Taxa Locala de Publicitate neclara. Nimeni nu stie cum se aplica.
Joi, 18 Februarie 2016
 
Transparenta neclara in Taxa Locala de publicitate stradala.
foto: adplayers.

adplayers. Iulian Toma
Romania. Februarie 2016. Ca si cum intrarea in vigoare a Legii Publicitatii stradale la finalul anului 2015 n-ar fi de ajuns ca aceasta va matura mii de reclame in fiecare oras din tara, o alta poveste, cu aplicare imediata la taxele la sfarsit de luna, da batai de cap tuturor furnizorilor de media din publicitatea stradala. Taxa locala.

Despre ce este vorba?

Legea-i lege, dar nu stie nimeni cum sa o aplice corect. Aceasta este pe scurt descrierea situatiei in care, intruniti in IAA si BRAT - Departamentul OOH, jucatorii din industria de publicitate au cerut de curand modul in care se aplica “taxa pentru serviciile de publicitatea stradala”, cunoscuta mai popular sub numele de “Taxa Locala”.

In clar, este vorba de Dispozitiile Art 477-479 din Legea nr. 227/2015,  privind Codul Fiscal – “Taxa pentru serviciile de reclama si publicitate” si “ Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate” si Dispozitiile Normelor Metodologice de aplicare legii ( articolelor 477-479 din legea nr. 227/2015), in special articolele 149-150 din HG1/2016.

Intr-o cerere inaintata inaintata la inceputul lunii februarie a.c., companiile de publicitate membre in IAA si BRAT solicita Ministerului Finatelor Publice, Comisia Fiscala Centrala, sa faca lumina toate aspectele cu care se confrunta in modul de aplicare a legii, deopotriva furnizorii de media si agentiile de publicitate.

Taxa Locale: interpretata diferit de administratiile publice locale si agentii economici

In adresa inaintata Comisiei Fiscale Centrale, semnatarii atrag atentia ca textele de lege au fost interpretate diferit atat de catre autoritatile administratiei publice locale cat si de agentii economici prestatori sau beneficiari de servicii ( societati de prestari servici outdoor, agentii de publicitate, clienti – beneficiari ai serviciilor de reclama).

Cine plateste taxa si la ce se aplica?

Prima serie de neclaritati ridicata: Unu - cine este cel care trebuie sa plateasca taxa si, doi - daca se achita catre autoritatile locale in mod direct sau prin colectare.

Invocata de companiile funizoare de servicii si beneficarii de publicitate, una din nelamuriri este la valoarea carui contract se aplica Taxa Locala: se aplica la valorea contractului incheiat de client (beneficiarul de publicitate) cu agentia sau, direct, prestatorului / furnizorului direct de servicii de publicitate? Se aplica la valoarea contractului incheiat de agentie (intermediar) cu prestatorul furnizorul de media outdoor? Sau cum?

Texte de lege identice, norme de aplicare diferite.

O alta serie de neclaritati ridicate de companiile din industria publicitate sunt normele de aplicare a legii, in conditiile in care textele articolelor Legii 227/ 2015 privind noul Cod Fiscal si cele din Legea 571 / 2003 privind vechiul Cod Fiscal sunt … identice.

Astfel, clarificarea / interpretarea data de aplicarea normelor metodologice privind includerea in valoarea serviciilor de reclama si publicitate a serviciilor de decorare si intretinere sunt diferite de normele anterioare in care valoarea serviciilor de decorare si intretinere nu erau incluse.

Ce solicita furnizorii, intermediarii si beneficiarii de publicitate?

In adresa companiilor reunite in IAA si BRAT inaintata Comisiei Fiscale Centrale, din cadrul Ministreului de Finante, furnizorii, intermediari de servicii si beneficiarii de publicitate solicita institutiilor statului sa lamureasca toate aceste aspecte neclare din noile norme de aplicare a legii. In fapt, semnatarii adresei propun rezolvarea situatiei nou create prin demararea a doua actiuni:

1. Elaborarea unei decizii pentru aplicarea unitara a dispozitiilor articolelor 477-479 din legea 227/2015 privind Codul Fiscal si stabilirea unei intalniri intre reprezentantii industriei de publicitate pentru a prezenta si dezbate situatia semnalata.

2. Initierea unei proceduri de modificare a art. 149 din Titlul IX, Capitolul VI, Sectiunea I din noile norme aprobate prin HG nr. 1/2016.



Pe romaneste: Taxa Locala nu mai e doar pe chirii. Acum e si pe decorare si intretinere.

Desi aplicata ambiguu, principala diferenta din noua formulare a normelor de aplicare a legii este ca adauga Taxa Locala si la valoarea serviciilor de decorare si intretinere in valoarea contractului. 

Practic, noua reglementare de aplicare a taxei obliga furnizorii de outdoor sa plateasca taxa locala la intreaga valoarea a serviciilor: atat valoarea de inchiriere spatiu cat si cele si decorare si intretinere oferite la pachet intermediarilor (agentii de media si publicitate) sau, direct, beneficiarilor de publicitate.

In prezent, valoarea serviciilor de publicitate este separata in contractul si contabilitatea furnizorilor de media outdoor in valoarea inchirierii (chiriei) spatiului de publicitate si, separat, valoarea serviciilor de decorare si intretinere. Acestea din urma nu erau incluse in valoarea la care se aplica Taxa Locala.

Furnizori diferiti: De "chirie" si de "decorare si intretinere".

Cu toate ca ambele servicii sunt oferite de cele mai multe ori la pachet, “inchirierea” si “decorarea si intretinerea” sunt furnizate de companii – agenti economici cu servicii distincte: Furnizori de servicii de inchiriere si furnizori cu servicii de decorare, ale caror activitati sunt separate.

Altfel spus, daca pana in 2015, taxa locala privea doar inchirierea, includerea decorarii in valoarea la care se aplica taxa locala la sfarsitul lunii loveste companiile de servicii de decorare care vor fi obligate sa se ingrijeasca si de plata pentru noua “Taxa Locala” in facturi. De aici si neclaritatea furnizorilor de servicii: Cum sa adauge o taxa locala de publicitate, cand compania nu presteaza activitati de publicitate ci doar un serviciu de “lipire”, “ancorare” sau “intretinere” a publicitatii pe panou.

Care e nemultumirea? Compania plateste deja taxe la stat generate de angajarea resurselor pentru aceste servicii de “fixare” a publicitatii. La primarie ar trebui sa plateasca doar pe inchirierea locatiei pe care primaria incasa taxa locala si pana in 2015. De ce sa plateasca un furnizor de servicii asociate mai degraba constructiilor o taxa locala pe publicitate, cand nu ofera spatii de publicitate locale ci servicii pentru care plateste oricum taxe, de la cele pentru angajati pana la TVA.


Mainile sus. De la 3% pe chirii, la 1,2 Milioane de euro! 3% din 40 milioane EUR?

In goana dupa poveste “cu taxa, fara taxa” se lupta, de fapt, soarecele si pisica. Pe de o parte, autoritatea locala, care vrea sa puna o taxa locala de publicitate pe tot volumul de publicitate, estimat pentru adplayers de specialistii de media la aproximativ 40 Milioane de euro.

Pe de alta parte, furnizorii de servicii outdoor care pun doar la pachet “Chiria” purtatoare de taxa locala,  alaturi de “Inchiriere si Decorare”. Acestea din urma sunt vazute ca isi desfasoara activitati economice intr-un mediu concurential in care nu isi vad aplicata taxa locala. Nu sunt venituri din publicitate. Isi platesc angajatii pentru servicii de decorare si intretinere in afara publicitatii. Oricum platesc taxe la stat.

Rasculatii spun ca nu este clar daca vor plati o taxa de publicitate de 3% la 40 de milioane de euro cand chiria, singura purtatoare de venituri locale, este doar o parte mai mica, iar angajatii furnizorului au treaba cu taxele si obligatiile pe care le au oricum fata de stat. Ce treaba are asta cu taxa locala pentru publicitate.

Poate ca stam stramb, dar trebuie sa judecam drept. Furnizorul vinde pentru primarie doar chiria locatiei care poate fi mai mare sau mai mica. La fel sunt si costurile cu forta de munca si logistica aferente activitatii de decorare si intretinere. Aceasta nu apartine publicitatii locale. La urma urmei, poti angaja de la Ploiesti si sa faci servicii la Bucuresti. Publicitatea are doar nevoie de servicii de decorare, ca de orice al serviciu furnizat de terti. Energia electrica, apa sau gazul isi platesc singure taxele.

Cine gresete?

Evident cei care au asimilat decorarea si intretinerea ca “publicitate” au o problema. Este adevarat ca o problema o reprezinta si taxele mici colectate la primarie din contracte de inchiriere pe doi bani. Surse adplayers spun ca sunt destule. Poate ca aici ar trebui se aplece bugetul statului mai bine pe cifre. Pe incasari locale din chiriile semnate cu primariile. 

Oare ce chirii are compania X sau Y si cat plateste la Primarie. Vor “Finantele” mai repede 3% bani din facturile agentiilor sau furnizorilor de media cand ar putea mai bine sa traga un ochi peste facturile peste contractele de inchiriere cu primaria pe 2 euro? Nimeni nu stie care a fost strategia. Un singur lucru e clar. Cineva vea sa se plateasca mai multi bani la buget.

Pana la aceasta ora nimeni nu stie cat sa plateasca taxa locala in 2016. Poate n-ar fi nimic daca ar fi doar o poveste de 3% la valoarea chiriei la care se adauga si decorarea si intretinerea. Problema este ca in acest moment o parte din piata aplica taxa doar la chirie, ca inainte, in timp ce alta parte aplica taxa locala la valoarea chiriei si servicii de decorare si intretinere dupa normele de aplicare a legii din 2015.

Daca acestea erau facute cu consultarea specialistilor din piata de publicitate inainte de aparitie, poate ca toata lumea era fericita. Fericita sau mai putin fericita, macar stia ce are de facut astazi. Nimeni nu s-ar mai fi incurcat in norme de aplicare a legii facute de oameni care nu au reusit sa faca limpezi aceste norme. E clar ca primaria isi doreste mai multe taxe. Si Ministerul Finantelor la fel. Dar pentru asta trebuie sa fie clar ce trebuie taxat: volumul de publicitate outdoor sau chiria locatiilor? 

In esenta, toata lumea spune la unison ca decorarea si intretinerea costa bani care nu priveste locatia. Doar chiria ar trebui sa faca bani de publicitate pentru primarie. Serviciile de decorare si intretinere inseamna resurse umane, logistica si know-how in care o companie investeste pentru a fi competitiva si face sau nu profit intr-o piata de servicii care n-are legatura cu taxa de publicitate, ci cu toate taxele pe care le plateste deja.

O piata libera. Dar cat e chiria pe domeniul public?

Cei mai afectati sunt cei mai mari jucatori. Una e sa ai o cifra de afaceri de 500.000 de euro pe an pentru care sa platesti 3% (15.000 de euro). Alta e sa fii Euromedia, Afichage sau Getica OOH, unde pentru fiecare milion de euro trebuie sa platesti 30.000 de euro pe an. Asta e alta poveste!

Cu volume de peste 5, 10 sau cumuland chiar peste 15 Milioane de euro pe an, fiecare dintre marii jucatori este direct interesat unde si daca va plati 150.000, 300.000, 450.000 de euro sau jumatate. Dincolo de costurile cu chiriile din mediul privat care nu poti fi ascunse – acestea fiind subiectul unor contracte intre proprietarul locatiei si furnizorul de outdoor, este interesant de vazut povestea chiriei publice. 

Cine si cat plateste in contracte cu Primaria? 

Cine si cat plateste chiria pe domeniul public la Primarie? Cine si cat plateste chiria cu institutii publice? Pentru a vedea acest lucru, contractele de inchiriere cu domeniul public ar trebui sa fie, cum altfel, decat publice. Sau in urma unor licitatii publice. Insa aceasta este doar o campanie de promisiuni electorale pe panouri. Daca si cand vom vedea si chiriile respectivelor panouri incheiate cu institutii publice, este o intrebare inca fara raspuns.

Despre chirii si licitatii publice, numai de bine!


Mai  mult in OOH, Legislatie
 


PUBLICITATE: