"Ambitia" Ursus la analiza: "O superproductie publicitara, intrata direct in istorie" (Sorin Psatta, BBDO) versus "Am un vis" Mark Walton, Brici
Luni, 09 Noiembrie 2009

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)


Campania Ursus "Ambitia",
 semnata de Papaya Advertising pentru Ursus Breweries, analizata de Sorin Psatta, Integrated Communication Director al Grupului BBDO Romania, si Mark Walton, ex Creative Director Scala JWT, iar acum Managing Partner si Creative Director al agentiei de publicitate Brici

Sorin Psatta, Integrated Communication Director al Grupului BBDO Romania

"Am tot stat si m-am gandit care ar fi cel mai potrivit cuvant pentru a caracteriza ultimul spot Ursus si cred ca acesta este, nici mai mult, nici mai putin decat… electoral. Asemenea unui spot electoral, atmosfera clocoteste de emotie puternica ; asemenea uni spot electoral, personajul principal pare a fi alesul ; asemenea unui spot electoral, promisiunile sunt pe cat de grandioase pe atat de vagi…

Culmea, pana si starea mea postvizionare a fost asemanatoare cu cea a omului abia intors de la votare : m-am simtit victorios, chiar daca, in adancuri, un dracusor mic si rosu radea in hohote ca am fost (din nou) pacalit. Din acest punct de vedere, noua pozitionare (de fapt, intarirea vechii pozitionari) a marcii Ursus este cat se poate de romaneasca – pe afara e vopsit gardul, inauntru e leopardul …pardon, berea.

Desi, recunosc, in acest caz gardul e atat de spectaculos prezentat incat ar putea sa fie suficient siesi, rol pe care, mai ales pe la case mult mai mari, publicitatea il joaca adesea. Imi este teama insa ca, din pacate, consumatorii nostri nu sunt atat de « inteligenti » ca ai lor si, din acest motiv, viitorul va consemna doar o superproductie publicitara, intrata direct in istorie. Pe care, oricat ar dori si ar promite barbatul nostru educat si puternic din spot, nu o mai poate rescrie nimeni. Nici macar el."

Mark Walton, Managing Partner la Brici: ” Si eu am un vis, ca agentiile din Romania sa nu mai copieze munca altor agentii”

„Nu il cunosc pe Johnny Green- regizorul lui  ‘Mercedes Ambition’- reclama originala pe care au furat-o cu noua lor reclama la bere, denumita uimitor ‘Ambition’. Dar stiu ca este un tip mai dur si ca se enerveaza repede.

Ca si cand nu ar fi fost suficient ca au un concept identic, cu baiatul singuratic care merge si cu descoperirea pozei, ar fi putut macar sa schimbe linia de copy din varianta originala ‘ Everyone has a dream’ ( Toata lumea are un vis) in loc sa o copieze atat de flagrant.

Si eu am un vis, ca intr-o buna zi agentiile din Romania sa nu mai copieze munca altor agentii, cu atat mai mult a agentiilor si regizorilor precum Abbott Mead BBDO si  Johnny Green. Nu toata lumea traieste in ignoranta, de fapt lumea este foarte mica si oamenii sunt conectati intre ei. Mie mi se pare ca Ursus a irosit 250.000 Euro pe o copie proasta.

Eu nu am nicio problema sa comentez lucrarile de creatie si stiu cat este de dificil sa reusesti sa convingi clientul sa iti aprobe lucrarea. Dar ceea ce am vazut acum nu face decat sa ne discretiteze pe noi ca profesionisti in publicitate. Daca nu facem insa decat sa copiem munca altor tari, nimeni nu o va mai respecta pe a noastra. Ma intreb cand acesti oameni mor... vor vedea trecandu-le prin fata ochilor viata altor persoane?

Pana atunci, ar trebui sa incerce sa creeze ceva original data viitoare. Ar fi mai bine pentru toata lumea din industria noastra si din tara daca ar paria pe original.  

Actualizare 20:00: Despre executie: In general cred ca productia este realizata la o calitate destul de mare. Am o problema legata de casting insa. Tipul arata ca un model din reclamele pentru barbati la produse de ingirjire a pielii, s-ar putea sa atraga publicul feminin, dar mie personal mi se pare un pic gay.

Dar in primul si in primul rand am o intrebare: de ce bea bere in biblioteca? Inteleg mersul, in America este numit sindromul “ lupului singuratic” in reclamele la bere, dar excluderea prietenilor este un procedeu destul de riscant de setat pentru un brand atat de popular. Cred ca au luat acest concept de la Mercedes si apoi au incercat sa il aplice pentru bere.

Cam multa post productie pentru gusturile mele, pentru ca incepe sa para din alt univers.  Renuntarea la sacou si inotatul in camasa, apoi iesitul din apa cu sacoul pus, filmat invers pentru efect, ar fi trebuit sa duca si la udarea vederii. Stiu ca se presupune ca este vorba de o fantezie, dar cred ca se straduiesc prea mult. 

Contactati de catre AdPlayers, oficialii agentiei de publicitate Papaya nu au comentat acuzatiile lui Walton, privind o aseamanare cu ideea creativa din spotul Mercedes.

Mark Walton, Biografie

Mark Walton si-a inceput cariera la Londra, dupa ce a absolvit cu BA Honors Degree studiile de Graphic Design. A studiat sub coordonarea designerului american Louis Klein (Profesor de Arte la Royal College). In Londra, Mark a lucrat pentru J. Walter Thompson si McCann Erickson.

Dupa ce s-a mutat in America de Nord, a lucrat pentru Case Associates, Needham Harper and Steers, McKim Advertising, Leo Burnett, MacLaren McCann si Agency Republic. A lucrat pe conturi precum Bell Canada, Honda, Hiram Walker, Seagram’s, Richardson Vicks, Xerox, Sealy, P&G, Unilever, Kraft, Chrysler, Vodafone si Coca-Cola.

De-a lungul carierei, Walton a castigat in jur de 200 de premii nationale si internationale de la New York Art Directors Club, The New York Type Directors Club, Clio, Andy, The One Show, Toronto Art Directors Club, Mobius, Bessies, The Marketing Awards, Cannes, Epica si D&AD. Mark este membru al Directors Guild of America, One Club, D&AD si New York Art Directors Club.

 


PUBLICITATE: