarile inscrise in creativitatea romaneasca doar din 2-3 agentii, cand numai in Iasi se declara 200 de agentii.

Multumim lui Dumnezeu ca am trecut-o si pe asta. Am mai scapat un an de creativitatea romaneasca si stim ca Ad’Or 2006 mai are o sansa de a recapata onoarea cuvenita, atata timp cat actiunile lui vor fi transparente si cat mai exista agentii ca Propaganda sau Totem. 

   

Detalii luni, 30 mai, cand vom publica intreaga lista  a castigatorilor pe care speram sa o primim de la organizatori. Nu de alta dar pe aceasta o vom verifica impreuna cu ei, pentru ca nu cumva sa gresim si premiile asa cum am facut cu inscrierile. Si pentru ca organizatorii nu au inregistrat contestatii (Iulian Toma).


PUBLICITATE: