Publicitatea stradala la control. Panourile ilegale se dau jos cu milioane de euro!
Luni, 17 August 2015
 adplayers. Iulian Toma

Cunoscuta in industria de publicitate drept „Legea Udrea”,  dupa ce a fost amanata timp de doi ani, noua Lege a Publicitatii Stradale ar trebui sa intre in vigoare, incepand din luna noiembrie 2015. Este doar unul dintre motivele pentru care, cu o luna inaintea intrarii acesteia in drepturi, Institutul pentru Politici Publice (IPP) si Asociatia Pro.Do.Mo. vor prezenta in prima jumatate a lunii septembrie concluziile unei analize privind piata publicitatii stradale in Capitala si interesele politicienilor in domeniu.

Programata pentru data de 10 septembrie, organizatorii evenimentului  vor face publice concluziile preliminare ale studiului „Bucurestiul frumos sau Bucurestiul bogat? Publicitatea stradala si interesele politice din jurul acesteia”. La eveniment au fost invitati reprezentantii administratiei locale din toate cele 6 sectoare respectiv de la Primaria Municipiului Bucuresti, dar si ale celor mai importante cabinete de arhitectura si firme active in piata de publicitate pentru a discuta asupra viitorului publicitatii stradale in Bucuresti.

Publicitatea stradala: 30-40% Legala. 60-70% ilegala.

Estimat de surse adplayers din publicitate la 60%-70% din intreaga piata, volumul de panouri cu „probleme” dupa reglementarile noii legi ar fi trebuit sa faca obiectul unei ample actiuni de „demolare”, acolo unde situatia o impune. Altfel, din noiembrie, toate acestea vor deveni „ilegale”.

Ce s-a intamplat in ultimii doi ani cu dorinta furnizorilor de a intra in legalitate, motiv pentru care a fost impusa si amanarea, nimeni nu stie. Aflate evident in dificultatea de a comunica si problemele privind dezafectarea panourilor care nu corespund reglementarilor noii legi care ar trebui sa intre in vigoare in luna noiembrie, niciuna din marile companii de publicitate stradala nu scoate la lumina zilei activitatile de curatenie in portofolliul de panouri. De ce?

Contactat de catre adplayers, un consultant in publicitatea stradala care a preferat sa isi pastreze anonimatul spune ca va mai curge multa apa pe Dunare, pana cand publicitatea stradala va intra in legalitate. "Nici cei mai importanti jucatori din piata nu au facut curatenie in propriile retele in cei doi ani de amanare a intrarii in vigoare a legii care ar putea da jos peste jumatate din panourile de publicitate outdoor" afirma specialistul outdoor.

Dezafectare de sute de mii de euro pe furnizor!

„Pentru a dezafecta panourile publicitare sau locatiile de amplasare cu probleme, trebuie sa aloci un buget. Acest lucru ar putea fi insa o problema pentru multe companii aflate la limita profitabilitatii, sau chiar in pierdere. In conditiile in care scoaterea din circulatie a unui singur panou poate genera cheltuieli de peste 150-200 de euro, daca un mare furnizor de publicitate stradala ar trebui sa dea jos si sute de panouri, la un calcul simplu vorbim de cheltuieli de la zeci de mii de euro pana la sute de mii de euro" adauga el.

Intr-o piata de media cu mult in scadere comparativ cu anii in care au fost ridicate panourile mai mult sau mai putin reglementate, este usor de imaginat de ce jucatorii in publicitatea stradala nu vor reusi prea curand sa intre in legalitate. Singura alternativa viabila, spune specialistul, ar fi aceea de marcare a panourilor cu probleme si afisarea unui calendar de urmarire a operatiunilor de dezafectare a acestora, concomitent cu sanctionarea celor care nu urmaresc acest calendar de intrare in conditiile noilor reglementari.

Pentru ca toti furnizorii sa intre in legalitate dupa noile reglementari care vor intra in vigoare in aceasta toamna, specialistii estimneaza ca ar putea sa mai treaca luni de zile, daca nu chiar peste un an. Simpla amanare a aplicarii noilor conditii, fara a urmari obiectivele intermediare de intrare in legalitate, nu va convinge niciun proprietar de panouri sa de jos structurile devenite ilegale, mai mult decat a facut-o ultimii doi ani de amanare a aplicarii legii. Doi ani acordati tocmai pentru ca fiecare furnizor sa isi faca singur curatenie in propria ograda!

"Negocieri" de milioane de euro

Cand va intra in vigoare si in realitate noua lege a publicitatii stradale, nimeni nu stie. Fara obiective, termene limita de respectare a lor, dublate de sanctiuni in cazul incalcarii acestora, e clar ca milioanele de euro care vor trebui alocate pentru ca publicitatea stradala sa respecte zicala „Unde-i lege, nu-i tocmeala” nu vor fi alocate. Proprietarii de retele vor face exact ceea ce nu vrea legea. Se vor mai tocmi.

Cu cine? Cu primariile, cu politicienii ... cu toata lumea care  va pune in aplicare sanctiunile legii. La ce costuri vor ajunge "negocierile", este greu de imaginat. Actorii politici vor fi decisivi in luarea unei decizii. Cert este ca intreaga operatiune de intrare in legalitate a publicitatii stradale va costa milioane de euro. Nimeni nu stie ce s-a intamplat in ultimii doi ani de amanare a intrarii in vigoare a legii. Cate panouri s-au dat jos, daca a fost urmarite si atinse niste obiective propuse - oficial, nu vom afla niciodata.

Desi este greu de imaginat cum se intampla acest lucru, la doi ani de la amanarea legii, potrivit consultantului in publicitatea outdoor, exista companii care au inca mii de panouri care vor deveni ilegale din noiembrie 2015.

„Exista companii cu mii de panouri care vor deveni „ilegale”, iar cheltuielile de intrare in conditiile legii sunt de sute de mii de euro sau chiar peste jumatate de milion de euro pentru marii actori din piata. Sa ne imaginam si intregul buget de intrare in legalitate, pe cheltuiala companiilor. Vorbim de milioane de euro care vor trebui alocati”, a mai spus consultantul in publicitatea stradala, sub protectia anonimatului.

Mai mult in OOHReglementare, Publicitatea Stradala,  


PUBLICITATE: