Proprietate Intelectuala: Drepturile de autor pe Piata Unica Digitala. Dragos Oancea, Nomenius
Marti, 25 Septembrie 2018

Sursa: Nomenius

Prevederile Directivei 2016/0280 privind Drepturile de Autor pe Piata Unica Digitala, Dragos Oancea, Consilier Juridic, Agentia de proprietate intelectuala Nomenius

adplayers. Dragos Oancea

Dragos Oancea este Consilier Juridic la agentia de proprietate intelectuala Nomenius

Miercuri, 12.09.2018, Directiva 2016/0280 privind dreptul de autor pe piata unica digitala a fost supusa votului in Parlamentul European. Documentul legislativ este deja foarte cunoscut si comentat de catre utilizatorii de internet precum si de catre jurnalisti. In urma dezbaterilor, s-a hotarat adoptarea Directivei recunoscuta in randul publicului ca reforma drepturilor de autor in piata digitala. 

La foarte putin timp dupa ce a trecut de procedura votului in Parlamentul European, noua reglementare in domeniul drepturilor de autor a reusit sa stranga foarte multe critici in mediul online. Mai exact, este vorba despre articolele 11 si 13 din Directiva care introduc “taxa pe link” si filtrele extrem de riguroase ce trebuie aplicate de platformele media online precum YouTube.

Continutul articolului 11 denumit “Protejarea publicatiilor de presa in cazul utilizarilor digitale” poate fi rezumat pe scurt dupa cum urmeaza: Orice persoana care ar dori sa utilizeze snippets cu continut apartinand unui alt autor ar trebui sa obtina mai intai o licenta (care evident presupune si o taxa) de la autorul textului.

Cu alte cuvinte, intreaga practica de “share-uit” si distribuit de articole apartinand altor autori ar avea foarte mult de suferit, putand fi chiar blocata. Evident, scopul Directivei este de a genera venituri suplimentare pentru creatorii de content, insa, ramane sub semnul intrebarii aplicabilitatea practica a acesteia in era digitala.

Un aspect extrem de important ce trebuie mentionat este ca operele vizate de Directiva sunt cele publicate in orice forma de media, in scop de informare si de divertisment, in mod periodic. Publicatiile periodice care sunt date publicitatii in scop stiintific sau academic nu intra in domeniul de aplicare al Directivei.

In egala masura, sunt excluse din aria de aplicare a Directivei si hyperlink-urile, considerate acte care nu constituie comunicari publice. Spre exemplu, desi nu vom putea utiliza snippets cu continutul succinct al articolului distribuit, va fi permisa utilizarea unui hyperlink precum: “click aici pentru a vedea articolul privind noua directiva europeana”, pentru a face trimitere la diferite articole. Desigur, acest format nu ne va oferi posibilitatea de a vedea in prealabil o parte a continutului articolului pe care il vom citi sau daca sursa catre care vom fi redirectionati este una de incredere.

Prin intermediul articolului 13 cu denumirea marginala “Utilizarea continutului protejat de catre furnizorii de servicii ale societatii informationale care stocheaza cantitati mari de opere si alte obiecte protejate incarcate de utilizatorii lor si ofera acces la acestea”, se doreste a fi introduse filtre suplimentare de analizare si supraveghere a continutului media incarcat pe platformele care stocheaza astfel de opere in vederea diminuarii sau chiar stoparii fenomenului de incalcare a drepturilor asupra operelor.

Masura a fost foarte dur criticata in special pentru faptul ca filtrele suplimentare ce vor avea drept scop supravegherea continutului sunt sisteme automatizate care vor sanctiona, cel mai probabil, similaritati insignifiate intre opere si astfel procesul de incarcare va fi foarte mult ingreunat.

Ne putem imagina spre exemplu ce ar trebui sa faca un website care stocheaza fotografii la momentul la care se solicita incarcarea unei noi imagini. Procesul de verificare va fi evident unul foarte lent si totodata, pot fi gasite similaritati in interpretarile diferite pe care autorii le vor da unor imagini similare.

Urmeaza negocierile finale dintre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene in urma carora vom afla forma finala a Directivei. Dar despre acestea, intr-un articol viitor adplayers, in seria sub titlul Proprietate Intelectuala si Drepturi de Autor.

Mai mult in Media, Digital, Interactive, Proprietate Intelectuala, Drepturi de Autor

Mai mult despre Nomenius

Infiintata in anul 2006 la Bucuresti, agentia de proprietate intelectuala Nomenius a sprijinit inregistrarea a mai mult de 2000 de marci. Autorizata de Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania din anul 2006, Nomenius isi desfasoara activitatea la nivel national, european si international prin avocatii si consilierii sai in proprietate industriala, oferind siguranta clientilor sai prin consultanta juridica specifica in proprietate intelectuala (procedura de inregistrare la OSIM, EUIPO si WIPO) si de asemenea asistand clientii sai in cazul litigiilor.


    

PUBLICITATE: