303 Mil. EUR. Cheltuielile de publicitate in Romania. Cu, sau fara Rebate?
Miercuri, 13 Iunie 2012
 (  adplayers, Iulian Toma) In ciuda estimarilor de crestere cu 3,6% a investitiilor in publicitate in intreaga lume, in Romania cheltuielile de comunicare in media inregistreaza un declin de 2%. Este doar una dintre concluziile Media Fact Book, analiza pietei de media editata anual de agentia Initiative.

Potrivit specialistilor de comunicare, volumul net al chletuilelilor in media pe anul 2011 s-a ridicat la 309 Mil. EUR, iar in 2012 se asteapta o scadere la 303 Mil. EUR, cu 6 Milioane euro mai putin decat anul trecut.

Cu exceptia Internetului, unde este prevazuta o crestere de la 34 Mil. euro anul trecut  la 41 Mil. euro in 2012, toate canalele de media scad. Piata TV scade cu 10 Mil. euro, de la 200 la 190 Mil. euro, publicitate in presa tiparita (Print) de la 24 la 23 Mil. euro, Radio de la 20 la 19 Mil. euro , iar OOH de la 31 Mil. euro la 30 Mil. euro.

Mai logeviva decat orice publicatie de specialitate pe piata romaneasca, obiectivul cercetarii Initiative este de 11 ani acela de a creiona nivelul investitiilor in media. Media Fact Book nu ne spune insa nimic despre, tarife si reduceri, despre rebate-uri si, in general, costurile de administrare ale bugetelor.

Studierea unei variatii anuale de piata de 1 Milion de euro, acolo unde rebate-urile ajung la cifre astronomice de milioane de euro, este o situatie in care se ridica si alte semne de intrebare privind modul in care sunt preferate unele canale media in detrimentul altora. Cat din cele 24 de Milioane de euro investite in publicitatea in presa scrisa intra in contul presei, si cat se intorc in fond la client, prin rebate-ul agentiei. Cat din cele 34 sau 41 Milioane de euro le mai gasim in Internet si cat din rebate-uri se intorc de unde au venit.

Este clar ca dezbaterea rebate-ului nu putea sa faca  subiectul Media Fact Book. Dar cifrele MFB ne indeamna la reflectie: cheltuieli nete, sau includ si rebate-urile care se intorc la client? Se vorbeste despre cheltuieli la rate card, sau cheltuieli nete (dupa reduceri), insa nicio cercetare de media locala nu are o nota explicativa care poate face diferenta intre costurile a doua canale media: Cu rebate, sau fara rebate?

Despre Initiative

Mai mult in Opinii



PUBLICITATE: